Annons

lampproblem halvljus

1
Fick problem med mina halvljus efter ha bytt lampor då den ena gått sönder. Köpte två nya, likadana givetvis, men när jag satt i dem så var det olika ljusstyrka på dem. Tog ur dem ifall att de faktiskt var olika men det var det inte. Den ena lyser bara med hälften av vad den andra gör. Vad kan det vara. Har aldrig varit så innan utan blev efter att den ena gick sönder.

Tacksam för svar
Mattias
Annons

Re: lampproblem halvljus

3
Kolla om jorden saknas till lampan som lyser svagt. Då kan kanske strömmen går genom båda trådarna i lampan och då lyser den svagt. Men se upp: Jag har för mig att lampan har plus (+) som gemensam "jord". Hade problem med detta när jag monterade extraljus.
Skulle förresten vara intressant att höra om någon förstår varför Santa FE har denna inkoppling av lampan, I 30 t.ex. har den vanliga anslutningen med gemensam (-).

Re: lampproblem halvljus

4
Jag fick nedslag på besiktningen för just detta. Konstaterade att jag efter tidigare stått på en motorvägsavfart och bytt, tydligen inte fått den 100% rätt i reflektorn. Sedan var det bara att ombesikta, även om det kändes lite dumt att jag inte kollat detta tidigare.
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken