Annons

Klonk i framvagnen

1
Hej igen alla kunniga!

Idag har jag åtgärdat det som bilprovningen hade antecknat som "Bra att veta"

1: Färdbroms bromsbelägg fram vänster slitna = Bytt belägg båda sidor.
2:
Krängningshämmare fram, fastsättnings glapp = Bytt till nya båda sidor.

Bromsarna gick bra att byta likaså kräningshämmarna, men jag har fortfarande ett "klonk" i framvagnen. Jag tror mig kunna lokalisera ljudet till vänster sida och kring hjulet.

Några förslag vad det kan vara som låter?
Bilen har bara gått 100 mil sedan besiktningen och då var det bara ovan nämnda fel.

Styrleden ser ut att kunna bytas utan större problem, Men hur är det med spindelleden? Jag har aldrig bytt en spindelled som denna tidigare

Bild
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02
Annons

4
Just det problemet märks specifikt när man kör över tex trafikgupp i låg fart. Annars är det nog ngnting annat.

Det är kanske läge att betala verkstan för en undersökning + kostnadsförslag för att få kläm på vad det är för fel som orsakar klonket. Sen kan du fundera på om du ska fixa felet själv eller leja bort det.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Jag bytte dessa bussningar på krängningshämmar-staget i framvagnen. Min bil var klonkig innan men blev faktiskt helt tyst efter bytet.

Men jag bytte dessa bussningar när jag hade rivit ned framvagnsbalken pga kopplingsbyte så då var det lätt åtkomligt. Men det borde gå att byta bussningarna utan att riva hela framvagnen tycker jag.... Kanske någon som gjort det innan kan svara på?
...ägare av Santa Fe 2002 Crdi...inte snabb men pålitlig

Re:

8
ranchn skrev:Bilspektrum i Umeå vill ha 1500 för att byta ifall det är det som är felet.
Sorry för att jag bumpar tråden, men jag har en fundering kring detta att byta bussningarna till främre krängningshämmaren.
Ok, det är visserligen 2 år sedan Bilspektrum i Umeå ville ha 1500 för jobbet, men är ett dagspris på 5000:- för arbetet rimligt?
Pratade precis med Bilexpo i Örebro och dom ville alltså ha 5k plus material (270:-).

Enl. en servicebulletin jag hittade på forumet så skulle tidsåtgången (om jag fattat det hela rätt) vara 1,2 timmar, men bilexpo hävdade att det tar 5 timmar!?

Kanske det finns någon här på forumet som kan sprida lite ljus över frågan?

/Stefan

Re: Re:

9
heat skrev:
ranchn skrev:Bilspektrum i Umeå vill ha 1500 för att byta ifall det är det som är felet.
Sorry för att jag bumpar tråden, men jag har en fundering kring detta att byta bussningarna till främre krängningshämmaren.
Ok, det är visserligen 2 år sedan Bilspektrum i Umeå ville ha 1500 för jobbet, men är ett dagspris på 5000:- för arbetet rimligt?
Pratade precis med Bilexpo i Örebro och dom ville alltså ha 5k plus material (270:-).

Enl. en servicebulletin jag hittade på forumet så skulle tidsåtgången (om jag fattat det hela rätt) vara 1,2 timmar, men bilexpo hävdade att det tar 5 timmar!?

Kanske det finns någon här på forumet som kan sprida lite ljus över frågan?

/Stefan
Kolla vad Carab och Svemabil tar för jobbet så du får flera bud.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Klonk i framvagnen

10
Låter alldeles för dyrt, på så här gamla bilar vi har och den typen av 'bara skruva jobb' överlåter jag mindre/billigare 'meckar' numer
som ligger långt under den timpenningen, finns ingen anledning att anlita auktoriserad verkstad på en mer än 10 år gammal bil enligt mig.

Behövs specialinstrument eller annat så kan det ju vara annorlunda dock.

Kopplingsbytet jag gjorde för ett tag sen lät jag IT -bil i Katrineholm göra (vid OK macken) en liten trevlig professionell verkstad som KAN Hyundai , då dom tidigare jobbat på H verkstad.

Kostade mig 11.000 kontra offert på 18.000 från auktoriserad verkstad, med samma orginaldelar.

Så kolla runt lite.

Re: Klonk i framvagnen

11
En liten update:
Jag tog kontakt med AD-bildelars verkstad i Örebro och där fick jag beskedet att det skulle ta 1 - 1½ timma att göra jobbet. Helt enligt den servicebeskrivning som postats tidigare på forumet.
Priset jag fick var 1000:- plus delar, så det är ju helt ok.
Delar har jag köpt original då dom faktiskt blev billigare än att ta dom från AD-bildelar, och då originaldelarna också är av den modifierade typen.

En intressant detalj i sammanhanget var, att när jag hämtade delarna hos Bilexpo, så visade det sig att Mekonomens bilverkstad låg i samma lokaler.
M.a.o. så är det väldigt troligt att Bilexpos verkstad och Mekonomens alltså är densamma vilket torde förklara att prissättningen låg så lika.

Så på måndag lämnas bilen in på AD-bilverkstaden, och förhoppningsvis så lär inte besiktningen behöva gnälla på fredag när det är dags för den årliga kontrollen.

Ett stort tack förresten till er alla som gör det här forumet till vad det är. Ni är guld värda! :)