Håller på att leta efter en Tucson 2,7 typ -05 -06, men har blivit lite osäker på utrustningsnivån efter ha läst tvetydig info på nätet.
Så jag tänkte att någon här på forumet borde veta svaret.
-Har ESP alltid varit standard, eller kom det några månader efter intro eller var det ett tillval för 3000kr?
Även tacksam om någon har tips och ev varningar inför mitt planerade köp.
Annons
3
Hej och mycket välkommen till Forumet, Björn!
Har lite för dålig koll på Tucken, men du får säkert råd här ganska snart...!
Även jag önskar dig lycka till i sökandet!

Har lite för dålig koll på Tucken, men du får säkert råd här ganska snart...!
Även jag önskar dig lycka till i sökandet!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
6
Tackar för välkomnandet.
Anledningen till min fråga baseras på nedanstående klipp, men jag tänkte att ni som redan har en vet nog bäst.
Tekinkens värld nr 17 2004: Det fina med det nya systemet är att det kan kombineras med ESP, antisladd, något som blir standard på alla Tucson först några månader efter introduktionen i höst. Ett tips är att vänta tills ESP är en realitet.
Expressen Motor 17/8 2004: Viktigast är att det finns antispinn-system (TCS) och det går att få stabiliseringssystemet ESP som tillval.
Auto motor&sport nr 16 2004: Som standard ingår sex krockkuddar och massor av prylar med ACC och ESP som de viktigaste ingredienserna.
Aftonbladet 2005-01-16: Till skillnad från Tuscon har dock Sportage både antispinn och antisladd som standard redan i basversionen.
Folksam Hur säker är bilen 2009: Hyundai Tucson 05- Antisladd ingår som standard
Vi Bilägare 2007-05-03: Sladdhämmande ESP griper in och häver eventuella sladdar. ESP kostar 3 000 kronor extra till Hyundai men är standard i Kia.
Bilsmart.se: 2004 inte som std men 2005 har ESP som std. (modell år eller bygg år ????)
Anledningen till min fråga baseras på nedanstående klipp, men jag tänkte att ni som redan har en vet nog bäst.
Tekinkens värld nr 17 2004: Det fina med det nya systemet är att det kan kombineras med ESP, antisladd, något som blir standard på alla Tucson först några månader efter introduktionen i höst. Ett tips är att vänta tills ESP är en realitet.
Expressen Motor 17/8 2004: Viktigast är att det finns antispinn-system (TCS) och det går att få stabiliseringssystemet ESP som tillval.
Auto motor&sport nr 16 2004: Som standard ingår sex krockkuddar och massor av prylar med ACC och ESP som de viktigaste ingredienserna.
Aftonbladet 2005-01-16: Till skillnad från Tuscon har dock Sportage både antispinn och antisladd som standard redan i basversionen.
Folksam Hur säker är bilen 2009: Hyundai Tucson 05- Antisladd ingår som standard
Vi Bilägare 2007-05-03: Sladdhämmande ESP griper in och häver eventuella sladdar. ESP kostar 3 000 kronor extra till Hyundai men är standard i Kia.
Bilsmart.se: 2004 inte som std men 2005 har ESP som std. (modell år eller bygg år ????)
Re: ESP som standard på Tucson
7på de första fanns det ej, 2005 var det tillval för 3000 sek, fdör att sedan bli standard.B_J_O_R_N skrev:Håller på att leta efter en Tucson 2,7 typ -05 -06, men har blivit lite osäker på utrustningsnivån efter ha läst tvetydig info på nätet.
Så jag tänkte att någon här på forumet borde veta svaret.
-Har ESP alltid varit standard, eller kom det några månader efter intro eller var det ett tillval för 3000kr?
Även tacksam om någon har tips och ev varningar inför mitt planerade köp.
11
Nja, skall du köra på trögt slirigt underlag så som stranden så är det bra att stänga av ESP annars kommer bilen att stänga av sig själv.Vinterkille skrev:På tal om esp! De gånger man behöver använda 4 wd knappen på tucsonen så skall esp slås av har jag för mig. Så brukar jag göra i alla fall!
Skall du köra på halt vinterunderlag så skulle jag inte rekomendera att stänga av ESP, skulle inte rekomendera att låsa med 4wd knappen heller utan låta automatiken ha sin gång.
12
Jag använder mest 4 wd knappen i riktigt dåliga skogvägar och bara när jag ska starta.Dessutom får man inte köra över 40 km/h med denna knapp intryckt och då är det inte så farligt att inte ha esp`n påslagenbrodeur skrev:Nja, skall du köra på trögt slirigt underlag så som stranden så är det bra att stänga av ESP annars kommer bilen att stänga av sig själv.Vinterkille skrev:På tal om esp! De gånger man behöver använda 4 wd knappen på tucsonen så skall esp slås av har jag för mig. Så brukar jag göra i alla fall!
Skall du köra på halt vinterunderlag så skulle jag inte rekomendera att stänga av ESP, skulle inte rekomendera att låsa med 4wd knappen heller utan låta automatiken ha sin gång.
13
ESP har flera egenheter, dels att motoreffekten stryps samt att den bromsar eller matar ut kraften lite "hit och dit". Funktionen är ju till för att hålla bilen kvar på vägen vid sladd, vilket ganska märkbart minskar rolighetsfaktorn vid "inspirerad" körning med uppställ.
Det märks mycket väl nu när man åker runt på oplogade vägar och kanske vill dra på lite för skojs skull. Tji krut ...........hur kul är det ?
Därför, vill man garanterat ha kvar full effekt från motorn så måste ESPn kopplas ur. För den som har möjlighet att köra på isbana. Växla ner, ställ upp, gasa och styr. Attans kul.
Jag drömmer mig tillbaka till min ungdom när vi snurrade runt i timmar på olika sjöar i Roslagen.
4WD brukar sköta sig själv med fullgott resultat, de få gånger jag använt låsningen har varit när jag på halt eller löst underlag hakat på tunga lass.
Mvh/e
Det märks mycket väl nu när man åker runt på oplogade vägar och kanske vill dra på lite för skojs skull. Tji krut ...........hur kul är det ?
Därför, vill man garanterat ha kvar full effekt från motorn så måste ESPn kopplas ur. För den som har möjlighet att köra på isbana. Växla ner, ställ upp, gasa och styr. Attans kul.
Jag drömmer mig tillbaka till min ungdom när vi snurrade runt i timmar på olika sjöar i Roslagen.
4WD brukar sköta sig själv med fullgott resultat, de få gånger jag använt låsningen har varit när jag på halt eller löst underlag hakat på tunga lass.
Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Peugeot 107
Hobby 605 AK