Annons

Efterlysning *Vridmoment*

1
Ja, som rubriken säger...var hittar jag vridet i 2,7'an?

Jag har alltid tyckt att den upplevts som seg när man ligger på rull, men har trott att det beror på automatlådan och har väl förlikats med det beteendet.

Nu däremot börjar jag känna mig rätt irriterad på detta.

Motorvägsfart på farthållaren, uppförsbacke = hastigheten droppar från inställd till 5-6km/h under innan elektroniken fattar att den ska öppna spjället.

Då är hastigheten så låg att den inte orkar ligga kvar på högsta växeln, utan börjar bläddra ner i lådan och så sätter den värdens fart uppför.

Motorvägsfart utan farthållare är lite samma sak, bara det att jag får trycka ner pedalen löjligt långt innan det händer något.

Helst ska man innan backen växla ner för att hålla något sånär jämn fart uppför.

Omkörningar är en plåga.

Funderat om en så kallad "SprintBooster" kan hjälpa, men den fungerar bara när man inte kör på farthållaren.

Vad kan vara knas?
Är roten till allt den självlärande aut.lådan?

Jag har tom börjat kika på alternativa bilar pga detta och det ville jag gärna slippa några år till...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

4
Jag håller mig under litern , typ 0.95 i 90kmh och 0.89 i 80kmh utan andra programvaror..
Upplever endast dina fenomen med husvagn tillkopplad på 1600kg..
Och det anser jag normalt ..

Utan vagn går den hur fint som helst ..
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

5
1,15-1,20 blandad Sthlmskörning.
Innan uppdateringen av mjukvaran så 1,2-1,3...

Men det verkar som om den aldrig kopplar in den korta kanalen av insuget förrän det är försent.

Vi har en påfartsramp här som man ska gå från 50 -> 110km/h i uppförslut.
Full tank och mycket packning i bilen + plattan i mattan....Känns som om jag skulle behöva gå ut o putta på....

I samtliga uppförsbackar på samma resa, så droppar den ca 7km/h innan den börjar gasa o då orkar den inte ligga kvar på 4:an...eller 3:an utan skickar i 2:an...?!

Till o med min lilla "vältklasse" (MB A140) pinnar på bättre med sina 81hk,
trots att Santan faktiskt har lite mer hk/kg.

Lite trist, är så nöjd med den i övrigt.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)