Nybliven Santa Fe ägare och mycket nöjd så här långt. Har dock en fundering som någon kanske kan sprida lite ljus över.
När jag tex står i en korsning och skall svänga åt något håll så skakar/vibrerar det i ratten när jag svänger och gasar samtidigt. När jag kör rakt fram och gasar är det inga problem.
Har i samband med köpet prövat två andra Santa Fe som hade samma tendens. Skall det vara så här? Har inte haft bil med fyrhjulsdrift tidigare så jag känner mig lite novis på området.
Årsmodell 06, automat och diesel.
Tacksam för svar.
Annons
2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Pompe!
Kolla så att inte 4WD-knappen är intryckt!
Det är min första reflektion...
Tror att det är samma som på min, det är isåfall den som sitter i mitten nere under "askfatet"!
Jag tror inte det dröjer länge innan du får bättre råd av de som kan mer, här på Forumet...!
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
Kolla så att inte 4WD-knappen är intryckt!
Tror att det är samma som på min, det är isåfall den som sitter i mitten nere under "askfatet"!
Jag tror inte det dröjer länge innan du får bättre råd av de som kan mer, här på Forumet...!
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
3
Bare en tilføyning, på min 09 mod CM er den 4x4 knappen nede til venstre for rattet, sammen med bryterene til tåkelyene etc... i midten der som nevnes, er det USB-tilkobling på min bil orginalt fra fabrikk...Skäreläjan skrev:Hej och mycket välkommen till Forumet, Pompe!![]()
![]()
Kolla så att inte 4WD-knappen är intryckt!Det är min första reflektion...
Jag tror inte det dröjer länge innan du får bättre råd av de som kan mer, här på Forumet...!![]()
![]()
Re: Vibrationer i ratten när man svänger och gasar.
5Hej Pompe! Nej, det ska inte vara så...Pompe skrev:Nybliven Santa Fe ägare och mycket nöjd så här långt. Har dock en fundering som någon kanske kan sprida lite ljus över.
När jag tex står i en korsning och skall svänga åt något håll så skakar/vibrerar det i ratten när jag svänger och gasar samtidigt. När jag kör rakt fram och gasar är det inga problem.
Har i samband med köpet prövat två andra Santa Fe som hade samma tendens. Skall det vara så här? Har inte haft bil med fyrhjulsdrift tidigare så jag känner mig lite novis på området.
Årsmodell 06, automat och diesel.
Tacksam för svar.
Kan det vara bromsskivorna som gått skeva? Isf borde det märkas samma symptom vid inbromsning oxå.
Mer långsökt är drivknutar eller bärarmsbussningar, men då borde låta mer än kännas.
Sitter fälgarna korrekt/plant mot navet? Inga distansringar som halkat på snedden eller så?
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
6
Jag säger som Anders: Det skall inte vara så!Pompe skrev: Får be verkstan titta på det när det är dags för service om inte annat.
Vänta inte tills du skall på service eller något sådant - då kan det bli mycket dyrare än om du kommer "i tid" till verkstaden!
Oavsett var felet ligger, så riskerar du skador på drivningen!
Har du handlat bilen hos en handlare nyligen så skall detta åtgärdas på garantin, om inte så är det bättre att komma snabbt till verkstad...!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Pompe, hur har det gått? Någon lösning på gång?
(Han kanske kom på att om man låter bli att spinna loss, så rycker det mindre...
)
(Han kanske kom på att om man låter bli att spinna loss, så rycker det mindre...
Anders 
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
10
Hejåvälkommen Pompe!
Liten spekulation, fyrhjulsdriften aktiveras av bl a gaspådrag, styrvinkel på ratten och annat.
Ev. kan det vara strul med din vinkelgivare till rattvinkeln. Jag tror att fyrhjulsdriften inte aktiveras om rattutslaget är för stort.
Återkom gärna o berätta vad som är fel på din bil alt. om detta är "normalt" för CM. Jag känner inte igen symptomen.
Liten spekulation, fyrhjulsdriften aktiveras av bl a gaspådrag, styrvinkel på ratten och annat.
Ev. kan det vara strul med din vinkelgivare till rattvinkeln. Jag tror att fyrhjulsdriften inte aktiveras om rattutslaget är för stort.
Återkom gärna o berätta vad som är fel på din bil alt. om detta är "normalt" för CM. Jag känner inte igen symptomen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision