Annons

16
Här kommer info från Tectylkillarna:
======================================
Som man ser på bilderna så har dom lagt ett tunt svart rostskydd på delar av bilen. Det har lagts efter att plasten har blivit monterad och det syns tydligt på bilderna från hjulhusen fram. Där det är en tydlig skarv där innerskärmen har suttit.
I bakre hjulhus fanns inget rostskydd alls lika så på bakre bottenplattan där reservhjulet sitter monterat. Där är det bara lackad plåt.

På de obehandlade ytorna har vi lagt först ljuddämpning( Tectyl 5638W) som är vattenbaserat. Efter den har vi lagt Rostskydd (Tectyl 5765W-A) även den vattenbaserad.
På de ytor som hade behandling har vi lagt Oljebaserat Rostskydd (Tectyl 120 EH).
Invändigt i alla balkar och hålrum har vi sprutat med Rostskydd (Tectyl 4D 750) detta medel används även i dörrar motorhuv baklucka m.m.

Ljuddämpning har även lagts på insidan av plastinnerskärmarna för ytterligare dämpa ljud. Nu kunde vi ju tyvärr inte lägga ljuddämpning på hela bottenplattan som vi pratade om men jag hoppas att det får effekt i alla fall.

==========================================
Jake: Man kan inte lägga den vattenbaserade ljuddämpningen på oljebaserad rostskydd, men jag är nöjd i alla fall med resultatet!
Killarna gjorde ett proffsigt intryck och har tydligen gjort en hel del rostskyddsbehandlingar på Hyundai-bilar, en av de anställda hade en äldre santa.
Ni avgör om ni vill eller behöver behandla era bilar, nedan har ni lite bilder från min.

Lycka till!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey
Annons

17
Såg nu att "efter"-bilderna hamnade högst, men det är inte svårt att se vilka ytor som behandlats (bilder med rostskyddsklegg) och "före"-bilder som är klegg-fria... inte lätt det här med att lägga upp bilder, men jag tror att jag kan det till nästa gång.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
/Jake

18
Det var håken vad plåtren bilen var undertill! Det hade jag glömt. Jag körde en full Mercasolbehandling på min CM när den var ny. Vill minnas att det kostade 9500 kronor.

Vad gäller extra ljuddämpning så är det inte högprioriterat på CM tycker jag, eftersom den är bra tyst från början. Sen ger ju en vanlig fullbehandling viss ljuddämpning i sig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
Ja, det var en överraskning för mig också att det fanns så lite rostskydd med tanke på de garantier som ges.
Nog för att bilen var rätt tyst innan också, men det vart en bra skillnad efter behandlingen, nu är det ju svårt att avgöra hur stor skillnad ljuddämpningsmassan gav mot bara rostskyddet.
Jag är nöjd, för de som är nöjda med utgångsläget så räcker nog rostskyddsbehandlingen.

Synd att bilderna jag fick inte var så skarpa, men man får väl ett hum om hur det ser ut.
/Jake