Skulle köpa 1 L olja för påfyllning i min I30-09 Crdi o vände mig till AD-bildelar, säljaren frågar om reg.nr, tittar i dator o konstaterar att jag ska ha, Castrol EDGE 0W-30. Blir osäker, nämner att man sagt på verkstaden att jag skulle köpa Castrol C3
Säljaren skakar på huvudet och menar att deras rekommendation gäller och tyckte inte man ska chansa. ,..
Osäker som man blir avstår jag köpet, åker hem och tittar i boken, där rekommenderas för diesel "med partikelfilter C3 ACEA" vilket då skulle motsvara Castrol 5W-40 C3
Så frågan är, vad är det för skillnad och VEM och Vad ska man tro, har det kommit andra rekommendationer under tiden från -09 ? Enligt annan uppgift så finns tydligen EDGE oljan också i C 3. Någon som vet, man vill ju inte själv förorsaka motorhaveri
Annons
Re: Oljepåfyllning
2Skall du ha Castrol, är det den här du skall köpa: http://www.castrol.com/sv_se/sweden/pro ... 40-c3.htmljohnny hyundai skrev:Skulle köpa 1 L olja för påfyllning i min I30-09 Crdi o vände mig till AD-bildelar, säljaren frågar om reg.nr, tittar i dator o konstaterar att jag ska ha, Castrol EDGE 0W-30. Blir osäker, nämner att man sagt på verkstaden att jag skulle köpa Castrol C3
Säljaren skakar på huvudet och menar att deras rekommendation gäller och tyckte inte man ska chansa. ,..
Osäker som man blir avstår jag köpet, åker hem och tittar i boken, där rekommenderas för diesel "med partikelfilter C3 ACEA" vilket då skulle motsvara Castrol 5W-40 C3
Så frågan är, vad är det för skillnad och VEM och Vad ska man tro, har det kommit andra rekommendationer under tiden från -09 ? Enligt annan uppgift så finns tydligen EDGE oljan också i C 3. Någon som vet, man vill ju inte själv förorsaka motorhaveri