Annons

Båkåtvänd barnstol bakom förare

1
Hej!
Vi funderar på att skaffa en andra-bil och då har en Santa Fe blivit intressant. Svärfars hade en -03 mellan 2003 och 2007, så bilen känner vi till. Tack vare lite läsning här på forumet har jag även lärt mig en hel del matnyttigt att hålla ögonen öppna för när jag kikar runt på blocket. Jag återkommer säkert med mer konkreta köpråd när/om det blir aktuellt.

Åter till frågan:
Vi behöver plats med två bakåtvända barnstolar i lite drygt ett år till. Eftersom airbagen inte går att koppla ur åker såklart båda bak.
Är det nån som provat detta? När vi skulle byta bil senast så var det väldigt få bilar där det gick att sitta och köra framför en bakåtvänd stol.
Jag är 178cm lång och sitter ganska nära ratten, min fru som är 168cm sitter på samma avstånd.
Senast redigerad av viachtor den 03 sep 2012, 07:25, redigerad totalt 1 gång.
Annons

2
har 3st barnstolar i santan, ålder på barna e 4år 2år och 0år
de går bara fint
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

3
Santan är ovanligt rymlig i baksätet även med framstolarna tillbakaskjutna så långt det går. Jag har alltid förarsätet längst bak (är 200 cm lång) och har kollat av läget. För din/er del så blir det ännu mer utrymme över för barnstolen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jag och min fru vände stolen framåt i samband med bilköpet, så jag kan inte säga helt säkert hur mycket eller lite plats det blir med en bakvänd stol bak. Men jag tror inte att det får plats med en bakvänd stol bakom mig. Jag sitter med stolen långt bak och med rejäl lutning av sätet för att slippa ha håret i taket. (194 cm x 140 kg)

Ni som är betydligt kortare än vad jag är, och dessutom sitter hyfsat nära ratten, tror jag dock inte får några problem. För att vara så kort som Santan är, så är det hyfsat gott om plats i kupén. :)

5
Oj, här går det undan med svar!
Det jag märkte när vi kollade på massor med bilar är det att utformningen av framstolarna är lika viktigt som platsen i baksätet.

Det står ingen Santa hos nån bilhandlare i närheten, och det känns väl lite sådär att åka till nån privat säljare bara för att prova om stolen ryms. Men nu vet jag att det finns hopp i alla fall

6
Sen går det även att luta ryggstöden bak så det blir lite bättre plats i baksätet. Kruxet är att då blir det mindre plats för barnvagnen i bagaget...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Visstja, det gick ju göra så också. Vad man glömmer på några år. Men det ger tyvärr inte mer plats för själv stolen, däremot är det ju bra för benutrymmet för barnen i bakåtvända stolar. Vagnen kommer nog inte att åka med så ofta, men det är ju klart att det är bra om den ryms.

8
Att luta det bakre ryggstödet påverkar inte så mycket som man skulle kunna tro, eftersom Santans bagage ändå är för kort för att man ska få in en barnvagn på längden.

9
Vad har ni för bakåtvända stolar?
Vi har precis insett att våra stolar inte klarar upp till 25kg och äldsta sonen väger 19kg. Är ju en djungel det där med bilbarnstolar...

10
Vi har en BeSafe IziKid x3 Isofix, och en Britax Maxway.
BeSafe är godkänd till 18kg med isofix, britaxen till 25kg (fästs med vanliga bälten och spännband).
Vi hade helst velat köpa två isofix-stolar då montaget är en dröm jämfört med alla bälten som som ska träs runt stolar och bilbälten som ska spännas. Men eftersom vi vill ha den äldre i framsätet (vi kan koppla ur airbagen på vår citroen) på långresor så köpte vi en vanlig bältad stol när lilltjejen växte ur babyskyddet. Att den bältade dessutom funkar till 25kg var ju ett plus. Men jösses, vilket bök att sätta fast en bältad stol jämfört med en med isofix!

11
Nu har jag till slut lyckats prova en santa fe med bakåtvänd stol bakom mig själv i förarstolen. Det gick ju fint!
Så nu börjar jakten på ett bra exemplar att lägga vantarn på