Annons

Orkar inte backa upp för backen

1
Hej på er,
Så då har man nya problem med santan. Var och besökte svärföräldrarna, parkerade på deras drive som är ganska steep. När vi skulle hem och ja la i backen så var hon helt kraftlös. Sluta med att jag fick varva skiten ur santan för att komma upp. Lukta skit som väntat.

Vad kan det vara?
Nån här på Irland som sa att olje byte i växellådan skulle fixa det, men det känns lite fel.

Tilläggas skall att jag nyss vart ute och testat igen. Det verkar som att den hugger i precis mot slutet av kopplingen och då jävlar drar hon som attan. Är det så på era santas med att kopplingen till backen bara hugger i mot slutet?
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

http://www.garaget.org/Rofty
Annons

2
Tyvärr så håller din koppling på att ta slut. Ju mer sliten den är desto högre upp tar den. Tyvärr är 1:ans växel högt växlad så det tar på kopplingen, och tyvärr är backen ännu högre växlad så den sliter än mer.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
ClasseClas skrev:Tyvärr så håller din koppling på att ta slut. Ju mer sliten den är desto högre upp tar den. Tyvärr är 1:ans växel högt växlad så det tar på kopplingen, och tyvärr är backen ännu högre växlad så den sliter än mer.
Auch! Tack för svar, bara och köra på tills den dör med andra ord. Tror du det kan ha något samband med att den tappar fart när man kör upp för branta vägar med då? Måste växla ner till 4:an ibland 3:an beronede på hastighet.
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

4
Rofty skrev:något samband med att den tappar fart när man kör upp för branta vägar med då? Måste växla ner till 4:an ibland 3:an beronede på hastighet.
Nej , det beror snarare på att den motorn är lite för klen för bilen.
Jag bytte kopplingen på min 2.4 till 'single mass' och den blev mycket trevligare att köra, men inte starkare

5
Lövet skrev:
Rofty skrev:något samband med att den tappar fart när man kör upp för branta vägar med då? Måste växla ner till 4:an ibland 3:an beronede på hastighet.
Nej , det beror snarare på att den motorn är lite för klen för bilen.
Jag bytte kopplingen på min 2.4 till 'single mass' och den blev mycket trevligare att köra, men inte starkare
Tror du har rätt. Nu är bilen på verkstaden, oljepumpen gick samt den läcker olja. Dom skall även byta timing belt samt alla packningar.

Och du har rätt om du tycker din är klen så är min värre då det bara är en 2 lites motor på typ 140Hk.
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

7
inte för o vara nerslående eller så, men en bil på 140 hk o väger nästan 2 ton o som har 4x4 plus klimant anläggning. då blir dte jävligt klen.

bara acc, tar mellan 10-20 hk så ni vet om det.
kör volvo v70 n 2,4t

8
svintoleffe skrev:inte för o vara nerslående eller så, men en bil på 140 hk o väger nästan 2 ton o som har 4x4 plus klimant anläggning. då blir dte jävligt klen.

Min är dock inte 4x4 som tur är = )
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

9
Mig veterligen så är din visst 4x4.=) men den går in när hjulen börjar spinna., o kan även tänka mig att den kan gå i o ur lite när den vill beronde på rattutslag osånt me..=)
Rofty skrev:
svintoleffe skrev:inte för o vara nerslående eller så, men en bil på 140 hk o väger nästan 2 ton o som har 4x4 plus klimant anläggning. då blir dte jävligt klen.

kör volvo v70 n 2,4t

10
svintoleffe skrev:Mig veterligen så är din visst 4x4.=) men den går in när hjulen börjar spinna., o kan även tänka mig att den kan gå i o ur lite när den vill beronde på rattutslag osånt me..=)
Rofty skrev:

Jorå, utanför Sverige såldes Santa Fe SM även som ren 2WD = FWD på vissa marknader.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
ClasseClas skrev:
svintoleffe skrev:Mig veterligen så är din visst 4x4.=) men den går in när hjulen börjar spinna., o kan även tänka mig att den kan gå i o ur lite när den vill beronde på rattutslag osånt me..=)
Rofty skrev:

Jorå, utanför Sverige såldes Santa Fe SM även som ren 2WD = FWD på vissa marknader.
okej då ger jag mig hehe
kör volvo v70 n 2,4t

Problem solved

12
Ok, efter att ha bytt Timingbelt kit, Ignition coils, ignition leads, Catalytic converters, Oilpump samt gjort en engine flush så vart det fortfarande problem. Tog bilen till Hyundai i Dublin. Dom kolla compression på cylindrarna samt valve timing och kunde inte hitta några fel, kostnad 5000 Sek eller 520 Euro.
På vägen hem tankar jag bilen då den var tom, var förbannad på Hyundai som fan då dom hade bilen i över 7 timmar och inte hittat ett jävla fel.
Drar gasen i botten när jag lämnar bensin stationen kör i ett stort hål i vägen, pang det smäller till.
Helt plötsligt får bilen liv den axar som den skall och det blir ett jävla drag genom alla växlar i ca 1000 meter. Sen poff dör bilen, ringer bägarfirman som kommer och plockar upp mig. Dan efter ringer dom och har fixat bilen, åker ner testar och den är som ny.
Vad var det då, jo det var Crankshaft Positioning Sensorn som vart boven i dramat hela tiden.

Tacka fan att det ordna sig för jag var på g att sätta fyr på bil jäveln vid sidan av vägen bara för att bli av med skiten.

Nu hoppas jag det blir problemfritt framöver efter att ha spenderat 19000Sek på bilen.

Mvh,
Rofty
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

13
Då var det dags igen, nu varvar bilen inte över 4500 på tomgång. Allt är fan bytt utan bränslepump, och igår var det dags igen, hon tappar fart på motorväg uppförsbacke.

Ahhhh va fan kan vara fel?
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

14
Andra med liknade problem har ju haft problem med att främre katalysatorn är igensatt, har du kollat?
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

15
opticrob skrev:Andra med liknade problem har ju haft problem med att främre katalysatorn är igensatt, har du kollat?
Främre katen är ihålig, gick lös på den med en hammare och mejsel. But the good news is, idag blev jag förbannad och åkte till verkstaden tog vinkelslipen och skar av bakre dämparen. Öppna upp motor och kolla efter slangarna, vaccum slangen satt löst så satte på en klämma och tryckte i den ordentligt.
När jag tog bort dämparen var den igensatt med ca 2L vatten samt grus från katen när den rasa, samt en jävla massa rost.

Ut på gatan och nu drar hon som en Santa Fe skall samt låter som en V8 tills jag får min straight pipe levererad, sen skall den svetsas på och I am good to go.

Så efter många månaders trixande var mitt problem, Ignition timing sensor, vaccume leak samt igensatt katalysator fram och bak samt en rosting dämpare.

Thank fucking God it is over!!
= )
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk