Annons
Annons

Re: Parkeringslyse

6
Isse skrev:Hmm, Bra tips.

Ska prova det oxå på min i30 cw.
På din i30 har du "follow me home funktion" om ljusspaken är fullt påvridet ljusläge när du stänger av bilen, tar ur nyckeln och stiger ur bilen (dvs ljuset fortsätter att lysa i sisådär 30sekunder).

En smart funktion är att om man vill slippa att ljuset står på 30 sekunder kan man trycka på låsknappen en gång till (dvs två ggr istället för en ggn när man låser) så slocknar ljuset direkt.

Jag kör alltid med ljusspaken i fullt påvridet läge för att kunna justera instrumentbelysningen till önskad nivå så jag använder denna funktion ofta.

Detta är samma på ix35.

Re: Parkeringslyse

7
Mitzu skrev:
Isse skrev:Hmm, Bra tips.

Ska prova det oxå på min i30 cw.
På din i30 har du "follow me home funktion" om ljusspaken är fullt påvridet ljusläge när du stänger av bilen, tar ur nyckeln och stiger ur bilen (dvs ljuset fortsätter att lysa i sisådär 30sekunder).

En smart funktion är att om man vill slippa att ljuset står på 30 sekunder kan man trycka på låsknappen en gång till (dvs två ggr istället för en ggn när man låser) så slocknar ljuset direkt.

Jag kör alltid med ljusspaken i fullt påvridet läge för att kunna justera instrumentbelysningen till önskad nivå så jag använder denna funktion ofta.

Detta är samma på ix35.
Tack för upplysningen.
Har faktiskt provat detta idag. och det stämmer alldeles riktigt.
Mycket händig funktion
Svart i30 1,6 CW CRDI blue 128 hk 2011

Byta lyse/ lampor

8
Gud va trångt i och runt locken på lamposrna på strålkastarna under huven.

Hur i hela fridens dagar bytaer man lampor ????

Ska man skruva loss hela Lyktsatsen .?

Jag ser bara 2 skruvar uppfrån....är det bara dem och då kommer hela satsen ut...?
Svart i30 1,6 CW CRDI blue 128 hk 2011

Strömmen bryts när man tar ut nyckeln.

9
polar680ds skrev:Tänk på att inte öppna dörren innan ni tar ur nyckeln för då slocknar inte parkeringslyset
Tar jag ut nyckeln så bryts strömmen, oavsett om jag öppnar dörren eller inte. Det går bra att ha parkeringsljuset på, men den släcks när man tar ut nyckeln.
Gusse!
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic

Re: Bara parkerings ljus i läge off??

10
flash-71 skrev:Jag undrar om man kan ha bara P-ljusen på när man har strömställarn i läge OFF så att man kan köra med bara p-ljusen och dimmljusen utan att behöva ändra på spaken hela tiden???
Jeg kjører alltid med dimmlyset og parklys. Når jeg vrir av nøkkelen, slukker dimm-lyset, og når jeg åpner døren på førersiden, slukker parklyset. Bryteren endres derfor ikke når jeg setter fra meg bilen, og lysene skrur seg på igjen når bilen starter.

11
Vad är poängen, när det mörknar så får man väl inte använda p-ljus och dimljus.
Är det för att spara på halvljuset dagtid?
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey

12
Jake skrev:Vad är poängen, när det mörknar så får man väl inte använda p-ljus och dimljus.
Är det för att spara på halvljuset dagtid?
flere poeng egentlig, hver av pærene dimlyset er på 27W, mens halvlyset er på 55W, med mye småkjøring i byen, går mere av ladestrømmen fra generatoren inn til å lade batteriet, og ikke ut i unødig lys.

Så er det at man fra tidligere tider, vet at varme fra pærene, over tid har ødelagt reflektorene i lysene på bilene, ved å bruke dimlyset, ungåes dette, da varmen nå ikke kommer i hovedlyset, og dimlysets 27W avgir jo halve varmen av ei 55W pære...

I tillegg er instrumentbelysningen på halv styrke når dimlyset brukes, framfor kjørelyset når bryteren er i stilling av. pærene her vare og lengre.

13
Tack Vegard, du verkar ha koll på det mesta här på forumet... :D

Är det ett vanligt problem på santorna med laddström och batterier som dras ur?
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey

14
Jake skrev:Tack Vegard, du verkar ha koll på det mesta här på forumet... :D

Är det ett vanligt problem på santorna med laddström och batterier som dras ur?
Nei, har ikke hørt om noen som har slitt med dette, dette er noe jeg alltid har valgt å gjøre, på alle biler....

Man vet jo at småkjøring gir lite lading, og når det i tillegg er kaldt, kreves det mer til gløding, start etc. når så motoren er i gang, så fyrer vi opp seteverme, stereo, varmetråder i bakrute og speil etc.

På slike dager, og med mye småkjøring, er det lite kapasitet til å lade opp batteriet. derfor når man så reduserer lysforbruket en del, vil jo denne sparte strømmen kunne gå til lading i steden.

På alle mine biler setter jeg på hjemmeladeren ei natt i blandt i tillegg, og jeg ser jo det på laderen, at batteriene ikke blir ladet tilstrekkelig av kun småkjøring.

På Connect'en jeg har som firmabil, er det helt nødvendig å gjøre dette, da den har Webasto, og de 16 km jeg har til jobb, er slettes ikke nok lading for å lade opp igjen batteriet. der har jeg opplevd at batteriet tok kvelden etter ett år pga dette.

En generator gir jo en viss mengde strøm fra seg, og andelen som går til lading, minker jo for hver elektrisk komponent vi skrur på.