Annons

Nya generationens Santa = Nya gen. Sonata?

1
En riktigt härlig spekulationstråd ska detta bli! :D :D

Nu när specarna för nya generationens Sonata är tillgängliga så är det ju ganska troligt att vissa finesser o systemegenskaper kommer att återfinnas även på nya gen. Santa Fe, som ju byggs på samma bottenplatta.

Jag har saxat ur bitar från nya Sonata-broschyren som jag tycker är intressanta och vem vet, kanske med lite kopieringsmaskin från Hyundais sida så hittar vi dom även på nya Santan framöver.

http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... rs2005.pdf

3.3 V6
V6 bensinmotor med multipoint insprutning. Dubbla
överliggande kamaxlar (DOHC), variabla ventiltider
(CVVT) och 24 ventiler. Cylinderlock och block i lättmetall.
Cylindervolym 3342 cm3.
Effekt: 173 kW / 235 hk vid 6000 varv/min
Vridmoment: 305 Nm vid 3500 varv/min

3.3 V6: 5-stegs automatväxellåda med möjlighet till
manuell, sekventiell växling.

Stabiliseringssystem: Elektroniskt antisladdsystem
(ESP) och antispinnsystem (TCS).
Styrning: Hydrauliskt servoassisterad (hastighetsberoende)
kuggstångsstyrning. Vänddiameter ca 10.9 m
(spårcirkel).

Dubbla krockkuddar fram (krockkudde på passagerarsida
urkopplingsbar med nyckel)


Krockskyddsgardin för fram- och baksäte

Aktiva nackskydd, fram med whiplash-skydd
Höjdjusterbara nackskydd på samtliga platser,
fram med ställbart avstånd

Ratt justerbar i avstånd och lutning

Instrumentering med bl a varvräknare, digital klocka,
yttertemperaturmätare samt varning för öppen dörr,
låg bränsle- och spolarvätskenivå

Strålkastare av projektionstyp (halvljus) med
multifokusreflektor (helljus) och spolare

Vad tycker och tror du?
Annons

2
Spekulationer? Jag är på!

Nya Sonatan ser fantastiskt bra ut på bild, och är sannerligen matad med godis!

Bilen har fått kritik i motorpress för att inte se tillräckligt modern ut vid presentationen, och att inte inte vara direkt superbillig som vissa föregångare.

Nå, om man tittar på köpare av tidigare modeller så lär dom hisna när dom ser denna "futuristiska" skapelse - kan inte tänka mig att Hyundai skulle vågat gå lägre med designen.
Bilen har liknats vid förra generationen Audi A6, och det duger för mig...
Vad gäller priset så är det ett rejält steg upp från förra generationen, men det är mer utrustning och mer bil också!


Vad gäller nästa generation Santa Fe - den som kallas "CM" så börjar bedömare runt om på internet betvivla de tidigare startplanerna:

Produktionen skulle ha startat sommaren 2005 i Korea, och i Januari 2006 på Hyundais nya USA-fabrik, belägen i Alabama.

Redan Sonatan låg närmare ett år efter de ursprungliga planerna, och det indikeras förseningar även på nästa Elantra.

Förseningarna beror endast på intensivt testande - Hyundai lär bedriva bilvärldens mest ambitiösa "pre-launch" testprogram; man är fast besluten att fortsätta jakten mot toppbetyg i upplevd kvalitet på den viktiga USA-marknaden!

Man testar helt enkelt prototyper som man gjorde "förr i tiden": lägger en helsikes massa mil på all sorts vägar, i all sorts klimat och under alla sorts förhållanden. Sånt ger resultat - Hyundai ligger i den absoluta botten av listan för antalet bilar som behöver kallas in för modifieringar, "re-calls". Tidigare kvalitetsstorheter som Toyota ligger på låångt högre tal.

Bilköparna tackar och tar emot - hellre bilar som fungerar än nya modeller som är bra först när dom skall ersättas...

Här kanske vi ser förklaringen till den tämligen omfattande uppdateringen av nuvarande Santa Fe "SM" inför modellåret 2005:
Det kanske inte var sista årsmodellen...?

Mina funderingar säger att det förmodligen dröjer ända till hösten 2006 innan vi får se Santa Fe "CM" i Sverige - vi har faktiskt inte sett några bilder ännu på någon demaskerad "CM".



Swedefe

3
Om vi fortsätter resonemanget lite till...

Nya Sonatan med 3.3V6 aut Exclusive med allt lull-lull kostar enligt prislistan 257.800 kr.

Nya Santan kommer att kosta säg 245.000 för en M4 GLS, och säg 299.900 för en 3.3V6 Aut Exclusive.

Terracan kostar idag för 3.5V6 man. 299.900 kr och en 3.5V6 Aut Exclusive 339.900 kr.

Man kan ju spekulera lite hur Hyundai kommer att hantera Terracan gentemot nya Santa Fe framöver om mina vilda prisgissningar stämmer någorlunda. "Avståndet" mellan Tucson och nya Santan blir ju betryggande, men var ska Terracan ta vägen med en på papperet lägre säkerhetsnivå än den nya Santan rimligtvis kommer att ha?

4
ClasseClas skrev:Nya Santan kommer att kosta säg 245.000 för en M4 GLS, och säg 299.900 för en 3.3V6 Aut Exclusive.
Verkar vara en realistisk gissning - men nog är det "durt"...

Hyundai jagar uppåt i statusligan och vill nog gärna se sig som "premium" om några år.

Tittar man på det pris som Santan introducerades på i Sverige... ööhh typ 169,900 eller något under 2001, och jämför med hur dollarkursen utvecklats under dessa år så borde bilen egentligen blivit billigare i Sverige under dessa år!!!
Råvarornas och komponenternas pris till en bil listas i dollar, men måste självklart ändå valutajusteras något när en så tung valuta svänger så kraftigt.
Vidare upplever vi just nu galopperande råvarupriser på bland annat stål, tack vare uppgång i Kina, men ändå...

Någon tjänar bra mycket mer pengar på Santa Fe nu än när den introducerades, och jag antar att priserna på den färdiga bilen även de sätts i dollar för att producenten skall sitta på en rimlig valutarisk.


Santa Fe "CM" blir en mycket större bil, och framför allt 7-sitsig - det finns utrymme att ta betalt för en sådan bil; rikslikaren XC 90 kostar ändå typ 150,000 till...


Det intressanta är att detta är bra för oss som äger en Santa Fe "SM" -
Tucson har visat sig vara ointressant för oss Santa Fe ägare, och andra...

Klivet upp till "CM" kommer att bli rejält, varför intresset för begagnade "SM" kommer att bestå, trots att det sålts oerhörda mängder bilar i Sverige - snart 10,000!!!

Santa Fe SM och CM kommer att uppfattas som så olika bilar att SM kommer att behålla sitt värde på ett annat sätt än vad som varit fallet vid ett vanligt generationsskifte.

Prissättningen av Tucson är en indikator på vart Santa Fe CM kommer att hamna, men jag tycker allt att Tucson är för dyr!

Terracan då?
Med en 7-sitsig Santa Fe finns inte mycket plats kvar för Terracan i sitt nuvarande utförande, sorry...

Själv så är jag svag för anakronismer, och om jag hade något att säga till om så skulle jag se till att behålla en "Terracan" i sortimentet, och spela lite extra på det robusta - absolut behålla konceptet kaross på ram som den enda tillverkaren, snart.

Men, bilen mååste få mer utstrålning - mer mördarjeep helt enkelt!
Högre, tuffare, elakare, starkare, absolut få dra full dragvikt 3,500kg och inge en air av kompetens hellre än som nu tredje klassens bordell...

Men - det finns inte mycket prisutrymme uppåt!
Mitsubishi har kraschsänkt sin Pajero Wagon dramatiskt; 330,000 för 5-sits halvsnik och 380,000 för 7-sits superlyx.

Och för någonstans under 400,000 börjar också Disco3an - med 7 sittplatser... Intressanta och kompetenta bilar bägge två - och med ett arv bakåt som är värt mycket för vissa som behöver boosta sin image!

Svår ekvation, det där - nog enklare att lägga ner den stackars Terracan - faktiskt redan 7-sitsig på sin hemmamarknad!
(Det är därifrån den idiotiska fällningen av andra radens säte kommer)



Swedefe

5
Nä du Clas, vi ligger för högt i våra spekulationer!!!

Ser just i Teknikens Värld att Nissan släpper sin Pathfinder i Sverige - halvstrippad från 315,000 !!! 174 dieselhästar och 400 nm i vrid!

Rambyggd, lågväxel, och - utstrålning!!!


Ser också att nya jättePassaten (mini-Phaeton) prissätts under den modell som den ersätter!

Effektivare produktionsmetoder har slagit igenom på utpriset i snart 10 år - jag trodde faktiskt att "the botten was nådd" men trenden fortsätter - större bilar med mer utrustning och förfinad teknik utan att priset ökar.

Märkligt!

Lägg där till att Kina knackar på dörren som exporterande biltillverkare - det kommer inte att finnas utrymme för luft i prissättningen - de som vill vara med och leka måste ner på rock-bottom. Punkt slut!

Ett liitet fåtal tillverkare kommer att kunna hävda "premium" för att plocka ut någon extrakrona tack vare magin man lyckats ladda sitt varumärke med, men de är färre än vad dom själva tror...

My guess:

Audi
BMW
Citroën (exklusivare modeller)
Land Rover (inte Freelander)
Mercedes (inte Chrysler)
Ferrari och andra supernischade


fler förslag någon?




Swedefe

6
Intressant!

För att först spinna vidare på Terracans öde; visst kommer den att dö sotdöden. Möjligtvis kommer den att återuppstå som - vad vet jag - en upp-piffad Kia Sorento. Huvudargumentet varför den "dissar" är att Hyundai USA valde bort den från dag 1, och då platsar den inte i ett globalt perspektiv.

Tebaks även till Sonatan. Enligt reklambroschyren så är det 3 nya motorer framtagna för den plattformen. en 2.4 på numera 160 hästar o 219 Nm, en 3.3V6 med 235 hk o 302 Nm. En diesel på 2.0 med partikelfilter, dock ospecad. Vad kan den ge? 140 hästar o 320-330 Nm? Lite lustigt är att jag läste att motorerna ska vara utvecklade ihop med Mitsubishi och Daimler/Chrysler! Kan det vara Mitsubishis GDI-koncept för bensinare som har använts? Fattar inget av kopplingen mellan Hyundai, Mitsu o Daimler...

Nissan Pathfinder är kul! En kollega på jobbet tog hem en från Montreal när han jobbade där, han har en tror jag ca 3.5 liters V6, modell säg -02. Har var så deppig efter sportlovet eftersom han hade kört fast med bilen och fått diagonalspinn. Hans Nissan har lite kul rattar för att ställa in 2WD/4WD you name it, men vad hjälper det när diffbromsen på bakaxeln saknas?

Jag förklarade stolt att jag har LIMITED SLIP DIFFERENTIAL på min bakaxel på Santan och han fick en lätt dimmig blick när jag förklarade förträffligheten... Analog mekanik är inte så dum emellanåt i dessa Haldextider med integrerad ABS, TCS, antisladd o Gud vet vad. Sedan behövs det en 1000 MPS CPU i kontrollenheten som never ever får fela. Just det, mekanik funkar nästan alltid, mjukvara funkar också nästan alltid, utom i felfallen!!

Jahaja, vad gör vi åt priset på nya Santan då? Sänker specen till minus 15 till 25 tusen, vilket innebär säg 225.000 instegspris o 270.000 för Excl.
My guess:

Audi
BMW
Citroën (exklusivare modeller)
Land Rover (inte Freelander)
Mercedes (inte Chrysler)
Ferrari och andra supernischade
Får väl gissa jag med:
-Audi
-BMW
-Porsche (aningens större än supernischen)
-Mercedes
-Citroen D6 (ingen annan!)
-Tvekar om Land Rover, tror nog att Range Rover kvalar men inte hela LR.
-Lexus

Sedan är lite kul att studera framöver hur premiummärkena kommer att matcha andra märken som bevisligen är bättre i kvalitet. Jag tänker på div. consumer tests i USA som rankar Subaru och även Hyundai Sonata som mkt mkt bra bilar. Kassa premiumbilar som inte håller måttet kvalitetsmässigt kommer att få det hett om öronen minst sagt.

7
ClasseClas skrev:En diesel på 2.0 med partikelfilter, dock ospecad. Vad kan den ge? 140 hästar o 320-330 Nm? Lite lustigt är att jag läste att motorerna ska vara utvecklade ihop med Mitsubishi och Daimler/Chrysler! Kan det vara Mitsubishis GDI-koncept för bensinare som har använts? Fattar inget av kopplingen mellan Hyundai, Mitsu o Daimler...
Mja, Hyundai har ju ett gammalt samarbete med Mitsu, som avslutades runt 1998 eller så - fram till dess var mycket av Hyundais mekanik Mitsu-derivat.
Mercedes var ju inne och låtsasägde lite grann i Mitsu innan det här med DaimlerChrysler tog fart - vill minnas att man antingen dragit sig ur när skeletten började ramla ur varenda garderob man man öppnade - eller i vart fall inte fullföljde sina intentioner med att gå på djupet.

I vilket fall så har man utvecklat Mitsu Colt / Smart ForFour gemensamt, och bygger dem på samma lina i NL-Born, sedan Volvo dragit sig ur den fabriken.

Verkar väl troligt att man dragit igång ett gemensamt dieselprojekt också, och att Hyundai varit smarta att se till att ta häng - diesel är ju liite speciellt...

Talade med en handlare som meddelade att både skåpbilen med det fantasieggende namnet "H-1" och Tucson kommer med 140 hk commonrail nu i höst - jag tog för givet att det var Sorrentorovan på 2,5 liter som avsågs, men där kanske kommer något mer spännande?
Partikelfilter är viktigt nu!


Mitsus GDI-motorer är rena skämtet - eller snarare ett smutsigt skämt:
värdelösa "cycle-beaters" som sörplar soppa och sprutar ut skit när de börjar användas - men känns plågade i varje situation. BORT!
ClasseClas skrev:Nissan Pathfinder är kul!
Ja, visst är den? Jag har hållt ögonen på den när den kom i USA, men hade inte pejl på att den var aktuell för Sverige. Måste iväg och se den live så snart som möjligt.
ClasseClas skrev: Han var så deppig efter sportlovet eftersom han hade kört fast med bilen och fått diagonalspinn. Hans Nissan har lite kul rattar för att ställa in 2WD/4WD you name it, men vad hjälper det när diffbromsen på bakaxeln saknas?

Jag förklarade stolt att jag har LIMITED SLIP DIFFERENTIAL på min bakaxel på Santan och han fick en lätt dimmig blick när jag förklarade förträffligheten... Analog mekanik är inte så dum emellanåt i dessa Haldextider med integrerad ABS, TCS, antisladd o Gud vet vad. Sedan behövs det en 1000 MPS CPU i kontrollenheten som never ever får fela. Just det, mekanik funkar nästan alltid, mjukvara funkar också nästan alltid, utom i felfallen!!
Diagonalspinn suger fett! Det är få gånger man känner sig så hjälplös som när man skreslar ett dike och blir ståendes, lite lätt gungande så där... Grr!
Dock måste jag säga att diagonalspinn till stor del går att "planera bort" när man lärt sig tekniken.

LSD däremot är överskattat - undrans hur hårt man satt upp lamelldiffen i Santan från början? 25%? Absolut inte mer än 50% i vart fall - det kan jag inte tänka mig - det är nämligen då man börjar "märka av" dess funktion negativt på asfalt.
(Procenttalen är ett mått på hur hårt lamelldiffen "kopplar ihop" bakhjulen - eller omvänt; vilket mått av slirning som tillåts vid hastighetsdifferenser mellan hjulen)

Om planeten i vinkelväxeln reducerar till 40% och lamelldiffen är satt till till 50% så återstår lite elakt räknat 20% dragkraft till ett av bakhjulen - om lamelldiffen fortfarande är kry...
Om man, mer troligt, har låtit lamelldiffen stanna kring 25% låsning så återstår 10% på det hjulet som fortfarande är kvar i backen...

Det kan vara det som behövs för att komma loss, men jämför man med diffspärr så faller LSDn platt till marken...
Nå, sådant kan man inte sätta i händerna på gemene man - det vet vi redan, så då kollar vi på tramslösningen "elektronisk diffspärr" vilket är ett helt felaktigt begrepp - det handlar om "ASR - AntiSchlupfReglierung"
ABSen körd baklänges helt enkelt.

ASR får väl ses som ett ganska beprövat system nuförtiden, till och med Land Rover har hoppat på tåget, men jag tycker idén suger; Först låta kraften rusa omkring som den själv vill, sedan engagera bromsarna på elektronisk väg för att generera grepp?

Antar att ASR lirar bättre med modernt säkerhetstänkande, och det är en avgjort billigare teknik än spärrar och lamelldiffar - men sämre om man verkligen vill använda grejerna.
ClasseClas skrev: Jahaja, vad gör vi åt priset på nya Santan då? Sänker specen till minus 15 till 25 tusen, vilket innebär säg 225.000 instegspris o 270.000 för Excl.
Rimligare - vad tycker ni andra som följer tråden?
ClasseClas skrev: Får väl gissa jag med:
-Audi
-BMW
-Porsche (aningens större än supernischen)
-Mercedes
-Citroen D6 (ingen annan!)
-Tvekar om Land Rover, tror nog att Range Rover kvalar men inte hela LR.
-Lexus
Porsche är givet!

Nya Defendern kommer att stöka till det rejält på marknaden - fortsatt unik!
Disco 3an är banne mig en bättre bil på de flesta sätt än Range Rovern - vettigt 7-sitsig och med en avig air av att vara medvetet oinsmickrande.
Helt rätt om man frågar mig! Märkligt tung bara.

Lexus - visst, men just mig talar den inte till.
En bil för dem som inte vill ha en bil, typ...
ClasseClas skrev: Kassa premiumbilar som inte håller måttet kvalitetsmässigt kommer att få det hett om öronen minst sagt.
Här kommer det att dös tusen dödar, thats for sure!

Någon annan som vågar spekulera? Det är gratis!!!


Swedefe