ClasseClas skrev:En diesel på 2.0 med partikelfilter, dock ospecad. Vad kan den ge? 140 hästar o 320-330 Nm? Lite lustigt är att jag läste att motorerna ska vara utvecklade ihop med Mitsubishi och Daimler/Chrysler! Kan det vara Mitsubishis GDI-koncept för bensinare som har använts? Fattar inget av kopplingen mellan Hyundai, Mitsu o Daimler...
Mja, Hyundai har ju ett gammalt samarbete med Mitsu, som avslutades runt 1998 eller så - fram till dess var mycket av Hyundais mekanik Mitsu-derivat.
Mercedes var ju inne och låtsasägde lite grann i Mitsu innan det här med DaimlerChrysler tog fart - vill minnas att man antingen dragit sig ur när skeletten började ramla ur varenda garderob man man öppnade - eller i vart fall inte fullföljde sina intentioner med att gå på djupet.
I vilket fall så har man utvecklat Mitsu Colt / Smart ForFour gemensamt, och bygger dem på samma lina i NL-Born, sedan Volvo dragit sig ur den fabriken.
Verkar väl troligt att man dragit igång ett gemensamt dieselprojekt också, och att Hyundai varit smarta att se till att ta häng - diesel är ju liite speciellt...
Talade med en handlare som meddelade att både skåpbilen med det fantasieggende namnet "H-1" och Tucson kommer med 140 hk commonrail nu i höst - jag tog för givet att det var Sorrentorovan på 2,5 liter som avsågs, men där kanske kommer något mer spännande?
Partikelfilter är viktigt nu!
Mitsus GDI-motorer är rena skämtet - eller snarare ett smutsigt skämt:
värdelösa "cycle-beaters" som sörplar soppa och sprutar ut skit när de börjar
användas - men känns plågade i varje situation.
BORT!
ClasseClas skrev:Nissan Pathfinder är kul!
Ja, visst är den? Jag har hållt ögonen på den när den kom i USA, men hade inte pejl på att den var aktuell för Sverige. Måste iväg och se den live så snart som möjligt.
ClasseClas skrev:
Han var så deppig efter sportlovet eftersom han hade kört fast med bilen och fått diagonalspinn. Hans Nissan har lite kul rattar för att ställa in 2WD/4WD you name it, men vad hjälper det när diffbromsen på bakaxeln saknas?
Jag förklarade stolt att jag har LIMITED SLIP DIFFERENTIAL på min bakaxel på Santan och han fick en lätt dimmig blick när jag förklarade förträffligheten... Analog mekanik är inte så dum emellanåt i dessa Haldextider med integrerad ABS, TCS, antisladd o Gud vet vad. Sedan behövs det en 1000 MPS CPU i kontrollenheten som never ever får fela. Just det, mekanik funkar nästan alltid, mjukvara funkar också nästan alltid, utom i felfallen!!
Diagonalspinn suger fett! Det är få gånger man känner sig så hjälplös som när man skreslar ett dike och blir ståendes, lite lätt gungande så där... Grr!
Dock måste jag säga att diagonalspinn till stor del går att "planera bort" när man lärt sig tekniken.
LSD däremot är överskattat - undrans hur hårt man satt upp lamelldiffen i Santan från början? 25%? Absolut inte mer än 50% i vart fall - det kan jag inte tänka mig - det är nämligen då man börjar "märka av" dess funktion negativt på asfalt.
(Procenttalen är ett mått på hur hårt lamelldiffen "kopplar ihop" bakhjulen - eller omvänt; vilket mått av slirning som tillåts vid hastighetsdifferenser mellan hjulen)
Om planeten i vinkelväxeln reducerar till 40% och lamelldiffen är satt till till 50% så återstår lite elakt räknat 20% dragkraft till ett av bakhjulen -
om lamelldiffen fortfarande är kry...
Om man, mer troligt, har låtit lamelldiffen stanna kring 25% låsning så återstår 10% på det hjulet som fortfarande är kvar i backen...
Det
kan vara det som behövs för att komma loss, men jämför man med diff
spärr så faller LSDn platt till marken...
Nå, sådant kan man inte sätta i händerna på gemene man - det vet vi redan, så då kollar vi på tramslösningen "elektronisk diffspärr" vilket är ett helt felaktigt begrepp - det handlar om "ASR - AntiSchlupfReglierung"
ABSen körd baklänges helt enkelt.
ASR får väl ses som ett ganska beprövat system nuförtiden, till och med Land Rover har hoppat på tåget, men jag tycker idén suger;
Först låta kraften rusa omkring som den själv vill,
sedan engagera bromsarna på elektronisk väg för att generera grepp?
Antar att ASR lirar bättre med modernt säkerhetstänkande, och det är en avgjort billigare teknik än spärrar och lamelldiffar - men sämre om man verkligen vill
använda grejerna.
ClasseClas skrev:
Jahaja, vad gör vi åt priset på nya Santan då? Sänker specen till minus 15 till 25 tusen, vilket innebär säg 225.000 instegspris o 270.000 för Excl.
Rimligare - vad tycker ni andra som följer tråden?
ClasseClas skrev:
Får väl gissa jag med:
-Audi
-BMW
-Porsche (aningens större än supernischen)
-Mercedes
-Citroen D6 (ingen annan!)
-Tvekar om Land Rover, tror nog att Range Rover kvalar men inte hela LR.
-Lexus
Porsche är givet!
Nya Defendern kommer att stöka till det rejält på marknaden - fortsatt unik!
Disco 3an är banne mig en bättre bil på de flesta sätt än Range Rovern - vettigt 7-sitsig och med en avig air av att vara medvetet oinsmickrande.
Helt rätt om man frågar mig! Märkligt tung bara.
Lexus - visst, men just mig talar den inte till.
En bil för dem som inte vill ha en bil, typ...
ClasseClas skrev:
Kassa premiumbilar som inte håller måttet kvalitetsmässigt kommer att få det hett om öronen minst sagt.
Här kommer det att dös tusen dödar, thats for sure!
Någon annan som vågar spekulera?
Det är gratis!!!
Swedefe