Annons

Hållbarhet på glödlampa

1
Har bytt två glödlampor på halvljuset på kort tid, Bilen är uttagen juni 2010. Tycker lamporna borde hålla lite längre, tar lite tid att byta oxå.
Man får skruva loss hela insatsen för att byta lampan.
Vad har andra för erfarenheter om hur länge glödlamporna håller?
Inte står det i instruktionsboken hur man byter glödlampa, fick googla på ämnet.
Hyundai Tucson 2,0 sport 2006
Hyundai I30 CW 2010
Annons

2
Jag har bytt 2 ggr också o min är en 2010a uttagen i mars. Har väl rullat 4000mil nu. Har sett många likadana som åker omkring enögda. Så jag tycker det verkar lite si å så med hållbarheten av ngn anledning.

Första gången jag bytte var vid 1500 mil tror jag. Kan det ev vara kass kvalitet på de som sitter i original? Det hoppas jag verkligen för det är faktiskt ett helvete att få loss strålkastarinsatsen utan våld. Eller snarare, det går inte utan våld. Isåfall vill jag att någon förklarar för mig hur man ska gå till väga.
Hyundai I30 1,6D blue 2010

3
Ingooo skrev:Jag har bytt 2 ggr också o min är en 2010a uttagen i mars. Har väl rullat 4000mil nu. Har sett många likadana som åker omkring enögda. Så jag tycker det verkar lite si å så med hållbarheten av ngn anledning.

Första gången jag bytte var vid 1500 mil tror jag. Kan det ev vara kass kvalitet på de som sitter i original? Det hoppas jag verkligen för det är faktiskt ett helvete att få loss strålkastarinsatsen utan våld. Eller snarare, det går inte utan våld. Isåfall vill jag att någon förklarar för mig hur man ska gå till väga.
Det finns väl inget bra sätt att byta glödlampa, bara använda sunt förnuft & lite våld.
Får hoppas dom nya glödlamporna håller lite längre.
Hyundai Tucson 2,0 sport 2006
Hyundai I30 CW 2010

4
det enklaste och snabbaste sättet är att skruva loss hela insatsen.
man behöver inte vålda, men man får snirkla ut den så går det =)

kör med longlifelampor, det hjälper lite grann mot lampätandet.
det är nått med bilens elsystem till strålkastar som gör att dom äter halvljuslampor

5
Tiffster skrev:det enklaste och snabbaste sättet är att skruva loss hela insatsen.
man behöver inte vålda, men man får snirkla ut den så går det =)
Det snirklandet övergår mitt kunnande/förstånd! Har snirklat och snirklat och trott mig vara nära att krångla ut eländet utan att slita men det har alltid varit något som tar emot! Jag har till och med kallat ut min fru, som har något mer tålamod än mig, för att få ut insatsen. Utan lycka.

Angående livslängden så har jag hört nått om att elsystemet från början är anpassat för en lägre spänning. Nu kan jag vara totalt ute och cykla men det är en klocka som ringer. Kör man med annan spänning i Korea/Asien?? Fattar ändå inte varför elsystemet ska behöva äta lampor. Någon som förstår sig på el ordentligt och kan förklara? Enligt mig borde det bero på att systemet isåfall dippar upp och ned map spänning.
Hyundai I30 1,6D blue 2010

6
Ingooo skrev:
Tiffster skrev:det enklaste och snabbaste sättet är att skruva loss hela insatsen.
man behöver inte vålda, men man får snirkla ut den så går det =)
Det snirklandet övergår mitt kunnande/förstånd! Har snirklat och snirklat och trott mig vara nära att krångla ut eländet utan att slita men det har alltid varit något som tar emot! Jag har till och med kallat ut min fru, som har något mer tålamod än mig, för att få ut insatsen. Utan lycka.

Angående livslängden så har jag hört nått om att elsystemet från början är anpassat för en lägre spänning. Nu kan jag vara totalt ute och cykla men det är en klocka som ringer. Kör man med annan spänning i Korea/Asien?? Fattar ändå inte varför elsystemet ska behöva äta lampor. Någon som förstår sig på el ordentligt och kan förklara? Enligt mig borde det bero på att systemet isåfall dippar upp och ned map spänning.
På min förra bil en citroen c3 så var förbrukningen av H7 lampor enorm. Jag tror det är ett generellt problem att biltillverkarna försöker uppnå maximal ljusstyrka och spänningen ligger för nära max för vad lamporna pallar med. På C3an gick jag till en bilelektriker och sänkte spänningen med 0,8 V. Det fanns en speciell sats.
Det kostade 1000 spänn och var väl använda pengar eftersom jag inte fixade att byta lampor själv.
Pyskisk ohälsa och krossade fingrar och knogar är ett högt pris för att vara "bildoktor" :D
Hållbarheten ökade ordentligt, och jag tror faktiskt det spelade in att jag sänkte spänningen.
Jag såg ingen skillnad i ljusstyrka, men naturligtvis kan den ju blivit marginellt sämre.
Kanske nån mer testat detta på Hyundai?
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Troligen överspänning.

7
Tror att "mangbg" har rätt betr. spänningen.

Är så gammal att jag mins tiden för h4-lampornas. Ljuset var inte spec. bra, men för att öka detta körde en del biltillverkare med konstant överspänning, inte mycket, men kanske 1/2 till 1 Volt. Ljuset blev mycket bättre, men "åt" lampor.

Min förra Reanult, en 2008, "åt" lampor, en var 1200:de mil ca. Den ny, en 2010, har nu gått drygt 3200 mil utan ngt. lampbyte (peppar peppar ta i trä).

8
Det viktigaste man ska göra på i30 är att man köper Long Life lampor för dom ska tydligen vara anpassade för i30.

Mina höll ca 1700mil sen bytte jag till Xenonkungens blåa och dom höll bara några månader... Nu blir det xenon :)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

9
Hållbarheten är bara ca 2000 mil på H7 lamporna på I30 enligt hyundai. Rekommenderar att man bara använder original lamporna som är Philips vilket håller längre än t.ex Berner lamporna som endel verkstäder använder.

10
Jag har monterat xenon nu så jag behöver nog inte lös med lyktorna på ett tag.

Det har även kommit ut en service bulletin gällande en del i30s som käkar lampor så ta kontakt med din närmaste hyundai verkstad för kontroll ifall just din bil berörs av den.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

11
Hyundai har det som ett problem även så var det på min !! men jag tjatade på verktaden o dom byte ut några kablar eller något på garantin så försvann det problemet så Tjata på era verkstader dom kallar det en typ uppgraderingen!!!

Min I30 2010 crdi blue är en Riktig måndagsex gillar bilen men den har fan bara krånglat

Mvh D

12
Min I30 är nu uppe i ca 5000 mil (2010) och jag har bytt 2 gånger på respektive sida. Dvs jag är inne på 3e paret glödlampor så de verkar hålla i snitt 1500-2000 mil. Tror jag i regel håller en snittfart på ca 60 km/h så det innebär en brinntid på cirkus 300 timmar. Inte särskilt imponerande. Men detta är i ärlighetens namn det största bekymret jag haft med bilrackaren.. Dvs att få loss strålkastarinsatsen! Än så länge. *tvi tvi*
Hyundai I30 1,6D blue 2010

Re: Hållbarhet på glödlampa

13
Det är kablaget till lamporna som ställer till det. ´Vi fick till slut våra kablage bytta på garantin då det är ett tillverkningsfel. Efter det har vi inte bytt ut lamporna en enda gång. Innan gick dom var fjärde månad.
Passade även på att byta till bättre lite dyrare lampor då halvljuset är katastrofalt dåligt. Efter det blev det klart bättre.
Verkstan känner mycket väl till felen med kablagen, Att byta själv rekommenderar jag inte såvida man vet vad man gör.
Med vänlig hälsning bi30

Re: Hållbarhet på glödlampa

14
Det finns en garanti återgärd på vissa bilar med TMA som första bokstäver i chassinummret. Man monterar då på ett extra kablage som gör att spänningen skall hållas på en rimlig nivå för att få lamporna att hålla. På dom nyare är detta inte ett problem då man använder så kallad PWM styrning av spänningen till lampan.

Re: Hållbarhet på glödlampa

15
Jag har en i30 2010, kört 4700 mil och bytt glödlampa ca en gång i halvåret på förarsidan. Alla gånger har en Hyundai-verkstad gjort det (förutom en). I september bad jag dem kolla och de sa att de inte hittade något fel.

I fredgas upptäckte jag att lampan slocknat igen så igår ringde jag och då pratade de om att det var någon kampanj Hyundai haft med att byta sladd. Eftersom jag inte fått info om denna så tycker de på verkstaden att jag själv ska betala 1100:- för att låta byta ut sladden. Är detta verkligen rimligt? Nybilsgaranti i fem år men nä, den gäller inte för detta...?

Den här kampanjen, är det någon som vet exakt vilken period den var? Jag har ju haft bilen inne på service varje år. Gäller kampanjerna bara en kort tid? Vem har sin bil inne på verkstad hela tiden så att de får reda på kampanjerna? Jag har då inte fått det så därför ska jag betala? :x
Köpte en sprillans ny Hyundai i30 år 2010