Annons

Tungt släp

1
Hej allihopa
Jag ska ut och dra lite husvagn till veckan som kommer. Ska nämligen till Visby på medeltidsveckan.
Kom att tänka på något dom sa till mej på verkstaden när jag försökte prata med dom ang. min bil som rycker och har sig ibland. Speciellt med last bakom känns det. Dom sa att man ska se till att lockup,en inte slår i när man drar tungt för då kan lådan gå varm och det är inte bra. Men hur i hela friden gör man det utan att växla ner till 4:an. Det kanske är det han menade men lockup,en funkar väl på 4:ans växel också
? Ska jag åka på treans då??? :shock:
Kanske en dum fråga eller så var det ett dumt påstående från verkstaden?

Lena
Annons

3
Lockupen finns på 4an och 5ans växel, så det tipset är det inte så mkt bevänt med. Om bilen "tjurar" med att pendla mellan lockup/ej lockup på 5ans vxl kan du växla ned manuellt till 4ans växel. Risken är iofs att den ligger på lockupen konstant då. Fördelen är att du slipper pendlandet mellan lockup/ej lockup hela tiden. I vissa lägen skulle det vara bra att kunna stänga av lockupen just i dragsammanhang men det går inte vad jag vet.

Ha en trevlig resa och en trevlig semester! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hej igen
Tillbaka från semestern och inte mycket klokare på vad som fattas min Santa.
På väg neröver så höll den på och ryckte och hackade allt som oftast och jag fick växla ner och dra på och då gick det bra.
På hemväg uppförde den sig bättre så det måste ju vara nåt som är fel, och jag tror faktiskt att det har med lockupen att göra. Precis som att den inte går i ordentligt utan kan inte bestämma sig riktigt och då blir det ryckigt.
Men hur visar men det för verkstan när det inte är alltid??
Lena

6
Ett eko ur det förgångna:

Tidigt -80 tal började jänkarna göra overdriveautomater för att sänka varvtalet på landsvägen - och därmed förbrukningen. Jättebra idé!

För den som inte använde sin bil... :roll:

Som tidningskusk var dom nya, plusha Chevorna avskydda!
Man visste aldrig om man skulle komma hem från kvällstidningsrundan för att hinna köra morgontidningarna vid midnatt...

Vi chaufförer slogs om dom gamla bilarna; Dodgar med skottsäkra 727-automater, gammelchevorna - till och med uråldriga, ryggbrutna IH;
"ståkiosker" som stod utrangerade som reservbilar med både 40.000 och 50.000 mil på mätaren gick ut före dom flingflongandes nya Chevorna med både krom och lite ljudisolering.
Ingen ville ta i skiten - och boven var den då nya TH 700 transmissonen med overdrive.

Den gick helt enkelt i smulor under belastning när overdriven planlöst hoppade i och ur under verkliga svenska förhållanden - detta var under värsta "55 miles/hour hysterin" i USA, och GM stod helt handfallna inför problemen i Sverige.

Man flög in crate efter crate med nya och modifierade lådor, och inte en enda enda klarade så mycket som 10.000 mil.

När GM insett det omöjliga i modifiera i blindo, utan att kunna duplicera de speciella förhållanden som svenska tidningsbilar rullade under så stoppade dom helt enkelt huvudet i sanden och gjorde sig oanträffbara.

Problemet löstes av en chaufför med en idé och RoT Jonssons bil i Huskvarna:

Ett klipp i en kabel, relä och vippbrytare med kontrollampa på panelen!

Materialkostnad då: 25 spänn!
Tidsåtgång per bil: 15 minuter!
Häpp!

På så vis fick vi chaufförer sköta iläggningen av overdriven när det passade - plan väg/högt tempo/medvind/lite last/stryk det ej tillämpliga.

Sensmoral:

Det är skillnad på teori och praktik - och en intresserad förare är alltid bättre än oengagerade tekniker.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Leha skrev:Hej igen
Tillbaka från semestern och inte mycket klokare på vad som fattas min Santa.
På väg neröver så höll den på och ryckte och hackade allt som oftast och jag fick växla ner och dra på och då gick det bra.
På hemväg uppförde den sig bättre så det måste ju vara nåt som är fel, och jag tror faktiskt att det har med lockupen att göra. Precis som att den inte går i ordentligt utan kan inte bestämma sig riktigt och då blir det ryckigt.
Men hur visar men det för verkstan när det inte är alltid??
Lena
Åk till verkstan med husvagnen påkopplad och låt dem provköra, så får de bedöma din bil mot andra bilar de servat.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Hejsan hittade den här tråden i dag 24/1. Jag köpte en 2,2 diesel 2008 årsmodell i somras har dragit husvagn med den fungerar perfekt inga ryck eller konstiga växlingar måste vara fel på lådan
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt

10
De uppgraderade egr ventilen, sa de på verkstaden. Måste vara någon mjukvara för att egr:en ska fungera annorlunda då.
Har slutat hacka sen. Men jag upplever att den drar mer soppa efter det. den vill ha över en liter disel per mil nu på vintern.
Hur har ni andra det med förbrukningen på era Santor?
Lena