Annons
Annons

2
Är i precis samma situation som du, fyra säsonger på Tuccen men får gå i vinter.
I valet mellan dubb eller dubbfritt tycker jag att man skall ha dubbdäck. Det är det enda som fungerar på isen. Att många säger att dubbfritt ger lika bra fäste beror endast att det har varit dubbdäck före och rivit upp isen. Skulle alla åka dubbfritt skulle det gå åt h-vete. Att många säger att man inte behöver dubbarnas fäste när man har 4wd är bara nonsen. Visserligen kommer man fram i nästan vilket isföre som helst, men när man skall få stopp på ekipaget är 2hjuls eller 4hjuls drivet precis lika.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

3
Säger dubbfritt ja, har kört dte många år o byter inte tillbaka.

är det p santan o har även det på lastmaskin, o det där me att man får sämre fäste på is me dubbfritt, märker jag inte av me lastmaskin,beror alldeles på vad man har för körstil me., men jag tycker dte är skönare utan dubb.

farsan köpte utan dubb me han tycker det är onödigt, det saltas ju ganska frisk, o iannat fall sandas det ganska bra.
kör volvo v70 n 2,4t

4
Det är tack vare vi som kör dubbat som andra kan köra dubbfritt.
:wink:
Skulle man bara köra med dubbfritt skulle poleringseffekten bara öka och öka, vilket innebär att speciellt vid trafikljus skulle det bli så halt att man inte kom fram över huvud taget, därför måste det till dubbdäck som river sönder den uppolerade isen. Det övervägade antalet bilar är ju 2-hjulsdrivna och har betydligt svårare att få något fäste om det blir för polerat.
Vi som åker 4-hjulsdrivet tänker inte på detta eftersom vi har alltid fäste hur underlaget än ser ut

//Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Jag blev förra söndagen så illa tvungen att skifta till vinterhjulen på lillebilen.
Skulle iväg ett ärende på eftermiddagen, och upptäckte att någon varit framme och skurit sönder båda däcken på vänstersidan... :evil: :evil:
Har ju - som väl är - Santan i garaget, så den var oskadd.
(Likaså tur att husvagnen har kommit på vinterförvaring, annars hade väl de däcken också legat illa till...? :roll: )
På lillebilen har vi "friktionsdäck" ( :? ), då den mest används "hemmavid",
men då det verkligen gäller att ta sig fram på isiga vägar (och det kan det verkligen bli härikring), så är det Santa med dubbdäck som gäller...! :biggrin:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=831 :finstilt:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Det är ju för j-vligt att man inte får ha saker i fred.
Friktionsdäck är alldeles utmärkta på saltade vägar och snöiga vägar, men när blixthalkan och isen kommer då är det dubb som gäller.

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
Hålelr inte me där, ger folk faskien i o spinna så blir det inte helelr blank polerat, Samnt att när det är så halt då sanas det väldigt fort vid dom stoppljusen eller saltas.

som sagt beror helt o hållet på körstil, har kört bmw 325 170 hk på friktions däck en vinter. utan problem.

Då är jag lantmänniska, så har sett många hala vägar, där man gått upp mitt på vägan oså åker man kana ner igen, det var spännande o åka till jobbet då hehe.

men som sagt vissa kan inte köra bil o sak stanna hemma.

Det lilla som dubben gör är ju en del, men jag tycker det är klent ska vara rallydubb då fräser man på bra.

Lenn98 skrev:Det är tack vare vi som kör dubbat som andra kan köra dubbfritt.
:wink:
Skulle man bara köra med dubbfritt skulle poleringseffekten bara öka och öka, vilket innebär att speciellt vid trafikljus skulle det bli så halt att man inte kom fram över huvud taget, därför måste det till dubbdäck som river sönder den uppolerade isen. Det övervägade antalet bilar är ju 2-hjulsdrivna och har betydligt svårare att få något fäste om det blir för polerat.
Vi som åker 4-hjulsdrivet tänker inte på detta eftersom vi har alltid fäste hur underlaget än ser ut

//Lennart
kör volvo v70 n 2,4t

8
Det går alldeles utmärkt att köra på friktionsdäck on någon ruggar upp isen först

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

9
Utdrag från Vi Bilägares test av friktionsdäck:

"När isen ruggats upp med dubbdäck blir greppet förvånadsvärt bra också med friktionsdäck. Det går ofta att köra lika fort som med dubbdäck så länge temperaturen är en bra bit under noll. På blankis är det däremot dubb som biter bäst."

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

10
Erik Å.
Jag vet inte riktigt hur vintrarna ser ut i Trosa, men det är säkert något kallare hos dej än det är hos mej. I Malmö är det ju mest plusgrader på vintern (undantaget förra året) och så ligger det snö i genomsnitt c:a 25 dagar per år. Visst snöar det oftare, men det brukar tina bort någon dag senare. Mycket salt i stan, därför väljer jag dubbfritt.
Vi har dock ganska ofta förrädisk "svarthalka" - men då får man ta det lugnt, MYCKET lugnt!
Hade jag bott i mellanskåne med mer körningar och oftast kallare nätter som får smältvattnet att frysa tror jag övervägt att ta dubbdäck (man måste kunna stanna också)!

Hakka - dubbfritt
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

11
E4 som passerar förbi några kilometer bort har skyltats med "olycksdrabbad vägsträcka", folk singlar av vägen titt som tätt. Under söndagsmorgonen var det enligt tidningen 4 st på vägarna runt ikring.
Området här ligger kustnära och lite då och då blir det "snorhalt" utan att det egentligen syns. Stannar jag bilen så glider den ner i diket.
Fast så eländigt som nere i Skåne blir det normalt inte. Ni har ju drivsnö och "glatteis" som tysken säger.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

12
Har kört dubbfritt över 10 år och saknar inte dubbarna. Bor i Småland och här kan det bli både kallt och mycket snö men här finns även vintrar som påminner mycket om Skåne med förädisk svartis.
I mitt sätt att se på detta är helt och hållet på hur man kör och erfarenheten att läsa av väglaget sen är det bara och ta det lite lugnare på vägen och då funkar det förträffligt med friktionsdäck. Dom som kör som om det vore sommar med sina dubbdäck och inte tar hänsyn till naturlagarna hamnar bara längre in i Skogen.
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

13
Sen gäller det att vara uppmärksam på valet av dubbfria däck. Det finns ju kontinentala dito som funkar utmärkt på Autobahn i princip året runt. Däremot är de inte lika roliga i låga temperaturer och ej heller i isiga situationer. Jag tror att gummikvalitén spelar in här. Det är lätt hänt att beställa kontinentaldäck speciellt om man köper från tyska däckonline. Jag talar av egen erfarenhet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Jag kör med dubb, kommer nog inte sluta med detta så länge som pysslar med jakt & fiske och ofta åker på väg 331. :o
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

15
Jag har haft dubbade däck i hela mitt liv men valde nu för första gången dubbfritt, inte för att de är bättre, tvärtom, utan för att politikerskurkarna börjar stänga av vägar i Stockholm för dem med dubbdäck! Samma resonemang förs för inforande i flera städer, dvs med denna trend blir det besvärligt framöver om det sitter dubbdäck på bilen.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.