Annons

Hyundai i40 - har jag verkligen valt rätt?

1
Hej alla Hyundai ägare!

Jag har precis beställt en Hyundai i40 CRDI Aut Sport 2012. :)

Har fortfarande inte signat något än så jag kan faktist dra mig ur denna affär.

Valet har ståt mellan nya Mazda 6 och Hyundainen. I40 känndes mycket skönare att köra. Därför föll valet på den. Plus så har jag läst massa recensioner på nätet.

Men nu när jag har varit inne på detta forum så blev jag lite skräckslagen/fundersam:

-Problem med bromsar
-Problem med bakkamera
-Dålig Bluetooth
-Ratten som tappar skin
-Dåligt helljus (det visste jag om)

Det verkar som att många av er haft mer eller mindre samma problem.

Nu finns det självklart säkert mycket positivt med bilen (annars skulle jag aldrig vilja köpa den), men det är det negativa man oftast kommer ihåg först.. :cry:

Jag har en Passat 2009 TDI DSG 170HK som ska nu säljas så min fråga är kommer jag vara nöjd med en Hyundai i40? Man vill ju inte spendera sin tid på att boka massa tid på verkstäder och bråka med ÅF.

Hur funkar all garantin? Måste man betala nå slags summa om någonting ska bytas osv? Vad tycker ni om era bilar? ;)

Hoppas jag får lite svar av er, så jag inte får kalla fötter :roll:
Annons

Re: Hyundai i40 - har jag verkligen valt rätt?

2
Hejsan,

Generellt sett tycker jag som har en likadan att det är en trevlig bil som är skön att åka i och som går bra. Den är dock väldigt seg på låga varv när man ska in i någon snabb lucka - är troligen endast problem om man bor i en storstad.

Det verkar som om kvaliteten på detaljerna blivit eftersatt när den här bilen togs fram. Det är naturligtvis opratktiskt att åka fram och tillbaka till verkstan varje vecka, men det kostar inget utöver milen. De saker som byts ut verkar vara bra och jag har ännu inte behövt byta samma sak flera gånger. Ska in med bromsarna den här veckan, sedan är det bara backkameran kvar från alla de saker som finn på listan i det här forumet.

Du skriver inte om det är en ny bil från hallen eller om den gått i trafik. Har den varit ute ett tag så är nog det mesta åtgärdat redan.

Jag misstänker att de flesta moderna bilar stressas fram med detaljproblem som följd så det spelar nog ingen roll vad du väljer.

Som du skriver så är det lätta att vara negativ - det finns otroligt mycket positivt att säga om den här bilen också som skulle ta mycket större plats!

Lycka till med valet!

;o)

/Lennart
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

3
LenUlven skrev: det finns otroligt mycket positivt att säga om den här bilen också som skulle ta mycket större plats!

Lycka till med valet! ;o)/Lennart

Lennart har du lust att skriva vad du upplever som positivt.

Det enda jag upplever som positivt är ratt-värmen, resten ångrade jag att jag köpte.

Köp absolut inte en med navigator, det är bara lurendrejeri. Kartuppdateringar som är
två år gamla för 1600 kr.

Om du vill ha navigation, köp en I40 med radio och byt till en OEM-navigator.

8
Man hör alltid det negativa och aldrig det som är positivt ! Är själv toknöjd med min ! har inte haft några problem med min mer än ett bälte som behövde spännas, ville inte gå tillbaka riktigt där ena barnstolen sitter.Och vist helljuset är under all kritik men det vet du ju om ! Något jag tycker är bra är stolarna,jag blir lätt trött och får ont vid lite längre körning men känner inte någonting alls ! + att där är ventilation i stolarna är riktigt härligt :D Sen har vi 3 st säljare med i40 på mitt jobb och dom bilarna går riktigt mycket har inte varit något problem med dom alls ! en bra kvitto för mig :D

9
Jag har en 12a som är uttagen 21 december och har haft inne bilen 3 gånger för bromsbyte fram.
Det har inte varit några som helst konstigheter med garanti och fri lånebil har jag haft varje gång.
Med detta sagt vill jag påstå att jag är riktigt nöjd med bilen i helhet !
Du ska inte ha kalla fötter för de få personer här som har haft problem med diverse. Det är en kanonfin bil !
Det är ju som sagt felen som kommer upp här...

11
Jo jag har läst om förbrukningen. Det är som det är...

Jag vart mest intresserad av Hyundaien då jag kör vädigt mycket och den har fria mil i sin 5 års garanti.Ventilationen i stolarna är ju kanon!

Plus själva designen inuti bilen , den har jag fasnat för:)

Hur funkar sport läge för er som har automat? Och vad tycker ni om panoramatak ni som har det?

12
russkij skrev:Jo jag har läst om förbrukningen. Det är som det är...

Jag vart mest intresserad av Hyundaien då jag kör vädigt mycket och den har fria mil i sin 5 års garanti.Ventilationen i stolarna är ju kanon!

Plus själva designen inuti bilen , den har jag fasnat för:)

Hur funkar sport läge för er som har automat? Och vad tycker ni om panoramatak ni som har det?
Kör mest med innertaket stängt då solen blir besvärlig, speciellt i år. Visst bättre acc, men det kostar.

13
Hej igen,

Bortsett från detaljproblemen så gillar jag verkligen bilen. Ska jag peka ut något så är det:
* Stolarna (sköna vid långkörning, ventilation och elinställning som fungerar bra)
* Förarmiljön med i mitt tycket lättläst och snygg instrumentering
* Väghållning (med 18" hjul)
* Panoramaglastaket är toppen.
* Benutymme i baksätet.
* Bagageutymmet är ok för att vara en sedan (dock lite liten öppning)
* Jag tycker att ljudet är bra (har den med navigering) - själva navigeringen kan som nämnts ovan aldrig slå en separat GPS, viket gäller för de flesta bilar.
* Medelförbrukningen 2600 mil mätt vid pumpen ligger på 0,63 i Stockholmstrafik med boende på södra sidan och jobbet på den norra..... :o

;o)

/L
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

14
LenUlven skrev:Hej igen,

* Jag tycker att ljudet är bra (har den med navigering) - själva navigeringen kan som nämnts ovan aldrig slå en separat GPS, viket gäller för de flesta bilar.

;o)

/L
Det är du dock ganska ensam om att tycka. Massor med människor världen över tycker att det är billigt ljud. Läs tyska forum och se vad
massor av människor tycker. Har du dragit balansen bakåt utan att höja ljudet hör du något i baksätet då? Har du köpt en uppdatering av kartorna
som är två gammal för 1600 SEK?

15
tjosan skrev:En sak till, tro inte på de bränsleförbrukningssiffror som de ger ut. Förbrukningen är högre än vad som uppgetts.

I USA är Hyundai/KIA stämda och dömda att betala ersättning till ägare
för att bilarna drar mer än som uppgivits.

Jag är nöjd med min förbrukning 0,63 med 18" kan man fan inte klaga på ! tycker man det är mycket för en så pass stor bil ? ja köp en cykel :roll: