Annons

däck på fälg

1
Hej!
Köpte nyligen jättefina lättmetallfälgar till min I30. På fälgarna ( 6J 15) sitter däck 215 65 15. Bultcirkel, bultdiam, inpressning, axel diam osv stämmer till min bil, MEN jag vill inte ha så breda däck. Har frågat ett par däcksfirmor om det är möjligt att montera på 195 65 15 men har bara fått svävande svar. Är det NÅGON SOM VERKLIGEN vet, och om det inte är möjligt vad kan det finnas för alternativ?
Annons

Re: däck på fälg

2
Hej,
först å främst så har du i ditt registreringsbevis vilka dimensioner som officiellt är godkända.

Förlåt att jag frågar, men är du säker på att det är 215 på 6tums fälg? Låter väldigt brett...

195mm däcksbredd på en 6tums fälg fungerar, men du kan inte ha samma profil som för 215 för då kommer bland annat hastighetsmätaren visa knas (du måste bibehålla omkretsen på hjulet)

En 6tums fälg är då 15,2 cm bred, ditt däck 19,5cm, viket ger ca 2cm "utstick" på varje sida av fälgen. Kanske inte jättesnyggt, men bra om man har vanan att gå nära trottoarkanter...

6,5tum hade väl varit att föredra.

195/65 ger drygt 4% mindre rullomkrets
195/70 ger 0,9% mindre rullomkrets
195/75 ger 1,84% större omkrets

Med större omkrets måste man försäkra sig om att det finns tillräckligt med frigång till exv fjäderbensskålar.

Sådant där SKA en riktig däckverkstad kunna svara på, men det kanske inte är några pengar i en sån deal...?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

3
anders skrev:Hej,
först å främst så har du i ditt registreringsbevis vilka dimensioner som officiellt är godkända.

Förlåt att jag frågar, men är du säker på att det är 215 på 6tums fälg? Låter väldigt brett...

195mm däcksbredd på en 6tums fälg fungerar, men du kan inte ha samma profil som för 215 för då kommer bland annat hastighetsmätaren visa knas (du måste bibehålla omkretsen på hjulet)

En 6tums fälg är då 15,2 cm bred, ditt däck 19,5cm, viket ger ca 2cm "utstick" på varje sida av fälgen. Kanske inte jättesnyggt, men bra om man har vanan att gå nära trottoarkanter...

6,5tum hade väl varit att föredra.

195/65 ger drygt 4% mindre rullomkrets
195/70 ger 0,9% mindre rullomkrets
195/75 ger 1,84% större omkrets

Med större omkrets måste man försäkra sig om att det finns tillräckligt med frigång till exv fjäderbensskålar.

Sådant där SKA en riktig däckverkstad kunna svara på, men det kanske inte är några pengar i en sån deal...?
Hej Anders

Tack för ditt svar, men tyvärr blev jag inte klokare.

Jag håller med dig man ska kunna förvänta sig att en RIKTIG verkstad ska kunna svara men man vill förmodligen först veta om man får sälja.

Men du verkar verkligen veta vad du pratar om.
Faktum är att på den LM-fälg jag köpte sitter det 215/65 15 och det står 6J 15 på fälgen. I besikt. instr. står enbart däckdimension 185/65R 15 88H. Inget om fälgbredd. Tittar jag i instruktionsboken står står där 185 alt 195/65R 15 på 5.5J 15 fälg och eller alternativet är 205/55R 16 vad gäller 6.0x16 fälg.

De senaste däcks firman menade på att det inte hade någon avgörande betydelse om det var 5.5 eller 6 tums fälg, man kunde ha både 185/65 15 eller 195/65 15 på 6 tums fälgar. Man menade dessutom att 195ór var vanlig och billigare än 185 eller något annat eftersom den dim gjordes i mycket stora serier. En annan sa något annat och pratade, som du, om olika %-satser hit o dit helt j-a obegripligt Så vad göra, jag vill ju inte bli lurat och dessutom vill jag veta vilka jag ska köpa., så vem ska man tro på?

Jag väljer i detta läget att tro på dig, så snälla ge mig konkreta förslag, vilket eller vilka däck kan jag ha?

I hopp om snart svar.

4
Fälgarna du köpt är säkert avsedda/har använts till t ex. Tucson eller IX35, för de har den däckdimensionen och med största sannolikhet samma bultcirkel och navhål.

Jag skulle köpt 195/65-15 till din bil, dels då det är en väldigt vanlig dimension där det är lätt/billigt att hitta bra däck och dels är det en rätt bra kompromiss mellan grepp och komfort.

Kolla noga så att fälgarna har rätt inpressningsdjup (som anger hur långt in/ut fälgen hamnar i förhållande till hjulets centrumlinje) till just din bil - det brukar vara stämplat eller ingjutet "ET" eller "IS" följt av två siffror på fälgens baksida och/eller i närheten av navet. Siffrorna anger ET-måttet i mm. Max tillåten spårviddsförändring är 15mm/axel = 7,5mm/fälg.

Det finns många som tror att en fälg är lämplig på bilen bara för att bultcirkeln och navet är samma, men även inpressningen måste vara rätt annars får bilen dåliga vägegenskaper och i värsta fall tar hjulet i någonstans i hjulhuset vid full infjädring och/eller fullt rattutslag.

Mvh
Johan B

5
Nja, mina kunskaper är rent hobbybaserade + motorintresse:-)

Jag tänker så här;
Med 215mm breda däck på en 6-tums fälg så kommer det att svälla ut dryga 3cm på varje sida av fälgen.
Om det sitter det monterat så idag så funkar det ju, men alla tycker inte att det är snyggt.
Kan se ut lite som om man har för lite luft i däcken/punktering.

195mm breda däck ger då mindre "utstick" på samma fälg. Jag ser inte några nackdelar med det alls.

Däremot så får man inte ändra omkretsen för mycket då det påverkar bland annat hastigheten och då också hastighetsmätaren, så de alternativen som står i reg.beviset bör man hålla sig till.

195/65x15 är en godkänd dimension som kommer fungera utmärkt på dina 6"-fälgar.

Precis som du fått berättat för dig så är vissa dimensioner vanligare och därför billigare.
Tänk också på att inte välja ett däck med högre hastighetsklass än vad du behöver, då de troligen är både dyrare och bullrigare.

Hoppas det klarnade lite mer än vad Stockholmsvädret gjort idag ;-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)