Annons

16
böjjarn skrev:
Indalsman skrev:
böjjarn skrev:Lövet: Det är en asfalterad väg med inslag av ojämnheter, gamla tjälskott osv, alltså en helt vanlig svensk väg (iaf i Dalarna).
Det är nu när denna väg, blivit hal (dagg,frost,fukt osv har fryst till halka) som den "ormar" sig.
Väl ute på saltad väg är det inga bekymmer alls.....
Då måste det ju nästan ha med friktionen att göra, vad är det för datum på däcken då??
Får kolla datumet. Vad skall det va för tryck i däcken? Jag körde i 2,5 som det brukar vara i det mesta. Är det rätt eller fel?
2,5 är helt OK. Jag kör med 2,8 i mina Cooperdäck. Kolla på däcken hur slitna de är. Om de är slitna mest mot kanterna av däcket så skadar det inte att höja trycket. 75-profil har ju mkt gummi så komforten påverkas ju inte så mkt av högre tryck. Prova dig fram vad som känns bra - både nedåt och uppåt i tryck - och dubbelkolla även på däcket vilket maxtryck som är angivet så du inte går över.

Polar trax görs av Kenda, en taiwanesisk firma. http://kendatire.com/en/home/automotive ... -trax.aspx

Jag vet inte vilken klass de håller, men är försiktigt tveksam till att de klarar av att bygga bra nordiska däck.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

18
Ormar på:) Det är endast när det är isigt/riktigt halt som den börjar orma, på snö på den kanon. Misstänker att vinterdäcken som följde med när ja köpte bilen i sommras inte är i bästa skick!