Har vibrationer i bilen och det syns mer än vad de känns, man ser ryggstödet studsa på passargerarstolen samt har man saker i baksätet så vibrerar dem. Har nya sommar och vinterdäck och bägge uppsättningarna är balanserade, har även nya bromsar runt om. Kan det vara hjullagren bak eller stötdämparna? Bilen har gått snart 26.000 mil och jag blir galen, nu med vinterdäcken upplever jag vägljudet störande pga vibrationerna. Hördes inte lika farligt på sommardäcken. Har känt på fälgarna då jag lyft upp bilen men känner inget glapp så det lutar mer åt stötdämparna, ser lite säckig ut då man tittar på den, kanske är kassa dämpare som skapar dessa vibrationer? Nån som har nån ide?
/Göran
Annons
Re: Vibrationer i bilen ej däck/skivor
2Vad är det för däck?
Fabrikat och dimension.
Vad är det för fälgar?
Plåt eller lättmetall?
Original eller eftermarknadsfälgar?
Mvh
Johan B
Fabrikat och dimension.
Vad är det för fälgar?
Plåt eller lättmetall?
Original eller eftermarknadsfälgar?
Mvh
Johan B
Re: Vibrationer i bilen ej däck/skivor
3Sommar 15" alufälg org. med BF Goodrich G-grip 195/60/15
Vinter 16" plåt med Michelin X-ice north3 205/50/16
Samtliga däck och fälg är balanserade och bytta iår, började med att byta sommardäcken och göra en hjulinställning då korden var framme på bägge framhjulen, var tvungen att byta ut bultarna från m14 till m12 för att få till cambern då denna är fast, sen var höger bakdäck nött så de hade klackar, därav vibrationerna trodde jag.
Blev ingen skillnad med nya däck, balansering, hjulinställning, förutom att mina nya däck lär hålla lite längre med korrekta cambervärden. Tänkte inte så mycket på det då det hördes och kändes väldigt lite. Bytte till nya vinterdäck förr förra veckan och upptäckte att oljudet och vibrationerna är högre/mer med vinterdäcken. Nånting är galet men frågan är vad... Kändes spontant som hjullager men hjulen snurrar fritt och glappar inget, och det är bak ljudet och vibrationerna kommer ifrån. Blir ingen skillnad om man svänger höger eller vänster, låter och känns från 50km/h och uppåt...
Vinter 16" plåt med Michelin X-ice north3 205/50/16
Samtliga däck och fälg är balanserade och bytta iår, började med att byta sommardäcken och göra en hjulinställning då korden var framme på bägge framhjulen, var tvungen att byta ut bultarna från m14 till m12 för att få till cambern då denna är fast, sen var höger bakdäck nött så de hade klackar, därav vibrationerna trodde jag.
Blev ingen skillnad med nya däck, balansering, hjulinställning, förutom att mina nya däck lär hålla lite längre med korrekta cambervärden. Tänkte inte så mycket på det då det hördes och kändes väldigt lite. Bytte till nya vinterdäck förr förra veckan och upptäckte att oljudet och vibrationerna är högre/mer med vinterdäcken. Nånting är galet men frågan är vad... Kändes spontant som hjullager men hjulen snurrar fritt och glappar inget, och det är bak ljudet och vibrationerna kommer ifrån. Blir ingen skillnad om man svänger höger eller vänster, låter och känns från 50km/h och uppåt...