Annons

Fälla ihop baksätet

1
Visst är det kul att utforska alla finesser i sin nya bil - men ibland stöter man på problem.

Enligt instruktionsbokens sida 1-21 ska man kunna fälla fram/upp baksätets sittdyna och ryggstöd mot framstolarnas ryggstöd efter att först ha fällt ner baksätets ryggstöd mot sittdynan. Sittdyna och ryggstöd bildar ett paket som man sen ska kunna fälla framåt efter att lossat en spärr. Spärren ska sitt under sittdynans kortsida dvs närmast dörren. Allt illustrerat med bilder.

Men jag hittar ingen spärr eller någon spak att lossa spärren med! Så långt jag kan se är sittdynans fästen gjorda för att kunna fällas framåt med t ex gångjärn i framkanten av sittdynan. Däremot kan jag inte se hur bakkanten är fäst/låst och hittar som sagt ingen spak för att frigöra någon spärr. På instruktionsbokens bilder syns spaken tydligt men inte i min bil.

Är det fel i instruktionsboken eller i bilen? Eller på mig? :x

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

2
tjena BengtB
det är nog inte fel på något av det du skrev!såg detta i min bok åxå för
en tid sedan och gick ut och kollade men fann ingen spak på min iheller.
det är nog så att många eller några bilder behandlar modeller som inte
finns i sweden.våra säten fälls ihop och bildar ett helt plan lastyta.
det tycker jag är mycket bättre än att fälla ihop och vika fram.
till vilken nytta?
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

3
Förklaringen kan möjligen finnas i att den varianten på stolar bara finns på den sjusitsiga modellen; Jag fäller fram höger "halva" av baksätet på det sättet, för att komma in på tredje sätesraden! Och det är ju inte aktuellt på den femsitsiga modellen... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack odde och Skäreläjan! Båda svaren verkar ge dom rätta förklaringarna. Odde har ju helt rätt i att den där extra framfällningen inte gör någon egentlig nytta, för lastutrymmet blir ju inte större, golvet bara mer ojämnt. Däremot kan jag förstå nyttan med att, som Skäreläjan påpekar, i en 7-sitsig lättare kunna komma åt den tredje stolsraden.

Allt väl, även med min CM med andra ord. Skönt att kunna konstatera. :D

/Bengt
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Hej Bengt!

Ett tag trodde jag det rörde sig om "olika marknader" igen, något som dykt upp förut här på forumet. När det gäller att fälla baksätet måste säga att dom gjort ett fint jobb. En spak, å vips är allt nerfällt, väldigt geschvinnt!

Hälsar
Svartbjorn[/quote]
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Var i h-vete sitter spaken???

6
Nu börjar jag bli lätt irriterad på den här -j-vla instruktionsboken! Har nu köpt hundbur men lastgallret måste ut och det sitter fastskruvat under baksätesryggen och golvet i bagaget = omöjligt att komma åt t.o.m. med mina små händer och några spakar o dyl finns inte så jag fattar inte hur de fått dit det från början. Hämtar hunden om ett par timmar men detta ser kört ut! :cry:
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007