Annons

Vilken lambdasond?

1
Motorlampan lyser på min 2.4 GLS. Har en felkod som säger något om "bank1". Som jag förstått det så kan det vara fel på antingen katalysatorn eller lambdasonden. Vet något vilken lambdasond detta gäller och var den sitter? Hur många lambdasonder finns det i denna bil?
Annons

Re: Vilken lambdasond?

2
Brenander skrev:Motorlampan lyser på min 2.4 GLS. Har en felkod som säger något om "bank1". Som jag förstått det så kan det vara fel på antingen katalysatorn eller lambdasonden. Vet något vilken lambdasond detta gäller och var den sitter? Hur många lambdasonder finns det i denna bil?
På en motor som är rak och ej V motor så finns det bara bank1(cylinder bank/rad), på en V-motor har du Bank1 och Bank 2. Så just den biten är inte så intressant i ditt fall då du hyar en rak motor.

Det brukar stå följande efter Sensor 1 eller Sensor 2 för du har 2st lambda sensorer på din bil, en regler sond direkt på grenröret före katalysatorn och en diagnos sond efter katalysatorn och på Santa fe 2,4 så är katalysatorn stående så man brukar även kalla dom för övre/nedre lambda sond men senor 1 är alltid den första och den övre i ditt fall.

Berätta gärna vad koden heter.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11