
Har en Santa Fe-14, Diesel automat som gått 9700 mil.
Började för någon månad sedan att jag fick ett litet "klonk" när jag gav gas vid backning. Hände lite då och då, så jag trodde att det var något tillfälligt, typ bromsok som fastnade lite. Men det blev oftare, så jag var i kontakt med verkstad som gjorde en snabb koll och hittade inget, men hörde ljudet. Misstanke om något som låg och dunka i bilen, alternativt att reservhjulet rörde på sig ( långskott). Plockade bilen tom och testade, men ljudet var kvar.
Kollade runt lite och pratade med några, alla trodde på det med kardanupphängningen, och det lät som att det skulle kunna vara orsaken, de trodde även det på verkstaden. Så innan beställning gjordes en till koll, men det såg bra ut på den fronten, så tillbaka till ruta ett.
Nu hade ljudet blivit mera frekvent vid backning och börjat även vid gaspådrag ( lätt) framåt. Så ingen kunde svara på var det var.
Jag testade med ett mera rejält gaspådrag framåt, snö/grus utan att det släppte. Då small det bakom mig, under som ett kanonskott. Så in till verkstad omgående, för nu klonkade det hela tiden vid rull på tomgång med litet mellanrum.
Då kunde man konstatera att bakaxeln rasat............ Lång historia, men min fråga är:
- Ska sådant kunna ske på en så förhållandevis ny bil med inte alltför många mil?
- Kan det ha något att göra med olja ( eller avsaknaden)?
- Är det något som kontrolleras på en service?
Många jag pratat med påstår att detta är inte vanligt att det sker. Känns lite surt att det sker ca 6 månader efter garantin gått ut. Kostnad 19000:- , 14000:- för inköp begagnad genom verkstad, 5000:- jobbet. Tur att försäkringen tar det mesta.....
Nyfiken på vad som kan ha orsakat detta, tacksam om någon har något att bidra med.