Annons

Problem med larmdosan

1
Jag har sedan någon månad tillbaka haft problem med min larmdosa/fjärrkontroll, den slutade fungera helt och hållet så nu får jag låsa/låsa upp bilen med hjälp av nyckeln. Jag har såklart bytt batteri i dosan och rengjort den men den blinkar till ett par gånger sedan ett fast rött sken i någon sekund sen inget mer.

Någon som haft problem med detta? Någon som har en lösning på det? Eller vart ska jag vända mig?
Inte min dosa på bilden men är en likadan.
kontroll.jpg kontroll.jpg Visad 4605 gånger 18.99 KiB
Annons

Re: Problem med larmdosan

3
När jag hade dongelproblem så köpte jag nya på EBay, jag klistrar in det inlägget nedan:

Jag hade läst på ordentligt, och i stort hittat tre olika sätt att programmera donglarna. Först så skulle jag hitta apparaturen i bilen, vilket var det svåraste. Jag vågade inte lämna parkeringen då det är datumparkering i området i morgon, så den rutan jag stod på är hårdvaluta, vilket fick till följd att jag inte kunde öppna dörren ordentligt. Dosan med switchen satt bakom säkringarna, nedanför vänster knä. (Eller framåt, i färdriktningen, om man så vill.) På vissa forum hade jag läst att man skulle lossa på en panel, men det visade sig inte behövas. Den är i stort sett helt omöjlig att hitta genom att bara känna efter med handen, då switchen i fråga är gömd bakom en bit tejp. (Tankarna for nästan till de klassiska musikkassetterna och deras kopieringsskydd. :)) Jag använde mobilkameran med blixten på, och hittade den efter lite stånk och stön. (Man skulle nästan kunna tro att Hyundai inte vill att ägaren ska göra detta själv. :)) När den väl var lokaliserad, så var det en barnlek att genomföra själva programmeringen, efter att tejpen var avlägsnad. Jag satte switchen i läge "SET", tryckte på låsknappen på de donglar jag ville programmera, och satte sen tillbaka switchen i läge "OFF". Klart. Superlätt. Om förardörren var öppen eller stängd under programmeringsproceduren, spelade ingen roll.

Jag försökte att programmera fler donglar än två, men det gick inte.

Tyvärr så var en av de två donglar jag köpte trasig, så numera funkar en av de nya klockrent, och den mindre dåliga av de två gamla funkar... ja, sådär. Jag ska kontakta säljaren, och se vad denne säger om eventuella returer. Jag åker säkert på att returnera dongeln för egna pengar, och då kan det faktiskt vara billigare att köpa EN ny på eBay. (Av en annan säljare förstås. :)) Fast det kan ju bli så att latmasken slår till, och att jag nöjer mig med att ha en fullt fungerande dongel. Det är ju, trots allt, bara jag som kör bilen, så behovet av två fungerande donglar är minimalt. För att inte säga obefintligt. :)

Om du funderar på att byta ut en dongel eller två, så kan det kanske vara läge att kolla att det fungerar att programmera enligt ovan först. Jag har läst att nyare årsmodeller, oklart vilka, kräver programmering via uppkoppling och programvara.