Annons
Annons

Re: Serviceintervall

3
Leha skrev:Hej
Vad är det för serviceintervall egentligen på 2010 års santa fe crdi-r?
I manualen står det -se service och garantiboken, men jag hittar då inget :?
Lena
Står det inte miltal i serviceboken vid varje servicetillfälle?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Nej, det gjorde inte det i den nya boken. I den förra till 08:an gjorde det det men inte i denna. Det står en rad där verkstaden ska skiva i när nästa service ska ske men det har de inte fyllt i när de gjorde leveransservicen.......oj vad förvånad jag blev :x
Men då borde det bli när ett år har gått efter leveransdatum för jag åker aldrig 3000 mil på ett år.
Lena

5
cidde77 skrev:3000mil eller 1år.
Det första som inträffar.
Ganska underligt att 2011 modell 2.2 CRDI i Korea har olik service program:
Första oljebyte service 10 000 km och därefter 20 000 km, 30 000 km och sedan 45 000 km. Och därefter varje 20 000 km eller en gång om året. Fyra första oljebyteservice ingår i bilpriset så är det korta intervallet inte därför at Hyundai försöker samla upp bara mera pengar. :roll:

Edit: Service interval efter 45 000 km är 20 000km.
Senast redigerad av Jock den 11 apr 2011, 17:40, redigerad totalt 1 gånger.

6
Hejåvälkommen Jock! :D :D

Det var ju underligt att det är en sån stor skillnad mellan Sverige och Korea vad gäller serviceintervallerna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Jo, det ar lite underligt, men kanske det ar att forhallandena are ganska svara har, mestadels korning i staden och temperaturen ar ganska hoga pa sommaren. Leverantoren sade ocksa att Hyundai vill garna granska bilen under garantitiden.

8
Personlig tror jeg nok dette til slutt handler om penger, leste et sted at innen EU så sammenliknes servicekostaden bilmerkene i mellom i kroner pr 100.000km.

Olja i dag er nok god nok for å kjøre svært langt mellom skiftene, men ved å ikke skifte olje ofte, så får man heller ikke tappet av skadelige forurensninger som bygger seg opp i olja.

dette vil jeg ha vekk fra mine biler, og skifter derfor olje oftere enn hva produsenten sier...

9
själv bytte jag olja vid 1000km på min santa..
Det sedan jag fyllt på ca 2-2,5liter motorolja under den tiden...
kanske är det normalt för nu på 2500km drar den ytters lite motorolja...
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.