Annons

Stillastående i snön

1
I förrgår fick vi äntligen så där mycket snö så att man kunde prova santan på oplogad väg. Den tuffade ju på fint i lössnö. Men så testade jag att stanna i cirka 20 cm lätt snö och mycket svagt uppförslut och ingen is inunder. Bom stopp. Hände ingenting mer än att bilen kanade i sidled. Jag tänkte att det har nog med varvet till "haldexkopplingen" att göra så jag gasade. Hände noll.
Tryckte på 4 wd knappen. Ingen skillnad alls! Slog av esp eller vad det heter. Hjälpte föga.
Det blev nesligt nog till att backa och ta sats.

När jag kört på hårt isigt underlag tycker jag att 4wd knappen hjälpt lite, men således inte på snö.

Vad jag kom fram till är det rätta att starta i manuellt läge på tvåan. Det hjälper lite. Däremot tycker jag inte att 4wd knappen verkar göra någon nytta alls. Provade ca 10 gånger i motsvarande läge. Kan det vara något fel?

Det här är ingen bil jag skulle vilja åka ned till Alperna på vintern med....

Kan tillägga att min Suzuki andra vintrar inte stoppat ett dugg, och den har såvitt jag vet inga diffar. Och inga nya dubbdäck som Santan heller.....

Sukken
Annons

Snö !

2
Hej :)

Det måste varit hal snö eftersom bilen
kanade åt sidan, var det 0 gradigt :shock:

Men du gjorde rätt som backa och tog om
för när alla hjul rullar drar det bättre,
eftersom det inte är Haldex så blir det
inte bättre av att gasa mer :?

Mvh Kärråke 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

3
Märkligt hur olika bilar kan bete sig, just att stanna i snöig backe (gärna isig oxå) och sedan utan hjulspinn starta och åka ända upp, har varit mitt paradnummer med bilen (alltid lika roligt att se folks miner).. kan det bero på att du har en CM och jag en SM ?
"Joppe"

4
Joppe skrev:...kan det bero på att du har en CM och jag en SM ?
Knappast, Joppe! :wink: Det kan jag med min också! :D :D
Låt vara, att jag har 4WD-knappen intryckt när det är riktigt halt... 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Skäreläjan skrev:
Joppe skrev:...kan det bero på att du har en CM och jag en SM ?
Knappast, Joppe! :wink: Det kan jag med min också! :D :D
Låt vara, att jag har 4WD-knappen intryckt när det är riktigt halt... 8) 8)
hmm undrar just varför Sukken inte kom nån vart då ??

Sukken kan inte tänka sig att åka till alperna med sin SF och jag kan inte tänka mig en bil som är så mycket mer lämpad för såna aktiviteter,,,, och tydligen kan även Skäreläjan åtminstone starta i snorhal backe,,,,,strange,,,
"Joppe"

6
Har testat vår CM riktigt mycket på hal väg i härjedalen.
Uppförslutning ca 0 gradig is/snö även om man gav fullt gaspådrag för att få sladd och hjulspin så bar det iväg som bara den!,
tycker det till och med är svårt att få han o tappa greppet även med ESP urkopplad. får kombinera rejäla rattutslag med kraftiga gaspådrag för att lyckas! Så vinter egenskaperna är det inga problem med våran santa iaf den tuggar sig fram så fint så!
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

Re: Stillastående i snön

7
Suzuki skrev:Däremot tycker jag inte att 4wd knappen verkar göra någon nytta alls. Provade ca 10 gånger i motsvarande läge. Kan det vara något fel?

Kan tillägga att min Suzuki andra vintrar inte stoppat ett dugg, och den har såvitt jag vet inga diffar. Och inga nya dubbdäck som Santan heller.....
Sukken
Går inte att utesluta tekniskt fel.Kan ju va så att något inte fungerar som det är tänkt på Sukkens bil?
Men lite taskigt att jämföra mot våra små Suzuki´s! De är erkänt grymma
på att ta sig fram! :D Trots avsaknad av riktig diff.
Med de har ju HUB:ar på framaxlarna? Funkar som diff så länge hjulen har
mark-känning. Och full 4x4 med "hög/låg"!
Många är de inom OffRoad som fått se sig frånåkta av små "sukkar" i terrängen!
Och då har de betydligt vassare grejer än en SUV! :shock:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Nya äventyr

8
Ikväll var jag ute på ett sådant där äventyr man egentligen inte skall berätta om.... Men vi Santaägare håller väl ihop....
Vi fick mer snö, och is på sjön så jag körde ned till båtisättningsrampen och lyste ut över sjön. Körde ut lite med nosen (bilen har ju 50 cm. vadningsdjup....). Isen var starkare än jag trodde 4-5 cm, så bilen rullade ut lite innan den brast. När jag skulle backa upp hände absolut ingenting.... Framhjulen hade satt sig mot kanten av den brustna isen, och bakhjulen bara spann. ATC:n var av och 4wd inkopplat.
Tyvärr - eller som tur var hade jag ingen i närheten som kunde se om alla hjul drev. Det hade varit kul att veta.
Jag fick gå ut en bit i vattnet, slet bort isblocken med fingrarna, och testade igen. Ingen större framgång. Tog till ett gammalt Chevrolet-trick, om man saknar diffspärrar, och gasade av bra h-e. Det hjälpte efter en halvminut...

Vet inte riktigt vad man kan dra för lärdomar av det här, men någon vidare spärr av kraften till hjulen känns det inte som om man har. Kanske är det som någon skriver ett fel. Att döma av all lera vid alla hjul tycks det som om hjulen drev till slut.

Sukken

Re: Nya äventyr

9
Suzuki skrev:Ikväll var jag ute på ett sådant där äventyr man egentligen inte skall berätta om.... Men vi Santaägare håller väl ihop....
Sukken

Då jag läste sukkens senaste inlägg for tankar genom huvudet i stil med: Knäpp?....Galen?.....Ofantligt rik?
Hur frisk i kolan är man om man "nosar" ut på en sjösättningsramp?

Men: Sukken är beredd att offra kärran för att testa gränserna!
Dessutom modig och generös nog, att delge alla oss andra sina
upplevelser och synpunkter i härligt målande berättelser.
Att gång på gång våga sticka ut hakan är respekt!

Självklart sukken! Här håller vi ihop!

P.S Är det inte läge att ändra ditt "nick" från Suzuki till sukken? :shock:
:D :D :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
Hmm, ja, jag håller med petroff, du är iaf modig som skriver ut ditt lilla äventyr här.

Själv är jag mest lack över att snön kom nu när jag är iväg och jobbar, hade sett fram emot att testa 4WD.
Men rapporterna från frugan säger att den uppfört sig alldeles ypperligt i snöväglaget, grym skillnad mot volvon.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

11
Tror att sukken ska kolla bilen på ngt sätt. Det känns inte normalt.
Alla upplever positivt med 4x4. Även jag fast jag har sniksanta SM. Under sista ovädret när vi kom från Braunschweig så var det kraftig snöyra och oplogat på motorvägen. Lastbilar kröp tillsammans med andra bilar i spårig innerfil Santan gick som ett lok i yttern och körde om alla. I varberg i ett gathörn, snorhalt så santan gled i tangentens riktning, gav lite gas och bilen rätade upp sig med en gång.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

12
Självklart ska man ut och testa om det bjuds på puder!!! :D

Kommer inte i närheten av Sukkens upptåg men ändå.
Tyckte nog att jag fick provocera rätt hårt för att få spinn överhuvudtaget (självklart men ASR urkopplad).

Att fastna som Sukken låter precis som en av anledningarna till att jag fimpade min V50-awd. Där gick det inte att låsa diffen så den hängde gärna med ett par hjul i luften (diagonalt då) och så satt man fast.

Fick hjälp av en 92:as Ford Sierra 4wd... :oops:
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Stillastående i snön

13
Suzuki skrev:I förrgår fick vi äntligen så där mycket snö så att man kunde prova santan på oplogad väg. Den tuffade ju på fint i lössnö. Men så testade jag att stanna i cirka 20 cm lätt snö och mycket svagt uppförslut och ingen is inunder. Bom stopp. Hände ingenting mer än att bilen kanade i sidled. Jag tänkte att det har nog med varvet till "haldexkopplingen" att göra så jag gasade. Hände noll.
Tryckte på 4 wd knappen. Ingen skillnad alls! Slog av esp eller vad det heter. Hjälpte föga.
Det blev nesligt nog till att backa och ta sats.

När jag kört på hårt isigt underlag tycker jag att 4wd knappen hjälpt lite, men således inte på snö.

Vad jag kom fram till är det rätta att starta i manuellt läge på tvåan. Det hjälper lite. Däremot tycker jag inte att 4wd knappen verkar göra någon nytta alls. Provade ca 10 gånger i motsvarande läge. Kan det vara något fel?

Det här är ingen bil jag skulle vilja åka ned till Alperna på vintern med....

Kan tillägga att min Suzuki andra vintrar inte stoppat ett dugg, och den har såvitt jag vet inga diffar. Och inga nya dubbdäck som Santan heller.....

Sukken
Vad har du för dubbdäck på den?

låter skumt.

Däck

15
Till Brodeur: Däcken är säsongsgamla fulldubbade Hankook 17 tum (tror jag för det är väl sommardäcken som är Khumo har jag för mig) så de är nog OK.
Det förvånade mig faktiskt att så lite hände. Skall be någon kolla hur hjulen driver i ett uppförslut om det kommer mycket snö igen.
På min garageuppfart, som är ganska b rant är det aldrig problem. Det krävs väl lite motstånd för att det inte skall driva. Tycker ändå det är konstigt att det inte händer något när man varvar upp.

Situationen jag beskrev vid båtrampen (som jag skall tillägga är van vid på sommaren) var kanske lite udda, fast hade bakhjulen dragit som de förväntas, borde jag allt kommit upp tycker jag...

Sedan vill jag inte förringa bilens övriga egenskaper när det är halt och snö på landsväg. Där är den riktigt bra, med säkra egenskaper.

Mitt bekymmer är att jag gillar skogsvägar med leraa och snö, och då fastnar man ju ibland. Vad man än kör..

Sukken