Sida 1 av 1

Bara parkerings ljus i läge off??

Postat: 26 feb 2011, 19:24
av flash-71
Jag undrar om man kan ha bara P-ljusen på när man har strömställarn i läge OFF så att man kan köra med bara p-ljusen och dimmljusen utan att behöva ändra på spaken hela tiden???

Postat: 26 feb 2011, 19:54
av anders
Men om du har spaken i mellanläge, dvs p-ljus och knappen för dimljus intryckt, då sköter det sig självt ändå?

Eller, tänker jag fel...
Allt slocknar när jag tar ur nyckeln o öppnar förardörren.

Postat: 27 feb 2011, 19:44
av flash-71
Provade idag och värka fungera så har inte tängt på det innan!!!
TACK!!!

Postat: 03 mar 2011, 09:21
av polar680ds
Tänk på att inte öppna dörren innan ni tar ur nyckeln för då slocknar inte parkeringslyset

Parkeringslyse

Postat: 03 mar 2011, 12:32
av Isse
Hmm, Bra tips.

Ska prova det oxå på min i30 cw.

Re: Parkeringslyse

Postat: 03 mar 2011, 16:28
av Mitzu
Isse skrev:Hmm, Bra tips.

Ska prova det oxå på min i30 cw.
På din i30 har du "follow me home funktion" om ljusspaken är fullt påvridet ljusläge när du stänger av bilen, tar ur nyckeln och stiger ur bilen (dvs ljuset fortsätter att lysa i sisådär 30sekunder).

En smart funktion är att om man vill slippa att ljuset står på 30 sekunder kan man trycka på låsknappen en gång till (dvs två ggr istället för en ggn när man låser) så slocknar ljuset direkt.

Jag kör alltid med ljusspaken i fullt påvridet läge för att kunna justera instrumentbelysningen till önskad nivå så jag använder denna funktion ofta.

Detta är samma på ix35.

Re: Parkeringslyse

Postat: 04 mar 2011, 22:06
av Isse
Mitzu skrev:
Isse skrev:Hmm, Bra tips.

Ska prova det oxå på min i30 cw.
På din i30 har du "follow me home funktion" om ljusspaken är fullt påvridet ljusläge när du stänger av bilen, tar ur nyckeln och stiger ur bilen (dvs ljuset fortsätter att lysa i sisådär 30sekunder).

En smart funktion är att om man vill slippa att ljuset står på 30 sekunder kan man trycka på låsknappen en gång till (dvs två ggr istället för en ggn när man låser) så slocknar ljuset direkt.

Jag kör alltid med ljusspaken i fullt påvridet läge för att kunna justera instrumentbelysningen till önskad nivå så jag använder denna funktion ofta.

Detta är samma på ix35.
Tack för upplysningen.
Har faktiskt provat detta idag. och det stämmer alldeles riktigt.
Mycket händig funktion

Byta lyse/ lampor

Postat: 04 mar 2011, 22:09
av Isse
Gud va trångt i och runt locken på lamposrna på strålkastarna under huven.

Hur i hela fridens dagar bytaer man lampor ????

Ska man skruva loss hela Lyktsatsen .?

Jag ser bara 2 skruvar uppfrån....är det bara dem och då kommer hela satsen ut...?

Strömmen bryts när man tar ut nyckeln.

Postat: 22 aug 2011, 15:49
av Gusse
polar680ds skrev:Tänk på att inte öppna dörren innan ni tar ur nyckeln för då slocknar inte parkeringslyset
Tar jag ut nyckeln så bryts strömmen, oavsett om jag öppnar dörren eller inte. Det går bra att ha parkeringsljuset på, men den släcks när man tar ut nyckeln.

Re: Bara parkerings ljus i läge off??

Postat: 22 aug 2011, 21:32
av vegard
flash-71 skrev:Jag undrar om man kan ha bara P-ljusen på när man har strömställarn i läge OFF så att man kan köra med bara p-ljusen och dimmljusen utan att behöva ändra på spaken hela tiden???
Jeg kjører alltid med dimmlyset og parklys. Når jeg vrir av nøkkelen, slukker dimm-lyset, og når jeg åpner døren på førersiden, slukker parklyset. Bryteren endres derfor ikke når jeg setter fra meg bilen, og lysene skrur seg på igjen når bilen starter.

Postat: 25 aug 2011, 10:54
av Jake
Vad är poängen, när det mörknar så får man väl inte använda p-ljus och dimljus.
Är det för att spara på halvljuset dagtid?

Postat: 25 aug 2011, 17:58
av vegard
Jake skrev:Vad är poängen, när det mörknar så får man väl inte använda p-ljus och dimljus.
Är det för att spara på halvljuset dagtid?
flere poeng egentlig, hver av pærene dimlyset er på 27W, mens halvlyset er på 55W, med mye småkjøring i byen, går mere av ladestrømmen fra generatoren inn til å lade batteriet, og ikke ut i unødig lys.

Så er det at man fra tidligere tider, vet at varme fra pærene, over tid har ødelagt reflektorene i lysene på bilene, ved å bruke dimlyset, ungåes dette, da varmen nå ikke kommer i hovedlyset, og dimlysets 27W avgir jo halve varmen av ei 55W pære...

I tillegg er instrumentbelysningen på halv styrke når dimlyset brukes, framfor kjørelyset når bryteren er i stilling av. pærene her vare og lengre.

Postat: 27 aug 2011, 16:35
av Jake
Tack Vegard, du verkar ha koll på det mesta här på forumet... :D

Är det ett vanligt problem på santorna med laddström och batterier som dras ur?

Postat: 28 aug 2011, 08:34
av vegard
Jake skrev:Tack Vegard, du verkar ha koll på det mesta här på forumet... :D

Är det ett vanligt problem på santorna med laddström och batterier som dras ur?
Nei, har ikke hørt om noen som har slitt med dette, dette er noe jeg alltid har valgt å gjøre, på alle biler....

Man vet jo at småkjøring gir lite lading, og når det i tillegg er kaldt, kreves det mer til gløding, start etc. når så motoren er i gang, så fyrer vi opp seteverme, stereo, varmetråder i bakrute og speil etc.

På slike dager, og med mye småkjøring, er det lite kapasitet til å lade opp batteriet. derfor når man så reduserer lysforbruket en del, vil jo denne sparte strømmen kunne gå til lading i steden.

På alle mine biler setter jeg på hjemmeladeren ei natt i blandt i tillegg, og jeg ser jo det på laderen, at batteriene ikke blir ladet tilstrekkelig av kun småkjøring.

På Connect'en jeg har som firmabil, er det helt nødvendig å gjøre dette, da den har Webasto, og de 16 km jeg har til jobb, er slettes ikke nok lading for å lade opp igjen batteriet. der har jeg opplevd at batteriet tok kvelden etter ett år pga dette.

En generator gir jo en viss mengde strøm fra seg, og andelen som går til lading, minker jo for hver elektrisk komponent vi skrur på.