Annons

Montering av dragkrok. Tips !

1
Köpte en ny i40 mycket för att den får dra 1800 KG !
ÅF skulle ha 8000 kr för montering av fast drag.
Jag bestämde mig dock för att beställa en dragkrok från http://www.dragkroksbutiken.se" onclick="window.open(this.href);return false; och valde då en vertikalt avtagbar dragkrok vilket då gör att varken dragkrok eller strömkontakt (Strömkontakten viks upp när den ej används) syns när dragkroken är avmonterad.
Kändes som bra kvalite på detaljerna.
Monteringen gjorde jag själv och den gick smidigt. Manualen bestod av bilder som förvisso var lite knepiga i vissa fall.
Ca 3 timmars montering.
Kostnad 4185 kr inkl frakt + regbesiktning 350 kr. :o

Rekommenderas varmt !
Annons

Re: Montering av dragkrok. Tips !

3
Nej skära i kofångaren behövdes inte men man fick däremot skära bort en av många skruvfästen som kofångaren sitter fast med då denna satt i vägen.
Förrutom det så var man tvungen att demontera "slutburken" på avgassystemet för att komma åt skruvhålen som man fäste dragkroksbalken i. Det behövdes även skära en skåra i aluminiumplåten som sitter ovanför slutburken. Denna fanns det dock en mall till i manualen.
Vad gäller strömsatsen så kopplades den in i både höger och vänster bakljus samt i kabelstammen och jordkabel vänster bak och en kabel som drogs hela vägen fram till säkringsfacket vid förarplatsen. Inkopplingen gjordes enkelt då man bara kopplade ur befintlig kablage och monterade dragkrokskablaget "emellan"

Tog som sagt några timmar men det var ingen jättesvår installation.

Lycka till !

4
Viktigt att komma ihåg är att det måste vara plåtrent mellan draget och bilen. Underredsmassa mellan och du får underkänt på bilprovningen. Tunt rostskydd, färg, ja. Underredsmassa, nej. Om de är kinkiga kommer de att kontrollera åtdragningsmomentet på bultarna(skruvarna för de som vill kalla det så). Bästa är att använda momentnyckel.

8
Kabeln dras via ett befintligt hål. Kaneln till säkringshållaren drar man under instegsskydden vid bakdörren och framdörren. Alltså inne i bilen. Busenkelt från den leverantören som jag nämnde tidigare med bra manualer. Fast dragkrok är inga problem för sensorerna...

13
Det var lite pilligt men inte direkt svårt. I manualen står exakt vilka skruvar och plastklipps som ska demonteras. Man tar bland annat bort lastsäkringsöglorna och lyfter på Ex antal plastklipps. ett par stcken av dessa plastklipps gick för övrigt av vid demontering så är man riktigt noga så behöver man sannolikt köpa ett paket nya sådana :) Efter detta ska båda sidor i bagaget "häktas" av.

14
MrDTS skrev:Jalla, var det svårt att ta bort inredningen i bakluckan, kollade snabbt men såg inga skruvar eller plaststift att ta bort ?

MrDTS
Hej!

Jag har en enkel beskrivning som visar hur man tar bort inredningen från bagaget. Det var inte några svårigheter men bra om man vet i vilken ordning man skall ta bort grejorna. Jag kan lägga upp en bild här så fort jag kommer hem från semestern.

/M

15
jalla skrev:Kabeln dras via ett befintligt hål. Kaneln till säkringshållaren drar man under instegsskydden vid bakdörren och framdörren. Alltså inne i bilen. Busenkelt från den leverantören som jag nämnde tidigare med bra manualer. Fast dragkrok är inga problem för sensorerna...
Hej Jalla, skulle du kunna lägga upp instruktionen här. Den delen med kabeldragning till ström vore intressant. I min beskrivning var det bara en bild och att man skulle koppla 3 kablar till batteriet, inte hur den skulle dras.

Kopplade du strömmen på batteriet eller på en plint i bilen?

/M