Annons

Körglädje? Vad är det egentligen?

1
En utsliten fras är körglädje. Något som brukar länkas till sportiga, kostsamma bilar.

Jag vet att det är något galet med mig själv, jag är nog mer gourmand än gourmet när det gäller bilkörning - men jag känner banne mig "körglädje" vad jag än kör!

Gammal bil, ny bil, pojkens moped, mobilkran - you name it!
Om det rör på sig och kan styras så känner jag körglädje!

I går var jag ute ett par mil på landsvägen med en MF 35a som är jämngammal med mig. Den är i ett bedrövligt skick - ingen startmotor, rudimentära bromsar och sådana ståplattor i däcken att jag var tvungen att inleda resan med cirkelkörning för att lägga plattorna ett halvt varv från varandra, annars hade jag haft svårt att hålla mig kvar på traktorn...

Och jag kände körglädje!
Med stor balvagn tillkopplad hummade dieseltrean strax under maxvarv i - 25 km/h?
Pojken körde i åttor omkring mig med sin EU-moped, och jag bara njöt!

Vad är det här med körglädje, egentligen, kära forumbesökare?
Vad betyder det för dig?



Swedefe
Annons

2
Håller med Swedefe. "Körglädje" är det ord som retar mig allra mest i s k biltester. Motorjounalister i allmänhet tycks bara ha en enda definition på ordet, men i verkligheten är ju körglädje något högst individuellt - som dessutom varierar hos individen från dag till dag eller från körning till körning.

Ett annat journalistuttryck som retar mig ungefär lika mycket är "aktiv körning". Motorjournalisterna har även där sin egen definition, som skiljer sig från min.
Min privata uppfattning är ju att om man inte alltid kör "aktivt" så bör man låta bilen stå. Swedefe gav idag en bra beskrivning av icke-aktiva förare när han besökte sopstationen.


/BengtB

3
Körglädje är mycket enklare än så!

Det behövs en bra bil som känns bra, bra humör, ingen som sitter jämte och tjatar om bilkörningen, bra musik, skönt väder..... det är så enkelt... körglädjen sitter inte i bilen det sitter i den som kör!

Må gott :wink:
Stahl