Annons

Diseloptimering - katastrof

1
I höstas berättade jag att jag satt in KCR-sats i min SANTA FE GLS EX CRDi. Det skulle jag inte ha gjort.
Nå genast märktes ett skapligt bättre vrid. Den drog kanske en dl mindre soppa per mil så jag var nöjd ända till middagstid 18 juli då en vevstake gick av och gjorde hål i motorblocket.
Det blir motorbyte som inte blir klart i brådrasket nu i semestertider och det kommer att gå löst på så där SEK 55000 tror verkstaden.
Ja, det är ju inte bevisat att haveriet skulle bero enbart på KCR-chippet, men vevstakar brukar väl inte gå av efter 17000 mil, eller? Det ligger ju närmast till hands.
Generalen Patton lär ha sagt: "Lär sig av sina misstag, det gör bara idioter. Vi andra lär oss av deras misstag."
Jag tänkte att jag kunde stå till tjänst om någon har lust att lära sig av detta. :?
HYUNDAI SANTA FE GLS EX CRDi
Annons

3
Stackars sate, lider verkligen med dig 55 000:- Hur fixar man såna stålar.. Usch!
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

4
Motorgaranti
Motorgaranti för personbilar
Motorgarantin kan endast tecknas i samband med nyköp och montering hos en återförsäljare.

När man modifierar eller ändrar sin bil på ett sätt som innebär att den avviker från originalutförandet finns det dock risk för att bilfabrikantens motorgaranti upphör att gälla. KCR Produkter AB erbjuder därför möjligheten för kunder att teckna en motorgaranti som ger extra trygghet. Garantin tecknas av fordonets ägare, som kan vara en privatperson eller ett företag.

Garantin täcker motorskador som orsakats av KCR:s produkter.

Garantin kan tecknas för ett eller två år och gäller från det bilen modifierats med KCR:s effektbox till dieselbilar, under förutsättning att kunden betalat garantiavgiften senast per förfallodagen

Garantivillkor
Bilen måste vara körd minst 1000 km vid garantins tecknande.
Vid varje skadefall utgår en självrisk på 3 000 kr.
Garantin förutsätter att service har utförts på bilen i enlighet med de serviceintervall som framgår av serviceboken, både före garantins tecknande och under garantitiden. Servicen skall vara utförd av en behörig verkstad. Vid servicen skall olja, filter och liknande vara av fabrikat som bilfabrikanten rekommenderar.
Garantin gäller inte för bilar som har privatimporterats.
Garantin gäller inte för bilar som tidigare har modifierats/trimmats/uppgraderats av annan än KCR.
Garantin gäller inte om ytterligare modifieringar görs under garantitiden.
Garantin gäller inte om bilen använts för tävlingsbruk eller för träning på motorbana.
Garantin upphör alltid att gälla när två år förflutit från första registrering eller när bilen körts 80.000 km
Garantin kan endast tecknas vid köp av ny effektbox.
Innan garantin kan tecknas måste KCR eller av KCR auktoriserad återförsäljare besiktiga bilen. Kunden måste kunna uppvisa fullständig dokumentation samt servicebok.
KCR-boxen måste vara monterad av en auktoriserad KCR-återförsäljare som även besiktigar bilen efter monteringen.
Garantin gäller endast för svenskregistrerade fordon.
Garantin följer med fordonet vid försäljning.
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

5
Fy 17, Gorade...! :cry: :cry:
Lider också med dig, verkligen...!
Och Hbg sänkte tyvärr sista (?) hoppet om nån garanti...
Tack Hbg för en bra redogörelse för garantin på dylika boxar!
Undrar om inte några kommer att bli omvända vad gäller "trimning" av dieslarna; Vill man ha en bil som är måttlig i förbrukning så väljer man en diesel.
Skall man ha en "piggare" maskin väljer man en V6:a, med vad det nu innebär i förbrukning...! (Senaste "mätningen" förresten: 1,05 L/mil!)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Måste ju ha varit en materialförsvagning redan från början för mycket höjs inte effekten att stakarna ska börja krokna.
Det räcker med lite orenheter i gjutningen så blir det porer i slutprodukten och omkringliggande gods får ta upp större påfrestning. Så indirekt kan det säkert har påskyndats av trimmet, men det är inte huvudorsaken.

En fackman bör kunna se på resterna av staken hur brottet uppstått.

Alla tillverkare försöker ju hålla så snäva toleranser som möjligt och då behövs det kanske inte så mycket innan det går snett.

Hur som helst är det för jäkla tråkigt när sådant händer och man blir av med bilen etc :cry:
Hoppas det löser sig någorlunda smidigt.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

7
Motorn har ju gått en hel del 17000 mil varav 4-5000 med KCR så det lär ju inte gälla några garantier och i och med att den varit trimmad så kan man ju inte peka på materialfel.

Nu har jag ju inte sett på delarna sjäv. När motorn väl är isärplockad kan man ju kanske gissa vad som egentligen hänt.

Nytt motorblock skall hämtas från Belgien, enligt uppgift. Sedan är det ju semestertider med reducerad personalstyrka så jag räknar med att det tar tid. Jag surrar omkring i en cirka 30 år gammal Volvo 360 under tiden, vilket jag ser som botgöring för en som försökt höja sig över sin kast. Dryga kostnader och neslig fortskaffning - så går det! Androm till varnagel.

...men nog var den käck så länge det gick :)
HYUNDAI SANTA FE GLS EX CRDi

8
Hej Gorade.

Beklagar verkligen din situation. Det är jäkligt tråkiga pengar, inget snack om saken!

Jag håller dock inte med dig om att anledningen enbart måste vara boxen. Jag har mer eller mindre kört trimmat i hela mitt liv. Allt sedan min första Speedman-trimmade Volvo PV i början av 70-talet. Jag har knäckt ett antal motorer och drivlinor, inte i första hand pga trimningen utan pga körsättet. För visst kan trimningen bli en stor påfrestning på bilen men det finns faktiskt de som kör supertrimmat hela livet utan större problem, medan andra knäcker sina bilar redan med orignialeffekt. Det är förarens körsätt som spelar mest roll. Sedan uppstår säket också ett okänt antal haveri av materialutmattning pga fel som funnits med från början.

Jag kör f n en CM CRDI M5 som jag utrustat med en Promotechbox sedan drygt ett och ett halvt år och 3000 mil sedan. Jag valde den boxen pga att den i förväg är inställd för bästa mix av effekt, vridmoment och bränsleförbrukning, utan onödigt slitage på drivlinan. Den går inte att ställa om! Jag får ca 180 hk och 400 Nm vilket är suveränt när jag drar husvagn långa sträckor. Har nyligen återvänt från en 450 milatripp T o R Toscana med husvagn. Jag kör ganska fort med vagnen. Håller drygt 100-tempo i Europa. (Ekipaget är godkänt för 100-tempo och dessutom är vagnen försedd med ATC, Alko Trailer Control, så ibland kan det gå riktigt fort.) Jag tänker ändå alltid på att skona grejorna.

Mitt inlägg är förmodligen en klen tröst för dig Gorade men jag tycker ändå att det behövs lite balans i diskussionen.

Hälsningar
:-/<rister
Santa Fe 2.2 CRDI M5

9
Ja, tack Krister N! En viss tröst kan det vara. Jag kör för sportigt trots mina år. Faktum är att det ögonblick haveriet inträffade var när jag axade då jag kom upp på 90-väg från en 50-sträcka. Då började det puttra från en av cylindrarna, motorn tappade kraften och avgaserna rök svart.

Det är ju säkert olika typer av påfrestning på grejorna om man kör med hög hastighet, högt varvtal, eller om man tar ut hög effekt vid acceleration.

Kan det vara så enkelt att jag har haft otur? Eller är det du som haft en osannolik tur?

Motor- respektive chip-tillverkare skulle sannolikt komma till olika slutsatser.
Tja, man får försöka vara filosofisk.
Gorade
HYUNDAI SANTA FE GLS EX CRDi

10
gorade skrev:Ja, tack Krister N! En viss tröst kan det vara. Jag kör för sportigt trots mina år. Faktum är att det ögonblick haveriet inträffade var när jag axade då jag kom upp på 90-väg från en 50-sträcka. Då började det puttra från en av cylindrarna, motorn tappade kraften och avgaserna rök svart.

Det är ju säkert olika typer av påfrestning på grejorna om man kör med hög hastighet, högt varvtal, eller om man tar ut hög effekt vid acceleration.

Kan det vara så enkelt att jag har haft otur? Eller är det du som haft en osannolik tur?

Motor- respektive chip-tillverkare skulle sannolikt komma till olika slutsatser.
Tja, man får försöka vara filosofisk.
Gorade
Passar på att beklaga dig jag också, "gorade" - och samtidigt gratulera dig till ditt motoröra och uppmärksamhet kring det du upplevde:

Din beskrivning gär det lätt för mig att ställa en självsäker distansdiagnos! 8)

Here we go:

"Puttrandet" du upplevde är med all säkerhet en spridare som givit upp och hängt sig i öppet läge och orsakat vevstaksbrottet.
Commonrailinsprutningens arbetssätt innebär ju att samtliga spridare under mikrosekunder genom elektronisk styrning hämtar minimala mängder bränsle ut den (hög)trycksatta gemensamma reservoaren - "common rail".

Högtryckspumpen har en ohygglig överkapacitet; den jobbar varvtalsberoende fullt hela tiden - trycket i common railen hålls i schack av en elektroniskt styrd reglering som så att säga låter "övertrycket" utöver fastställt värde pysa ut bakvägen och skickas ut i en returloop i det det öppna bränslesystemet.
De dieseltrimmare som laborerar med ytterligare höjt tryck i insprutningsystemet ger denna tryckreguleringsventil nya parametrar. Presto! Högre tryck i commonrailen och mer effekt!

Men, oavsett om dessa värden är manipulerade eller ej så innebär en öppen spridare att ALLT TILLGÄNGLIGT BRÄNSLE styrs rakt ner i denna enda cylinder!
Det är helt enkelt så att trycket som returventilen är satt att bevaka sjunker under under normvärdet, så returen stängs eftersom en av spridarna plötsligt står vidöppen - och inte bara under "insprutningsfasen" eller ens den gamla hederliga "insugsfasen" om 180 grader - utan faktiskt under hela fyrtaktsprocessens 720 grader!
Visst - bränsle som rusar in under arbets- och utloppsfasen ventileras ut genom den öppna avgasventilen, men sedan är det fritt fram för 360 graders okontrollerad sprutfyllnad där det egentligen skall dimduschas under några väl valda mikrosekunder...

Alltså inga som helst problem att knäcka en vevstake när den utsätts för ett mottryck som ligger skyhögt över vad den är beräknad för...

Trist nog är detta något som kan hända vem som helst med en commonraildiesel - oavsett om den i standardskick eller manipulerad.
Men, självklart ökar risken för just denna typ av haveri om man ökar det insprutningstryck spridarna skall hantera med typ 25 % eller så...

Framförallt minskar tillverkarens intresse för att ta ekonomiskt ansvar :roll: för något som kanske, möjligen, eventuellt hade gått åt pipan i vilket fall som helst.

Du skall absolut uppmana verkstaden att testa samtliga spridare innan motorn återmonteras!
Håll oss underrättade kring vad som händer!



Min syn på "gratishästar" är solklar:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... ox&start=0

Jag skulle hemskt gärna vilja ha dem om någon annan tog konsekvensen, men så länge min egen plånbok riskerar att drabbas så väljer jag att jämställa trimboxar med "Pandoras box"... :mrgreen:


@ Krister N
Lustigt nog använder du box till just det användningsområde som jag anser tar allra hårdast på materialet - drivlina och motor.

Jag och hustrun drar stora släp i höga farter, och just därför valde jag att avstå från att boxa Santan.

Nya tjänstebilen kommer inte att uträtta speciellt mycket, däremot.
Där är jag allt lite sugen... :wink:




Swedefe



...å nu när jag läser igenom mitt Richard Rättrådig-inlägg så känner jag att man skulle kunna påpeka att jag inte är tubbad av Hyundai att skriva det som dom kan tänkas vilja se här på forumet.

Även jag har levt ett liv med mer eller mindre sofistikerade trimningar - egnas och andras...

Lågvattenmärket är nog från förarplatsen och under körning manövrerbara kallstartsfetningar av gamla hederliga insprutningspumpar. Det går ett tag, om man säger... :roll:

Däremot har jag (fått) en grym respekt för den ohyggligt komplicerade teknik som ligger och pyr under locket på vanliga vardagsdieslar, och jag funderar på vem i jösse namn som skall ha råd att hålla gång i en modern diesel som fått några år på nacken...



Swedefe igen
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Swedefe skrev:
Here we go:

"Puttrandet" du upplevde är med all säkerhet en spridare som givit upp och hängt sig i öppet läge och orsakat vevstaksbrottet.
Commonrailinsprutningens arbetssätt innebär ju att samtliga spridare under mikrosekunder genom elektronisk styrning hämtar minimala mängder bränsle ut den (hög)trycksatta gemensamma reservoaren - "common rail".

Högtryckspumpen har en ohygglig överkapacitet; den jobbar varvtalsberoende fullt hela tiden - trycket i common railen hålls i schack av en elektroniskt styrd reglering som så att säga låter "övertrycket" utöver fastställt värde pysa ut bakvägen och skickas ut i en returloop i det det öppna bränslesystemet.
De dieseltrimmare som laborerar med ytterligare höjt tryck i insprutningsystemet ger denna tryckreguleringsventil nya parametrar. Presto! Högre tryck i commonrailen och mer effekt!

Men, oavsett om dessa värden är manipulerade eller ej så innebär en öppen spridare att ALLT TILLGÄNGLIGT BRÄNSLE styrs rakt ner i denna enda cylinder!
Det är helt enkelt så att trycket som returventilen är satt att bevaka sjunker under under normvärdet, så returen stängs eftersom en av spridarna plötsligt står vidöppen - och inte bara under "insprutningsfasen" eller ens den gamla hederliga "insugsfasen" om 180 grader - utan faktiskt under hela fyrtaktsprocessens 720 grader!
Visst - bränsle som rusar in under arbets- och utloppsfasen ventileras ut genom den öppna avgasventilen, men sedan är det fritt fram för 360 graders okontrollerad sprutfyllnad där det egentligen skall dimduschas under några väl valda mikrosekunder...

Alltså inga som helst problem att knäcka en vevstake när den utsätts för ett mottryck som ligger skyhögt över vad den är beräknad för...


Swedefe
Bättre än "Förklaring följer " på Discovery. :!: :o
Intressant att du avstår box bara för att du behöver en, men jag förstår resonemanget.
Hur högt är trycket över spridarna på en common-rail?
Aldrig ägt eller meckat diesel.
(Det blir nog ändring på snart då jag kommit över en diesel-generator...alltså...den genererar ström...inte diesel.)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

12
gorade, får beklaga belägenheten. Det framgår inte om du har garanti på bilen, men med tanke på trimmet så lär det bli en tuff resa att hävda materialfel.

Håll oss underrättade om hur det går med ärendet och dess leveranstider, kostnader (om du vill) och garantihanteringen.

Sedan misstänker jag att du har en Santa Fe SM (första utgåvan av Santa Fe) så vad det lider så flyttar vi över den här tråden från CM- till SM-delen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Swedefe skrev:
Trist nog är detta något som kan hända vem som helst med en commonraildiesel - oavsett om den i standardskick eller manipulerad.
Men, självklart ökar risken för just denna typ av haveri om man ökar det insprutningstryck spridarna skall hantera med typ 25 % eller så...

Framförallt minskar tillverkarens intresse för att ta ekonomiskt ansvar Rolling Eyes för något som kanske, möjligen, eventuellt hade gått åt pipan i vilket fall som helst.

Du skall absolut uppmana verkstaden att testa samtliga spridare innan motorn återmonteras!
Tack, för en mycket intressant förklaring. Det låter som om du vet en hel del om detta. Har du kanske en uppfattning om hur vanligt det är?

Att elektromekaniska attiraljer hakar upp sig är ju inte unikt. Många CRDi av olika fabrikat rattas ju av koleriker här i landet och annorstädes.

Ja, ClasseClas, du har rätt, att hävda någon garanti är nog utsiktslöst. Bilen har gått motsvarande över 4 varv runt Jorden(17000 mil). Den är 5 år gammal och motorn är modifierad.

Skall snacka med verkstan i morgon tror jag, om det där med test av spridarna. Det är fortfarande semestertid och glest bemannat i verkstaden. Vet för övrigt inte om det är deras dieselexpert som är i tjänst nu.

Tack, grabbar! Era sympatier värmer.
gorade
HYUNDAI SANTA FE GLS EX CRDi

14
Hej Swedefe och Gorade.

Jag är grymt imponerad över din distansdiganos Swedefe, att kunna peka på att en spridare hängt sig i öppet läge och på så sätt har CR-trycket inte kunnat lastdelas och utjämnas korrekt, utan förmodligen knäckt vevaxeln. Jag är dock lite besviken på att du inte kunde utläsa vilken spridare det var! :wink:

När jag valde box ville jag ha en som optimerade insprutningstider utan att öka insprutningstrycket. Promotech kan erbjuda sådana. Varför jag valde Promotech har jag tagit upp i en annan tråd, som S4nta drog igång ang "Bränsleförbrukningen husvagnsförbrukning med diesel". (Hur fasen gör ni för att hitta adressen på trådar så man kan klistra in den?) Sedan finns det också boxar som ökar trycket och dessutom som kan manipulera övervakningssystemet och då ökar givetvis risken för ett haveri.

Om jag förstod dig rätt Gorade rätt så hade du en KCR-box. Jag tror inte deras boxar höjer trycket i insprutningen, inte senare modeller och i så fall har raset skett med standardtryck i systemet och då bör inte boxen ha förvärrat skadan. Redan standardtryck kan ställa till stor skada som Swedefe så väl beskrev. Jag kan inte se att det måste vara KCR-boxens fel att vevaxeln rasade. Borde vara en viktig parameter för en seriös verkstad. (Min originalverkstad hjälpte mig att montera min box!)

Sedan förstår jag inte riktigt varför du tycker det är konstigt att jag använder trimningen till just att dra tunga släp Swedefe. Det är ju då jag har mest nytta av det ökade vridet. Jag kör också ganska fort med släp men tänker alltid på att skona grejorna. Det är sällan man behöver maxvrid eller maxeffekt men om det behövs så finns det där. Drygt 90% av körningen glider du ju mest i marschhastighet, långt under maxvärden och då kör man lika skonsamt med min box som utan. Det finns ju biltillverkare som levererar samma dieselmotor med olika effekt i olika modellversioner. Det gör de också genom att förändra styrsystemet!

Hälsningar
:-/<rister
Santa Fe 2.2 CRDI M5

15
Krister N skrev: Jag är grymt imponerad över din distansdiganos Swedefe, att kunna peka på att en spridare hängt sig i öppet läge och på så sätt har CR-trycket inte kunnat lastdelas och utjämnas korrekt, utan förmodligen knäckt vevaxeln. Jag är dock lite besviken på att du inte kunde utläsa vilken spridare det var! :wink:
Nä, man vill ju inte chansa med en massa lösa antaganden! :mrgreen:
Faktum är att jag gillar att stödda mig med tvärsäkra uttalanden på dåligt underbyggd grund - sånt är spännande.

Det jag kommit i kontakt med senast är faktiskt spridare som mer eller mindre blivit "urblåsta" inuti och givit ett flöde skyhögt över vad en fungerande spridare ger - faktiskt så stort flöde att flytande diesel på kort tid trängt förbi kolvringarna och runnit ner i tråget och gett tydligt utslag på oljestickan, ca 1 liter, samt kraftig dieseldoft på motoroljan.

Det låter helt psyko när man beskriver det så här, men jag har sett det med egna ögon. Märkligt nog inga akuta följdskador - nya spidare och ny commonrail assembly och ut på vägen igen.



Krister N skrev: Sedan förstår jag inte riktigt varför du tycker det är konstigt att jag använder trimningen till just att dra tunga släp Swedefe. Det är ju då jag har mest nytta av det ökade vridet. Jag kör också ganska fort med släp men tänker alltid på att skona grejorna. Det är sällan man behöver maxvrid eller maxeffekt men om det behövs så finns det där. Drygt 90% av körningen glider du ju mest i marschhastighet, långt under maxvärden och då kör man lika skonsamt med min box som utan. Det finns ju biltillverkare som levererar samma dieselmotor med olika effekt i olika modellversioner. Det gör de också genom att förändra styrsystemet!

Hälsningar
:-/<rister
Det är lugnt - jag respekterar ditt val, och du lever ju gott med det, eller hur?

Min reflektion är att ingen av boxtrimmarna ökar effektuttaget något nämntvärd uppe i regionen kring maxvarv - där högsta effektuttaget i hästkrafter återfinns i originalskick.
Anledningen torde vara att man inte vill riskera att någon lägger sig på max effektuttag timme efter timme med höjd motoreffekt (ihållande fullgaskörning)

Istället boostar man effekten i de lägre varvtalsområden "där folk kör" och skapar "en känsla" av kraftigt höjd effekt eftersom mer effekt verkligen finns tillgängligt under korta ruscher uppför backar eller vid omkörningar.

men

med stort/tungt/vindfångande släp använder man mycket mer av extrakraften i de lägre varvtalsområderna - säkerhetsmarginalerna är om inte intecknade så ivart fall minskade.

Har man motoröra/känsla/sunt förnuft så lär det inte vara några problem att "skona grejerna", men för egen del så saknas ofta det sunda förnuftet: ger man mig några extrahästar så sätter jag dem i arbete - bums! Yi-haa!
Därför avstår jag dieseloptimering: förmodligen har jag till och med mer förtroende for dieseltrimmarna än för mig själv...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting