Annons

Vatten i dieselfiltret

1
Halloj där !
är relativt nybliven Santa ägare (-03 Crdi , aut) och således ny på detta eminenta forum.
är helnöjd med bilen , men i frdags när jag var ute i snöstormen och lekte så tändes varningslampan för vatten i dieselfiltret.
Gjorde som det står i instruktionsboken (2gånger) men lampan slocknar inte.
Har nu beställt nytt filter men nog sjutton ska väl Santan klara lite snö ??
Har nån annan råkat ut för detta.

MVH / Thommy
Annons

2
välkommen =)

lite osäker på vad det sägs i instruktionsboken om vad man ska göra, antar att du skruvat av givaren i botten och tömt den på vatten?

skulle ju kunna va givaren som hängt sig eller ev skulle behöva bytas

3
Hei

den lampen har aldri tentes på noen av mine biler, har nå min fjerde santa..... og jeg kan love deg jeg har brukt den i snø...

Men, jeg har jevnlig skiftet filter, og kan du ha fyllt diesel et strd de har vann i tankene, slik at du og har litt vann i tanken????

5
Ja det var lampan i instrumenteringen som tändes.
Men jag har börjat fundera på om det kan vara så att det har bildatskondens/vatten i tanken.
Jag har ju tömt filtret 2 gånger så där borde det inte vara nåt vatten kvar.
Nåja , ska byta ut filtret och tanka i fräscht bränsle så får vi se.

6
Prova att slå i en diesel tillsats som gör så att vattnet blandar sig med dieseln och ej fryser så kan det ju ordna sig.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

9
Hej, jag tror inte det har med snö och blask ute att göra. Däremot kan det bli kondens i tanken när det är kallare. Jag tror också på att hälla i en tillsats (typ K-sprit som användes till bensinare förr). Sen kanske du har ngt fel på givaren så du får felvisning. Har du tömt filtret så borde det vara ok sen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision