Annons

vibrationer

1
Hej
Jag har nu ett par gånger märkt ganska kraftiga vibrationer i bilen. Det har båda gångerna varit i hastigheter runt 90-100km/tim och inget speciellt gaspådrag. Båda gångerna har jag fått lov att ena gången bromsa in och minska hastigheten avsevärt och andra gången stanna bilen helt, för att sedan kunna köra iväg helt utan vibrationer.
Antar att jag får åka till verkstan med den efter helgen så de får kolla igenom den. Det konstiga är att vibrationerna fortsätter ner i hastigheten när man saktar in men kommer sedan inte igen då jag axelererar.
Är det en drivaxel som spökar eller vad kan det vara och varför inte hela tiden i så fall?
Någon som har någon bra teori?
Det är en Santa crdi -10 med automatlåda

Lena
Annons

Re: vibrationer

2
En grej du kan kolla innan verkstads besöket
Hur skitiga är fälgarna på innsidan det behövs inte mycket där för att få obalans speciellt nu när det är plusgrader på dagarna o minus på nätterna.
Så åk till en tvätt o spola rent fälgarna ordentligt.
Santa fe 2,2crdi -07 sailing edition 67/100

Re: vibrationer

3
Tack för svaret. Precis vad jag hade tänkt jag skulle göra först och främst. Har i o f s kollat i hjulen och ser bara ett jämnskitigt lager smuts men det kanske räcker.
Jag provar det först innan verkstad, skulle vara pinsamt om det var så och man lämnat in den :oops:
Lena

Re: vibrationer

5
Om någon skulle vara intresserad så kan jag berätta att det var väldig obalans i flera hjul och detta kunde tydligen, fast de var lika förundrade som mej på verkstan med, orsaka vibrationerna som kom ibland och vid alla olika hastigheter. De har nu balanserat alla hjulen och bilen känns precis som innan. Jag har dock inte kännt några vibrationer så jag hoppas det var det som var enda felet. Man kan ju tycka att det skulle känts i bilen hela tiden om det var sån obalans men men.......... :roll:
Lena

Re: vibrationer

7
men nej...........nu var jag för snabb att pusta ut. Felet är inte borta, det kom igen när jag åkte hem idag så fortsättning följer.
Ska försöka utröna hur jag ska kunna framkalla det och så har jag ny tid på verkstan nästa torsdag.
Lena

Re: vibrationer

9
De hade kollat hjullager och drivaxlar bl a även kulleder och kardan mm och inte funnit något fel.
Nu är jag tveksam till om jag tänker lämna in den redan på torsdag för jag har inte riktigt kommit på hur jag ska kunna framkalla felet då det inte visar sig vid varje resa med bilen. Vill inte riskera att de inte får fram felet vid provkörning denna gången heller.
Igår lyckades jag få fram det. Först åkte jag i ca 90-100 km/h sedan saktade ner till strax under 80 och då kom det. Jag gasade och då tilltog det ordentligt så jag fick stanna bilen och sen var det bara att åka igen.
Fick en idé om det kan komma från växellådan. Om det kan vara högsta växel vid en specifik hastighet. Ska därför testa nästa gång det kommer att peta ner en växel och se vad som händer. Finns det någon lock up funktion på växellådan? Någon som vet?
Lena

Re: vibrationer

10
Nu känns det som jag är den som kommer med galna tips här på forumet men har du kollat om det kan vara däcken? Jag hade en Audi för en massa år sedan som helt plötsligt ett par dagar efter byte till vinterdäck på Essingeleden började skaka så jag trodde den höll på att ramla sönder. Körde av mot Stora Essingen och började kolla det som gick att kolla där. Startade, körde försiktigt iväg och det var helt borta. Sedan återkom det lite då och då fast aldrig lika extremt som första gången. Det blev sommar och jag bytte till sommardäck och hade inte en enda känning förens jag bytte till vinterdäck igen. Då kom det efter nån vecka. Har du möjlighet så testa att skifta däck och se om det finns kvar.

Som sagt, långskott för vad det är värt. :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

Re: vibrationer

12
Detta hade inte med balanseringen av däcket att göra utan att dessa var deformerade i nån form. De jag hade var precis satta på fälg och perfekt balanserade. Jag läste även på SAABs turboforum där någon hade skrivit om att om man förvarat däcken felaktigt eller att bilen stått en längre tid utan att flyttas så kan man få detta fenomen beroende på vilket typ av däck det är.

Säger inte på nåt sätt att detta är lösningen men att jag haft problemet.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

Re: vibrationer

13
Tack för tipset. Jag ska ha det i åtanke att det kan vara från däcken. Det verkar dock vara väldigt långt mellan gångerna som vibrationerna kommer så jag ska fundera vidare innan jag lämnar in den och se om jag kan lista ut under vilka förhållanden som det kommer. Annars blir det ju mycket svårt för verkstaden att leta felet.
Fler tips och idéer mottages tacksamt.
Lena