Annons

Santa Diesel tjuvstannar

1
Hejsan!
I går när jag skulle köra från Kiruna till Umeå, tjuvstannade min Santa Fe Diesel -02 säkert 15 gånger.
Mitt i körningen stannar motorn och det enda jag kan göra är att stanna in till vägkanten för att vänta några minuter för att sedan starta och köra vidare.
Check-Engine-lampan tänds också.
I Luleå stannade jag på Hyundaiverkstaden och snabbt som tusan gjorde de en felsökning (Bra Service).
En felkod och den sade... "Fuel pressure fail".

Enligt dem kan det vara tät bränslefilter, primärpumpen vid tanken, Högtryckspumpen, eller railsen som det är fel på. Inga billiga grejer med andra ord.

Efter att motorn har stannat och jag vrider av och på tändningen, kan jag höra ett "klunk" från primärpumpen. efter ett antal försök kan jag höra att pumpen snurrar och det gör att starta.

Så för mig låter det som om primärpumpen har lagt av.

Här kommer ett par frågor till alla er kunniga.

1. Sitter primärpumpen inuti tanken? Måste man ner med tanken? Demontering?
2. Ser man på en sprängskiss över bränslesystemet syns ett filter i tanken. går detta att byta? (Nr 2 på bilden nedan)
3. kan man "spola" rent högtryckspump och rails?
4. Hur skulle nu göra för att börja felsöka?

Bild

Har hittat ett liknande inlägg
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... ht=%2Apump
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02
Annons

4
Har inte fått ny aprimärpumpen än, men jag har besiktigat bilen i dag.
K-värdet var på tok för högt.

Jag har ganska nyligen bytt luftliter, oljefilter olja, men inte gled den genom bilprovningen för det.

den 14/5 blir det att lämna in den på märkesverkstaden i Umeå för felsökning.

Bild
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02

6
Bokade av tiden för felsökning...
Bytte motorolja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter, samt hällde i en hel flaska tripak dieseltillsats.
Det gjorde susen. Var på efterkontroll i dag och nu är K-värdet på 0,4 (0,7).
Har provdoserat bilen men inga tendenser till att motorn ska tjuvstanna.

:)
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02