Hej
Har en Santa V6 från 2002.
För några dagar sedan ville inte bilen gå på alla cylindrar, efter ett tag kom dock motorn igång som den skulle.
När jag var ute och körde så observerade jag att varvräknaren hoppade lite upp och ned ca 500varv utan anledning.
När den är kall så är det lite problem med tändningen men det går till sig efter en liten stund, varvräknaren är hoppig.
Någon som har en teori för vad som kan vara fel?
Tacksam för svar.
//Gamle
Annons
Re: Misständer och varvräknaren uppför sig underligt.
2Nu vet jag inte exakt varifrån varvtalssignalen tas till varvräknaren på den motorn, men det brukar alltid vara vevaxelgivaren som används till både motorstyrning och varvtalsmätaren.
Börjar den givaren bli dålig, går motorn inte som den skall.
Dessutom har ju Hyundai haft en hel del problem med just dåliga vevaxelgivare som inte håller allt för många år...
Vet du när givaren byttes senast?
Mvh
Johan B
Börjar den givaren bli dålig, går motorn inte som den skall.
Dessutom har ju Hyundai haft en hel del problem med just dåliga vevaxelgivare som inte håller allt för många år...
Vet du när givaren byttes senast?
Mvh
Johan B
3Läs mitt inlägg motorproblem P0300.
Har en 03 2,4 där jag hade samma problem.
missfiresensorn (tändmodulen) hör ihop med varvräknaren och misständningar.
Hyundai verkstan vill ha 1500kr
Går att få tag på beg.från skroten 450kr direkt i brevlådan.
Min bil går nu hur bra som helst!
Har en 03 2,4 där jag hade samma problem.
missfiresensorn (tändmodulen) hör ihop med varvräknaren och misständningar.
Hyundai verkstan vill ha 1500kr
Går att få tag på beg.från skroten 450kr direkt i brevlådan.
Min bil går nu hur bra som helst!
4Denna köpte jag till min santa fe 03- 2,4 på skroten
TÄNDMODUL, MITSUBISHI SPACE STAR
TÄNDMODUL, MITSUBISHI SPACE STAR
5Hej, jag vet inte om detta kan vara något matnyttigt för dig, men jag hade lite liknande problem med varven på min nyförvärvade XG30 (V6), men bilen gick kanon tills den hostade till och motorlampan tändes. Det jag kunde läsa ut var felkoden P0715 = Input/Turbine Speed Sensor Circuit Malfunction (Varvtalsgivare/Sensor).
Denna sitter under Luftfiltret (XG30) och bör väl sitta där på din också, jag hade turen att det bara var dålig kontakt, men om man skall köpa dessa då det också tydligen är ett vanligt problem för Hyundai, så gör man det billigast på ebay eller från Korea ca 470-480kr för 2st ingående och utgående då Hyundai vill ha + 1600kr för 1st!
Samtidigt under min felsökning av min bil fann jag att kabeln från generatorn till batteriet satt löst, så jag hade för lite ström till batteriet, kan vara värt att kolla.
Hoppas att det löser sig.
Mvh / Johnny
Denna sitter under Luftfiltret (XG30) och bör väl sitta där på din också, jag hade turen att det bara var dålig kontakt, men om man skall köpa dessa då det också tydligen är ett vanligt problem för Hyundai, så gör man det billigast på ebay eller från Korea ca 470-480kr för 2st ingående och utgående då Hyundai vill ha + 1600kr för 1st!
Samtidigt under min felsökning av min bil fann jag att kabeln från generatorn till batteriet satt löst, så jag hade för lite ström till batteriet, kan vara värt att kolla.
Hoppas att det löser sig.
Mvh / Johnny