Annons

4WD Lock

1
I instruktionsboken står det något om att 4WD lock kopplas in vid en viss hastighet eller är det tvärtom. Jag tycker texten är lite missvisande så jag tänkte höra med er forumvänner om ni kan definera hu den egentligen fungerar.

T ex nu när det är rikligt med snö, kan jag ha 4WD Lock knappen intryckt hela tiden och att man då har 4WD även i hastigheter låt säga 90 km/h ?

Tacksam för svar.
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.
Annons

2
Trycker du in 4WD-knappen då du står still, funkar den upp till c:a 40 km/tim, sedan kopplas den ur automatiskt då du ökar farten över det.
Saktar du sedan in, och farten sjunker under de 40, kopplas den in igen, om knappen fortfarande är intryckt.
Så fick jag förklarat för mig, och "ljuger han, så ljuger jag med"... :roll:
Men ha bara knappen intryckt, då hjulen rullar på is eller snö, annars pajar säkert nåt! :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Skäreläjan skrev:Trycker du in 4WD-knappen då du står still, funkar den upp till c:a 40 km/tim, sedan kopplas den ur automatiskt då du ökar farten över det.
Saktar du sedan in, och farten sjunker under de 40, kopplas den in igen, om knappen fortfarande är intryckt.
Så fick jag förklarat för mig, och "ljuger han, så ljuger jag med"... :roll:
Men ha bara knappen intryckt, då hjulen rullar på is eller snö, annars pajar säkert nåt! :idea:
Tack för svaret, jo jag misstänkte något som detta. Men varför kopplas den ur över 40 km kan man undra, har det med bränsleekonomi att göra månne? Men och andra sidan varför ha en "lock" knapp där man aktivt väljer "jag vill ha detta inkopplat nu" som sedan ändå avaktiveras?
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

4
4wd-knappen låser mellandiffen vilket kan ge katastrofala följder vid för hög hastighet och även om fästet är för bra. Det bästa vore om man plockade bort knappen och lät bilen sköta drivningen själv, det är det absolut bästa. Mitt tips är: rör inte knappen.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Lenn98 skrev:4wd-knappen låser mellandiffen vilket kan ge katastrofala följder vid för hög hastighet och även om fästet är för bra. Det bästa vore om man plockade bort knappen och lät bilen sköta drivningen själv, det är det absolut bästa. Mitt tips är: rör inte knappen.

// Lennart
Oj? :oops: :shock:
Vad är det för smäck som de satt dit egentligen? Okej då vet jag....
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

6
Nja... :?
Jag hjälpte en i julveckan, som hamnat helt i diket på en oplogad väg i drygt 20 cm snö, och då hade jag den knappen intryckt.
De hade prövat med flera andra bilar innan, men då vi fäste linan i Santan, fanns det inget som stoppade!
Fyra sekunder senare stod den bilen på vägen igen, oskadd...! :biggrin:
Tror det var fler som funderade på att byta ut sina V, XC m fl ...! ( :badgrin: :badgrin: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Jag har bestämt för mig att 4WD knappen är till för att helt diffa bakaxel.
Om man kör i högre hastigheter med helt diffad axel blir det väldigt svårt att styra. Ägde en Audi Quattro på -90 talet (-92) även den hade en diffknapp, där klev diffen ur vid 25 km/t.
Under alla förhållanden driver bilen på 3 hjul samtidgt med 4WD knappen intryckt. Testade en gång WV pick-up syncro den gick att diffa både fram och bakaxel samtidigt, i det läget gick det nästan inte att styra.
Santa Fe 2,2 CRDi-R A6 Comfort-5

8
Men alltså, har jag fattat rätt, om man nu vågar trycka in knappen 4WD och man inte kör över 25-40 km/h är det då drivning på alla fyra hjulen?

Och kan någon mer bekräfta, är det verkligen så att det är direkt "katastrofalt" att använda den i hastigheter ovanför 40 km/h? Hur kan man då sätta dit en knapp på instrumentbrädan om det nu vore så farligt kan man undra? Tänk om man glömmer att man tryckt i den då....
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

9
4wd-knappen låser mellandiffen,inte diffen till bakaxeln.
Bilar med låsbara axlar är sällsynta, som Lesa skriver om VW så hade den låsbar diff på några modeller för några år sedan och den gick nästan inte att styra när axlarna var låsta.
Dagen moderna 4wdbilar får drivning på ett hjul fram och ett hjul bak, en del modeller med diffbroms på bakaxel med aldrig med låst axel.
Fördelen med 4wd-knappen som Hyundai har mot tex. XC70 är att bak och framaxel driver samtidigt. Normalt sett måste ju framaxeln tappa taget innan bakaxeln kopplas in.
Körning med 4wd-knappen intryckt vid för bra fäste medför påfrestningar på mellandiffen och märks med både knakningar och illaluktande.
Håller med Skäreläjan i sådant läge, med var försiktig med att använda 4wd-låsning

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

10
Så här är det:

CM har automatisk fyrhjulsdrift. Den kopplas in när det behövs, tex vid när ngt framhjul spinner loss, vid rattutslag och gaspådrag.

Huvudanledningen varför 4WD inte är permanent är för att spara bränsle och för att kunna använda funktioner som ESP (antisladd). Det är svårt att parera en sladd genom att automatiskt bromsa ena bakhjulet om man samtidigt har permanent 4WD. Därför kopplas 4WD ur vid sladdparering.

Det enklaste sättet att "slå på" 4WD är att gasa! Då aktiveras 4WD! 4WD använder en kontrollmodul och ett flertal sensorer för att aktivera och deaktivera 4WD on the fly.

Läs noga den info finns här!: (gäller Santa Fe CM) sid 15-21, http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf

Normalt behöver man inte göra ngnting med 4WD eftersom bilen sköter detta själv. I vissa situationer tänker bilen för dåligt och då får man hjälpa till genom att trycka på knapparna.

Tänkbara situationer där automatiken inte funkar perfekt:
-Köra iväg fullt hästsläp på blöt gräsäng.
-Köra upp båt på trailer uppför en blöt betongramp.
-Köra loss från en snödriva.
-Köra uppför en brant grusad backe/skogsväg.

Gör så här i dessa situationer:

1) Börja med att stänga av antispinn (TCS) och antisladd (ESP). Tryck in ESP-knappen. Intrumentpanelen visar "ESP OFF". Med antispinn påslaget vill bilen dra ned på gasen för att få bättre grepp eftersom hjulen roterar långsammare då. Detta funkar inte alltid.

2) Om 1) inte hjälper tryck då in 4WD-knappen. Då kopplas framaxel och bakaxel ihop upp till 40km/h. Enkelt sagt så spärrar man mittdiffen. Nu finns det ingen mittdiff på CM, men effekten är densamma.

Det är bra att vänta med 4WD-knappen. Om man kör fast så finns knappen som sista utväg, "livlina"!

Indikatorlampan i instrumentpanelen visar "4WD lock", dvs det är en varningslampa att 4WD-knappen är intryckt och att fram- och bakaxel är mekaniskt sammankopplade upp till ca 40 km/h. Någon annan lampa finns inte för 4WD och därför kan du inte se i panelen att 4WD jobbar.

Det är inget farligt att köra med 4WD Lock-knappen intryckt i farter över 40km/h. Ingenting förstörs eftersom 4WD kopplas ur automatiskt via elektromagnet/solenoid.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Stort tack ClasseClas för föredömlig beskrivning av denna funktion så t.o.m. jag förstod lite :oops:

Tack
//S4nta
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

12
S4nta skrev:Stort tack ClasseClas för föredömlig beskrivning av denna funktion så t.o.m. jag förstod lite :oops:

Tack
//S4nta
Håller med dig, S4nta! :!:
Ytterligare ett mycket fint exempel på hur underbart det är att ha expertis att tillgå här på Forumet!
Stort tack även från mig, ClasseClas! :biggrin: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"