Annons

Fördelar med Västkusten?

1
Kan inte låta bli att ta upp Fjälrävens kastade handske från en annan tråd:
"Kan du ange någon fördel med Västkusten utöver köpcentret i Uddevalla. Där kunde jag i alla fall fixa mig ett par nya shorts när jag satte mig i en "jätteblaffa" efter ett par skrikiga trutar, på en uteservering i Grebbestad. :twisted: :twisted: Den fortsatta pajkastningen får ske under annan rubrik."
Trots att jag varit bosatt i 08-området (bl a Åkersberga...) en herrans massa år så finns det i mina ögon ingen del av det här landet som går upp mot Västkusten! Men då skall det vara den "riktiga" Västkusten, fr o m Gullmaren och norrut - och inte för många kilometer in i landet (i Uddevalla köpte jag mina nya bilar några gånger, men annars ser jag ingen fördel med den stan). :D
Och trutar/måsar vid sjön är som ljuv musik. :roll:

Säg inte emot... :twisted:

/BengtB
Annons

Re: Fördelar med Västkusten?

2
BengtB skrev: Säg inte emot... :twisted:

/BengtB
Jo jag säger emot, uppåt landet måste man åka för att finna det vackra!
Vad går upp emot kala fjäll, porlande fjällbäck, stillheten i den storslagna naturen, myrar och mygg... :D Västkusten på sommaren upplever jag bara som skränig, har varit på en campingplats i Strömstad, det var det värsta jag skådat, husvagnar tätt, tätt packade, grusiga småbarn på vift medans föräldrarna sitter inne hos varandra i förtälten. Tidigt på morgonen står en madam iklädd i endast BH och träningsoverallbyxor med armarna i kors och blickar ut över campingen som om hon ägde stället, huua....

Stahl

Re: Fördelar med Västkusten?

3
Stahl skrev: Jo jag säger emot, uppåt landet måste man åka för att finna det vackra!
Vad går upp emot kala fjäll, porlande fjällbäck, stillheten i den storslagna naturen, myrar och mygg...

Stahl
Å jag brukar säga "Åka till Norrland? Det är ju åt fel håll." Nej, vad går upp emot släta kala röda granitklippor vid sjön, lukten av salt vatten och tång, måsskrik - i lugnt väder eller i storm. Man slipper myggen, man (dvs jag) slipper känna sig så instängd som när det inte finns fritt hav inom synhåll.
Bohuslän är också storslaget - för att inte säga svårslaget.
Fast Strömstad har jag ingen större erfarenhet av, och om livet på campingplatser vet jag ingenting överhuvudtaget (men visst är badgästerna ibland ivägen...).

Smaken är ju dock som sagt delad. :lol:

/BengtB

Re: Fördelar med Västkusten?

4
Hoppsan Stahl - är det förakt inför hela husvagnssverige vi ser exempel på här, eller bara det liv som levs på västkusten...? :shock:



Hela upplägget med att stapla husvagnar på varandra finner jag lite underligt - man byter radhusets obefintliga avskildhet och minimala gräsplätt till något... mindre?

Detta sker mig veterligen även på andra platser än västkusten, men jag registrerar utan att bli alltför upprörd - folk är väl sociala eller nåt, det är därför dom gillar att filta ihop sig som luddet i en torktumlare...

Det känns som du bara upplevt Bohuskusten från land - bilburen.
Då hamnar man ofelbart i de överexploaterade hålorna alla känner till namnet på från allehanda broschyrer.

Likaväl som fjällvärlden upplevs bäst till fots så skall man närma sig Bohuslän från sjösidan. Då hittar man det genuina, men har möjligt svårt att snappa vad ortsbefolkningen iiar om.

Stahl - skönheten finns runt omkring oss - att scheva iväg 80 mil varje gång man skall uppleva natur känns lite "åka värdshus förbi..." I dina trakter häpnar jag över vildheten i "Västgöta fjällar", förundras över de som valde att livnära sig på "Svältorna" trots närheten till högavkastande jord, låter det killa i magen mellan Gingri och Hökerum och spanar efter gula vägmarkeringar från -60 talet kring Liared.
Vill jag samla på mig lite pervo ortsnamn på vägen hem så åker jag via Svinhult, Älgaryd, Köttkulla och Sexdrega - eller också låter jag mig förföras av "Gårdarna kring sjön".

Jeezus! Nu blev jag åksugen! Kanske dags att dra igång någon gammal hoj..?

Anyway:
Jag bor på bonnalandet, har 3 km till västerhavet och stortrivs.
men det har jag gjort var jag än har bott. :D

Idioter finns det överallt, om man bosätter sig långt ifrån närmsta granne så retar dom sig mindre på en - eller nåt...

Fjällräven skrev:...när jag satte mig i en "jätteblaffa" efter ett par skrikiga trutar...
Orutinerat!


Swedefe

5
Nädu Swedefe, något förakt mot husvagnssverige har jag inte! Det är bara mina erfarenheter och så är det inte min livsstil så att säga. Visst förstår jag de som älskar havet, var och en blir lycklig på sitt sätt. Frihetskänslan är enorm, jag förstår dem som får den känslan vid havet, samma känsla får jag när jag är uppe i fjällen kanske för att jag ibland tycker att havet känns skrämmande. Tack för att vi tycker olika, så slipper vi alla leva som luddet i torktumlaren.

Vad jag däremot är nyfiken på är hur du kan känna till ett så litet ställe som Gingri? Jag är uppvuxen i Fristad och Gingri är bara ett ställe man passerar när man vill gena till R40 om man skall åt Jönköpinghållet. Och Köttkulla hur hittade du dit? Var du på Komosse då?

Må gott :wink:
Stahl

6
Jah håller på Dig Stahl, vi har mycket gemensamt beträffande fjällen. Sommarens begivenheter är redan planerade. Tyvärr stämmer det inte riktigt mellan oss då jag släpar på en husvagn, men å andra sidan så fikade jag i Fristad (kaffestugan med allt bjäfs) förra året vilket kanske väger upp husvagnsåkandet. 8) 8)
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

7
Stahl skrev:Nädu Swedefe, något förakt mot husvagnssverige har jag inte!
Det trodde jag väl kanske inte heller :) - jag är för egen del inte 100 negativ till husvagn, men då mer som ett medel för att nå ut i naturen snabbt och enkelt - har vääldigt svårt att se mig själv gnugga kopplingshandske med andra i ett rätvinkligt Noréndrama där sönderbränt gräs utgör scenbeläggning...

Förbi spetsfabriken, högervänster förbi dämmet, åsså upp på åsen eller hur?
Att just namnet Gingri fastnade beror på att det är ett avigt namn som inte "hör hemma i bygden" - vägsträckan i sig fastande för att den är så gudomligt vacker - vägen går bitvis på en ås, med landskapet fallande undan på bägge sidor, essensen av ett kulturlandskap som varsamt formats av människan och dess djurhållning allt sedan inlandsisen drog sig undan. Ett snabbt överslag säger att det är 20 årsedan jag körde där senast, men sträckan sitter.
Förmodligen skulle man bli grymt besviken om man åkte där idag igen...

Köttkulla är bara ett sånt ställe man måste "pricka av". Det går inte att bränna 40an fram och tillbaka och köra förbi skylten utan fundera över hur i h-e man kan kalla en ort för "Köttkulla". Kommer inte ihåg ett smack av orten, men jag minns att det finns gamla fångstgropar i skogen när man sedan fortsätter över Gällstad mot Borås. Dom gjorde mer intryck...

Ändå större intryck gjorde det en gång när jag svängde av åt andra hållet vid Strängsered, vid då; "Färdshuset Kullen" nu "Västgötarasta"(?).

När man kör gamla riksvägen mot Ulricehamn är det så man hisnar!
Här gick all trafik förr! Gående, cyklande, hästkärror, traktorer, bilar, lastbilar, "långtradare" - alla samsades på samma yta, med hemska olyckor som följd!
Vägsträckan var för 10 år sedan ett "fossilerat vägmuseum" - utan skydd. Här kunde man fortfarande se de gamla gul/svarta vägmärken, och den gula vägmarkeringen fanns kvar här och var...
Att vägmannaskap var något annat då framgår av skyltar på ladugårdsväggar med reklam för "Räddningskåren"...
Tough shit!

Nä, jag är inte så himla off-topic ändå! Vi är inte längre kvar på västkusten - knappt västsverige egentligen, men skönheten finns runt omkring oss, om vi bara kollar!
Sure, alla har vi preferenser - eller saker vi ogillar, men ändå; tittar man i kikare på något långt borta så ser man inte ett skvatt av det som ligger framför fötterna...

En lite reflektion bara av hur olika vi ser på saker och ting:

Landkrabban som kommer ner till kusten kliver ur sin bil och fyller sina lungor med luft. "Ahh - känner ni ungar? Det luktar hav!"

men -

sjömannen som närmar sig hamn efter veckor till sjöss känner samma doft och rynkar på näsan när han säger "Det luktar land!"

Det som luktar är i själva verket förruttnelseprocessen närmast kusten - ute till havs luktar det inte ett smack...


Swedefe

8
Jag lovar, förutom några nybyggda hus så ser Gingri likadant ut idag som för 20 år sen... ta dig en nostalgitripp och kör hem gamla R40 , ring så bjuder familjen Stahl på fika på hemvägen :D
Stahl

9
Då tar jag med kaffebröd!

Ännu en fördel med Västkusten - stoor gästfrihet!
(Jag vet - den geografiska tolkningen av Västkusten är inte helt klockren i detta exemplet..) :roll:


Fler fördelar, någon?


S