Annons

Funderingar inför bilbyte.

1
Hej, jag köpte min första Hyundai förra året, en tucson 06 crdi, men har insett att vi måsye byta upp oss i storlek pga utökning i familjen under vintern och är då intresserad av nya Santa fe.

Jag undrar om det är några som har krångel med nysantan?

Vi har haft otur med våran tucson ända ifrån start med: kraftigt försenad leverans av bil, dåliga vinterdäck, byte av bakdämparna, krångel med fyrhjulsdriften mm.
Vi har bekanta som köpt samma modell men inte haft några problem alls, så jag antar att vi fått ett sk måndags ex.

:cry:
Detta har medfört att vi fått lite kalla fötter för att fortsätta med Hyundai, jag tycker det har varit för mycket verkstad på 2200 mil.Garanti jobb iofs men ändå!!

Jag skall tillägga att vi är nöjda med bilen (när den är ok) kanonfin dieselmotor, växellåda, ljudnivå och komfort mm känns bra och det var av de orsakerna jag köpte bilen.

Som sagt det skulle vara intressant att läsa om det krånglar med nysantan
oxå. Har läst här i forumet och inte hittat några vad jag tycker är allvarliga fel. Mest superlativ vad jag kan se.

Ta inte detta som ett gnällinlägg utan jag försöker bara få lite mer kött på benen inför nästa bilköp.

Jo just det, de första dieslarna av nysantan som kom 06 hade inte partikelfilter har jag förstått, kom det på 07:orna?

Bra forum detta med roliga och matnyttiga inlägg!
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Kurgan!
Vi har en -06 Santa CM, och är lika helnöjda med den som med den första SM:en, en -03:a.
Den är något större, och väger lite mer, MEN en helt underbar bil!
Vi har bensinare, och efter vad jag förstår, är du ute efter en diesel; Dock är bilen densamma, och jag kan rekommendera dig att också ta en extra noggrann koll på den sjusitsiga! Vi hade skinnklädsel i vår SM, men fann det nya materialet i klädseln på CM:en vara av så hög kvalite, att vi valde en Comfort istället för en Exclusive.
Som sagt; Välkommen! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejåvälkommen kurgan! :D
Tråkigt att du har haft så mkt problem med din Tucson. Du nämner dåliga vinterdäck, kan du utveckla mer. Nyfiken!

När det gäller diesel och partikelfilter så stämmer det att första "skeppningen" kom utan partikelfilter. Sedan var det med årsmodell -07 som partikelfilter infördes för automat. Kom ihåg att det här med årsmodell är vanskligt, så ta uppgifterna med en nypa salt. Det gäller att alltid dubbelkolla på aktuell bil! :wink:

För manuell diesel så införs partikelfilter nu i höst, sannolikt med årsmodell -08. Detta fick reda på under vår ägarträff med Hyundai i februari. Samma förbehåll om årsmodell som tidigare!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hej Kurgan!

Welcome onboard! Äger en diesel aut med partikelfilter och är hur nöjd som helst. Kommer från volvo V50 och då förstår du kanske att det blev lite skillnad med nya Fén. Jag är VÄLDIGT nöjd med bilen. Den har nu rullat 2700 mil sedan i december, snart dax för nästa service således. Inga stora fel att rapportera, bara småsaker som direkt har tagits om hand av verkstad.

Hälsar
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

tack...

5
för era svar, om jag byter till en santa fe är det nog diesel/automat som gäller och nu vet jag i princip vad som gäller med partikelfiltret.

Problemen jag hade med snödäcken var att de Kumho Icenwiz (tror jag dom hette) som följde med bilen vart antagligen för hårda i kallgrader.På snöväg funkade dom ok, men vid frosthallka eller isföre var det riktigt otrevligt, bilen "vandrade" över vägbanan, kändes som man tappade kontroll över den. Sedan strulade det vid beställning/leverans av de nya däcken så det vart försenat ett bra tag. Kör nu med Nokian dubbfria som känns kanon på vägen.

Provkörde nysantan idag, diesel exclusive aut , den gick riktigt gööttt!
8)

Re: tack...

6
Provkörde nysantan idag, diesel exclusive aut , den gick riktigt gööttt!
8)
Just precis vad jag tycker! Nya bilder på godingen hittar du under "Svartbjörns bilder" i Bilarkivet!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Re: Funderingar inför bilbyte.

7
kurgan skrev:Hej, jag köpte min första Hyundai förra året, en tucson 06 crdi, men har insett att vi måsye byta upp oss i storlek pga utökning i familjen under vintern och är då intresserad av nya Santa fe.

Jag undrar om det är några som har krångel med nysantan?

Vi har haft otur med våran tucson ända ifrån start med: kraftigt försenad leverans av bil, dåliga vinterdäck, byte av bakdämparna, krångel med fyrhjulsdriften mm.
Vi har bekanta som köpt samma modell men inte haft några problem alls, så jag antar att vi fått ett sk måndags ex.

:cry:
Detta har medfört att vi fått lite kalla fötter för att fortsätta med Hyundai, jag tycker det har varit för mycket verkstad på 2200 mil.Garanti jobb iofs men ändå!!

Jag skall tillägga att vi är nöjda med bilen (när den är ok) kanonfin dieselmotor, växellåda, ljudnivå och komfort mm känns bra och det var av de orsakerna jag köpte bilen.

Som sagt det skulle vara intressant att läsa om det krånglar med nysantan
oxå. Har läst här i forumet och inte hittat några vad jag tycker är allvarliga fel. Mest superlativ vad jag kan se.

Ta inte detta som ett gnällinlägg utan jag försöker bara få lite mer kött på benen inför nästa bilköp.

Jo just det, de första dieslarna av nysantan som kom 06 hade inte partikelfilter har jag förstått, kom det på 07:orna?

Bra forum detta med roliga och matnyttiga inlägg!

Större bil

8
Hej Kurgan

Om du fortfarande funderar över en Santa CM efter din Tucson, så är det nog inget dumt val. Se till att det blir diesel bara, annars blir det dyrt med soppa. Min har snart gått 2000 mil och inte uppvisat några som helst fel egentligen.
Du ville ha en större bil, men behöver du inte mer än fem sittplatser skulle jag avråda från den sjusitsiga, som jag själv har. Bilen är för kort för bakre sätesraden, och den raden blir väldigt otrevlig att sitta i, även för ej fullvuxna. Dessutom stjäl stolarna en massa bagageutrymme, och det är ändå ganska dåligt tilltaget. Behöver man sju stolar är det definitivt bättre med en MPV.
I övrigt rekommenderar jag automat i kombination med diesel, samt att du inte köper originalstereon - som jag gjorde. Den är rent förskräckligt dålig - du får en betydligt bättre hos tex. Siba eller Elgiganten, till lägre pris än de 4900 Hyundai tar.

I övrigt en ok bil.

Sukken

9
Jag ska nog sälja min i höst så hör av dig om du är intresserad av en "nästan ny".

Det är en 2,2CRDI, Exklusive, -2007, med automatlåda, 5-sits, gun-metallic, avtagbart drag, backvarnare, svart skinn, hyundais integrerade stereo med rattknappar (uppdaterad med riktiga högtalare i alla dörrar och baslåda i skuffen). Uttagen Mars 2007, gått strax övert tusen mil,

10
para skrev:Jag ska nog sälja min i höst så hör av dig om du är intresserad av en "nästan ny".

Det är en 2,2CRDI, Exklusive, -2007, med automatlåda, 5-sits, gun-metallic, avtagbart drag, backvarnare, svart skinn, hyundais integrerade stereo med rattknappar (uppdaterad med riktiga högtalare i alla dörrar och baslåda i skuffen). Uttagen Mars 2007, gått strax övert tusen mil,
Hej, ska du bara lämna oss i sticket sådär utan vidare... :wink: :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision