Annons

Hackar/rycker vid 1700-2000 rpm

1
Hejsan
Jag är ny här och har köpt en väldigt fin santa fe 2006 2,7 v6. Är helnöjd med bilen men har fått problem med den.
Problemet är att den hackar/rycker mellan 1700-2000 rpm. Det händer enbart när man håller jämn gas vid dom varvtalen, händer aldrig när den blir belastad tex i en backe eller om man gasar sig igenom varvtalen. Jag har en enkel felkodsläsare som inte hittar nån felkod på det inte heller någon lampa som lyser. Jag fick för mig att det kunde ha med det elektroniska gasspjället att göra. Så jag bytte givar historian (tps) på den igår och rengjorde spjällhuset. Men problemet finns kvar, det känns lite som att det är nåt med bränslet eftersom att det bara händer vid jämn gas och inte under acceleration. Den kan även ha en tendens till att tveka lite på gas vid 1500 rpm.
Jag hade varit väldigt tacksam för nåt vettigt svar. Jag har sökt runt här på forumet men det verkar inte vara så lätt att hitta ett svar på problemet, bara många som har problem.
Det var någon som hade haft stora problem med sin bil överlag och sen hittat en lösning på detta problem men han skulle aldrig avslöja det???
Han hade fixat det med en multimeter och ett batteri från rusta? Så är det någon som har koll på vad han gjort?
Tacksam för svar
Mvh Fredrik
Annons

Re: Hackar/rycker vid 1700-2000 rpm

2
Min 2,4:a har varit lite ryckig vid de varvtalen.

Jag lossade de flesta elkontakter i motorrumet och sprayade på elektronikrengöring och ruckade lite på dem.

Efter det gick den mindre ryckigt, men en del av ryckigheten kom tillbaka efter några månader.

I våras gjorde jag rent luftmassemätaren med speciellt LMM-rengöringsmedel från CRC (lossade hela LMM från insugningsbälgarna och kontakterna innan rengöring).
Därefter har den gått betydligt mjukare och mindre ryckigt, har även känts mer råstark än innan.

Jag tippar på att antingen är det lite oxid på själva kontakten mellan LMM och motorkablaget (lossade ju den igen) och/eller var hetfilmen i LMM förorenad och fungerade inte optimalt, alternativ är det något småknas med hela LMM som kanske blir bättre när allt "motioneras"...

Så testa att göra rent LMM och kontaktstycket till LMM.

Med vänlig hälsning
Johan B