Hej, ska hämta ut min första Santa Fe 2.2 CRDI automat imorgon, den är helt ny och det enda utöver exclusive paketet, är en fast dragkrok.
Vad tycker ni att man behöver investera i och vart hittar man bra (prisvärda)grejer till bilen(förutom Bilia)?
Funderar på sidoskyddslister, instegsrör, frontbåge med ljus, kanske något skydd för kofångaren när man lastar in/ur grejer, motorvärmare, larm?!
Tacksam för tips!
/Jake
Annons
3
Beroende på var du bor o använder bilen även dörrbuckelskydd, dvs sidolisterna...
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...
Hyundaiforums guldår 2007-2010, ni som vet vet
Anders
Hyundaiforums guldår 2007-2010, ni som vet vet
Anders
4
Ok, bra tips, tack.
Efter tre dagar med pärlan så inser jag att gummimattor är nödvändigt i o m att jag inte bara kör i solsken och på asfalt, konstigt nog så är passformen på den (enligt säljaren) vändbara-mattan i skuffen inte bra, skuffen är inte symetrisk och när mattan vänds så gummiytan kommer upp så ser det lite knäppt ut.
Kofångare med extraljus och sidoskydden kommer att beställas, finns ingen pdc fram och med tanke på svängradien(bra med tanke på storlek på bilen) i de parkeringsgaragen som jag nyttjat så sär det nödvändigt.
Har ni förslag på bra sajter eller butiker man kan beställa ifrån?
Efter tre dagar med pärlan så inser jag att gummimattor är nödvändigt i o m att jag inte bara kör i solsken och på asfalt, konstigt nog så är passformen på den (enligt säljaren) vändbara-mattan i skuffen inte bra, skuffen är inte symetrisk och när mattan vänds så gummiytan kommer upp så ser det lite knäppt ut.
Kofångare med extraljus och sidoskydden kommer att beställas, finns ingen pdc fram och med tanke på svängradien(bra med tanke på storlek på bilen) i de parkeringsgaragen som jag nyttjat så sär det nödvändigt.
Har ni förslag på bra sajter eller butiker man kan beställa ifrån?
/Jake
Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey
7
Hei
trenger du noen tilleggsvarmer da????
Jeg har min tredje santa-fe diesel, og har ikke opplevd bilen som kald, jeg har motorvarmer, som er en elektrisk oljevarmer for lettere start når vi er på fjellet.
Der vi er, er det ofte ned mot -40 grader, bilen starter og blir varm nok i massevis....
trenger du noen tilleggsvarmer da????
Jeg har min tredje santa-fe diesel, og har ikke opplevd bilen som kald, jeg har motorvarmer, som er en elektrisk oljevarmer for lettere start når vi er på fjellet.
Der vi er, er det ofte ned mot -40 grader, bilen starter og blir varm nok i massevis....
9
Hei
På SM sitter det visst noen "elektriske varmestaver" i varmeregistret som hjelper til til når det er kaldt. på den første fe'en, ønsket jeg ettermontere dieselvarmer da jeg kjøpte bilen, men forhandleren mente jeg burde prøve bilen først i kulde, og så heller ettermontere om jeg følte det var behov for mer varme.
Jeg må si, at jeg har ikke følt behovet, slik som i de bilene du nevner, jeg har jo nå min tredje santa, og syntes varmen er helt grei i de bilene, dette gjelder også i CM
Mitt råd til deg, prøv før du brenner av penger på dette!!
På SM sitter det visst noen "elektriske varmestaver" i varmeregistret som hjelper til til når det er kaldt. på den første fe'en, ønsket jeg ettermontere dieselvarmer da jeg kjøpte bilen, men forhandleren mente jeg burde prøve bilen først i kulde, og så heller ettermontere om jeg følte det var behov for mer varme.
Jeg må si, at jeg har ikke følt behovet, slik som i de bilene du nevner, jeg har jo nå min tredje santa, og syntes varmen er helt grei i de bilene, dette gjelder også i CM
Mitt råd til deg, prøv før du brenner av penger på dette!!
10
Tack för alla tips!
Det som nu är fixat är dragkrok, ljuddämpning, rostskydd, DITEC, lister till dörrarna, skärmbreddarlister och instegslister.
Funderar fortfarande på motorvärmare, vi får se hur vintern blir... Plastmattor för insidan och skuffen kanske beställs från USA,
verkade som det fanns några med bra passform för CM modellen där, till hyffsat pris (intresse för gruppköp här på forumet?).
Skulle ocksp vilja hitta ett bra skydd ovanpå bakre kofångaren vid skuffen, någon som har tips på vart det finns bra, snygga och prisvärda för CM?
Tack för all feedback och hjälp!
Det som nu är fixat är dragkrok, ljuddämpning, rostskydd, DITEC, lister till dörrarna, skärmbreddarlister och instegslister.
Funderar fortfarande på motorvärmare, vi får se hur vintern blir... Plastmattor för insidan och skuffen kanske beställs från USA,
verkade som det fanns några med bra passform för CM modellen där, till hyffsat pris (intresse för gruppköp här på forumet?).
Skulle ocksp vilja hitta ett bra skydd ovanpå bakre kofångaren vid skuffen, någon som har tips på vart det finns bra, snygga och prisvärda för CM?
Tack för all feedback och hjälp!
/Jake
11
Jag kontrar med min lista. Jag beställde visst extragrejor för 72000 kr. Sen har jag beställt lite mer.
I övrigt har beställt lite tingel-tangel från Korean Autoimports, http://www.koreanautoimports.com och http://www.cloud-rider.com
Se bilder här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=25303#25303
Jag rekommenderar verkligen Defa Warm up. Den har en inbyggd batteriladdare som underhållsladdar batteriet när anlutningskabeln är inkopplad. Det ligger spänning på hela tiden eftersom tiduret sitter i bilen.Metallic/Micafärg Santa Fe 5.400:-
Skärmbreddare 4 st svart plast 3.900:-
Dragkrok löstagbar Santa Fe inkl SBP 6.700:-
Bagagematta formgjuten Santa Fe 900:-
Pioneer Avic-D3 Navi, Bluetooth, rattkontroll 19.900:-
USB-ingång Avic-D3 monterad i handsfack 1.495:-
Defa Warm Up inkl. tidur och kupeuttag 6.700:-
Fabriksmonterad utrustning enligt specialorder 15.000:-
(parkeringssensor bak, aut. avbländb. backspegel med kompass, elman. infällning av sidospeglar, A/C tredje sätesrad, elman. passagerarstol)
NBB extraljus med nummerskyltshållare 7.950:-
(2 st AA30200 NBB Alpha X3M, 1 st AA30300 NBB Alpha X3M, elsats, fäste samt strömbrytare med helljus, inkl montering)
08380-2B020 Kylarmaskering inkl montering 1.950:-
CF15520 Skyddsnät Santa Fe inkl montering 1.000:-
Textilmattor Velour Santa Fe 7-sits 1.000:-
Summa utrustning: 71.895:-
I övrigt har beställt lite tingel-tangel från Korean Autoimports, http://www.koreanautoimports.com och http://www.cloud-rider.com
Se bilder här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=25303#25303
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision