Så här är det:
CM har automatisk fyrhjulsdrift. Den kopplas in när det behövs, tex vid när ngt framhjul spinner loss, vid rattutslag och gaspådrag.
Huvudanledningen varför 4WD inte är permanent är för att spara bränsle och för att kunna använda funktioner som ESP (antisladd). Det är svårt att parera en sladd genom att automatiskt bromsa ena bakhjulet om man samtidigt har permanent 4WD. Därför kopplas 4WD ur vid sladdparering.
Det enklaste sättet att "slå på" 4WD är att gasa! Då aktiveras 4WD! 4WD använder en kontrollmodul och ett flertal sensorer för att aktivera och deaktivera 4WD on the fly.
Läs noga den info finns här!: (gäller Santa Fe CM) sid 15-21,
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Normalt behöver man inte göra ngnting med 4WD eftersom bilen sköter detta själv. I vissa situationer tänker bilen för dåligt och då får man hjälpa till genom att trycka på knapparna.
Tänkbara situationer där automatiken inte funkar perfekt:
-Köra iväg fullt hästsläp på blöt gräsäng.
-Köra upp båt på trailer uppför en blöt betongramp.
-Köra loss från en snödriva.
-Köra uppför en brant grusad backe/skogsväg.
Gör så här i dessa situationer:
1) Börja med att stänga av antispinn (TCS) och antisladd (ESP). Tryck in ESP-knappen. Intrumentpanelen visar "ESP OFF". Med antispinn påslaget vill bilen dra ned på gasen för att få bättre grepp eftersom hjulen roterar långsammare då. Detta funkar inte alltid.
2) Om 1) inte hjälper tryck då in 4WD-knappen. Då kopplas framaxel och bakaxel ihop upp till 40km/h. Enkelt sagt så spärrar man mittdiffen. Nu finns det ingen mittdiff på CM, men effekten är densamma.
Det är bra att vänta med 4WD-knappen. Om man kör fast så finns knappen som sista utväg, "livlina"!
Indikatorlampan i instrumentpanelen visar "4WD lock", dvs det är en varningslampa att 4WD-knappen är intryckt och att fram- och bakaxel är mekaniskt sammankopplade upp till ca 40 km/h. Någon annan lampa finns inte för 4WD och därför kan du inte se i panelen att 4WD jobbar.
Det är inget farligt att köra med 4WD Lock-knappen intryckt i farter över 40km/h. Ingenting förstörs eftersom 4WD kopplas ur automatiskt via elektromagnet/solenoid.