Hej.!
Jag är ny på detta forum.
Min fråga är: har fler av er väldigt felvisande hastighetsmätare?
När min visar på 90 km/h så går den egentligen bara 82.
Och kör jag 110 enligt mätaren går det bra precis 100.
Och vid 130 så går det 115.
Det är den värsta felvisande mätare jag sett, och då är jag yrkesschaufför sedan 34 år och kört mer än 200 000 mil.
Mvh
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Annons
Re: Hastighetsmätare
2Ungefär så har jag också, aningens bättre dock.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Re: Hastighetsmätare
3Har inte kollat mot 16"-fälgarna, men med 17" 235/65-17 (som är några procent större rullomkrets än 225/70-16) och "halvslitna" däck (ca 4-5mm) så slår det ca 3-5km/h mellan visad fart och verklig fart (GPS) och då visar hastighetsmätaren alltså lite för lite mot GPS-farten. GPS-farten är kollad mot två andra GPS:er och en fartkameravarnare och de skiljer max 1km/h sinsemellan.
Har dock läst att just Santa Fe (SM) har glädjemätare av rang och att runt 10km/h felvisning i 100km/h inte är ovanligt.
Mvh
Johan B
Har dock läst att just Santa Fe (SM) har glädjemätare av rang och att runt 10km/h felvisning i 100km/h inte är ovanligt.
Mvh
Johan B
Re: Hastighetsmätare
4Hej!
Tackar för snabba svar. Då var det lite som jag misstänkte. Finns det något sätt som man kan kalibrera om mätaren eller blir det bara att leva med det och ha igång gps hela tiden
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Tackar för snabba svar. Då var det lite som jag misstänkte. Finns det något sätt som man kan kalibrera om mätaren eller blir det bara att leva med det och ha igång gps hela tiden
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Re: Hastighetsmätare
5Det är bara att bita ihopBjerven skrev:Hej!
Tackar för snabba svar. Då var det lite som jag misstänkte. Finns det något sätt som man kan kalibrera om mätaren eller blir det bara att leva med det och ha igång gps hela tiden![]()
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Re: Hastighetsmätare
6Hehe, jo det är väl det att man ser att resan tar 1timme extra som gör en lite konfunderad [POLICE CAR]
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Re: Hastighetsmätare
7Av ren nyfikenhet, så kollade jag min mätare igår.
När mätaren visade 70, så sade GPS:en 67.
Vid 80, 76.
Vid 90, 86.
Vid 110, 105.
Det betyder alltså att min glädjemätare visar 4-5 % för mycket, och det får väl anses vara normalt.
När mätaren visade 70, så sade GPS:en 67.
Vid 80, 76.
Vid 90, 86.
Vid 110, 105.
Det betyder alltså att min glädjemätare visar 4-5 % för mycket, och det får väl anses vara normalt.
Re: Hastighetsmätare
8Hej! Jo det är ju helt ok siffror. Har bytt dimension å däcken till 235/70-16" så nu visar den bara ca 5 km/h fel, så det är ju helt ok.

