Goran skrev:Swedefe skrev:För, så vist är rättsamhället inordnat;
Förbryt dig gärna mot själva skapelsen och vanvårda de djur du är satt att sköta - staten kan möjligen på sikt förbjuda dig att hålla djur, men något speciellt kännbart straff lär man inte drabbas av.
Om kadavren förgiftar någons vattentäkt kanske ett miljöbrott kan bli aktuellt, men bevisläget...

och straffansvaret - pfuii...
Vad baseras ovanstående på? Bevisläget för djurplågeri behandlas i RH 1993:94, och kan enligt de i fallet framkomna uppgifterna omöjligen betraktas såsom oproportionerliga till sunt förnuft - så som rättssamhället de facto är indordnat och uppbyggt på. Straffvärdet mättes i förevarande fall till två månaders fängelse även om uppsåt inte kunde styrkas vilket indikerar på att man ser allvarligt på brottet. Även om miljörättsliga aspekter på fallet redogjordes för, så fästes ingen större vikt vid dessa vilket påvisar att ansvarsfrågan för vanskötsel i straffrättssammanhang är primär i förhållande till eventuellt miljöbrott.
Har faktiskt missat din post tidigare, Goran - inte min avsikt att smita ifrån lite pennfäktning med dig. Mitt enda försvar är att man ibland missar lite när man gluttar i telefonens minimala fönster. Medans man kör...
Så, förstår jag rätt att Torupsbonden fick 2 månader som tidigare ostraffad?
Faktiskt inte illa - med tanke på att man troligen inte hittat någon
pågående djurmisshandel - bara en massa döda kossor som skräpade ner i naturen...
Ändå anser jag att denna typen av brott ges för låga straff - eller snarare att det agrala samhället ser för lätt på denna typen av händelser;
Allt för många vet vad som sker, allt för få engagerar sig!
Det är nästan alltid personliga tragedier som ligger bakom vanvård av hela djurbesättningar - ändå är det djuren vi omkringstående måste värna om!
Att inte i första hand konfrontera bonden ifråga när man misstänker att något är galet, och att inte gå vidare med anmälan när man får klart för sig att något gått överstyr är missriktat kamraderi som gör oss alla med konto hos Granngården medskyldiga!
Bonden har ett större ansvar mot de djur han och andra är satta att sköta, än gentemot andra bönder. Om inte grannen tar hand om sina djur måste DU göra det - eller se till att någon annan gör det!
De allra flesta har det självklart i sig, men det tål ändå att upprepas.
Goran skrev:Men, blir man påkommen med att snuva staten på bränsleskatt så sjunker tröskeln på beviskrav samtidigt som "straffet" är skyhögt, och genom konstruktionen med "kontrollavgift" ställt utanför normal rättsäkerhet.
Jag vet inte riktigt om man ger avkall på rättssäkerheten genom sänkta beviskrav, i och med att det enda rekvisitet för avgiften är att det påträffas illegal diesel i tanken. Då med undantag när fordonsägaren varit i god tro (se RÅ 1999 ref. 66). Jag förstår dock inte hur kontrollavgiftskonstuktionen (som inte är en kontrollavgift om man ska vara petig

) är rättsosäker, eftersom den i likhet med övriga övriga rättssanktioner såsom förelägganden, ordningsboter, viten, särskilda avgifter, kontrollavgifter m.m. är fullt möjliga att överklaga till domstolar för vidare bedömning.
Okay okay - nu är ju den aktuella lagen lite av en papperstiger eftersom Polisen ytterst sällan bryr sig om att göra några bränslekontroller och den mesta fuldieslen nuförtiden är omöjlig att spåra eftersom den är ofärgad men jag finner ändå nivåerna på kontrollavgiften stötande:
(10,000,- första gången man påträffas med färgad diesel, 50,000,- andra resan!!!)
Nivåerna är stötande när man sätter dem i relation till "riktiga brott" som misshandel, etc - det är ju för fan billigt att åka runt och puckla på oskyldiga människor!
Det jag reagerar mot, "Goran" är statens starka möjlighetar att tillgodose
sina intressen ;
Den oproportionellt höga kontrollavgiften för oskattat bränsle går hand i hand med statens prioritering vid konkurser och skattemyndigheters låga beviskrav - och ibland omvända bevisbörda.
Bäst exemplifieras denna skevhet i systemet på vad som är grund för att Polisman tillåts avskylta en bil på plats:
1. Rattfylla?
Nähä, möjligen får man nu för tiden plocka nycklarna av föraren, men hur många reserver har han...?
2. Obesiktigat fordon?
Nix, bara skriva böter och sedan går färden vidare, precis så länge som bilföraren känner för det.
3. Obesiktigat fordon med uppenbara brister?
Sorry där med - om den enskilde polismannen får fatt i en TS-patrull så kan man möjligen få till en flygande besiktning som ger böter och kanske rent av en spansk flagga i fönstret, men skyltarna sitter kvar och klisterlappen går att pilla bort.
4. Oförsäkrat fordon?
Inga problem - bara att tuta och köra. Visst kan Polisen skriva ut böter, men WTF - om någon är så dum att han låter Trafikförsäkringsföreningen bestämma premien så är det knappast någon stor chans att böterna blir betalda heller...
4. Oskattat fordon?
BINGO! Om bilen har restförd skatt som är mer än 3 månader gammal så åker skyltarna av på studs och beslagtas!
Jajamän - det mest effektiva sättet att få stopp på fortsatt körande är förbehållet statskassan!!!
Är inte det snuskigt så vet jag inte vad som är det!!!
När staten genom prioritet vid konkurser, dedikerade åtgärder och skyhöga kontrollavgifter driver in sina krav på bekostnad av sådant som
medborgarna anser vara mer angeläget så skapas alienation mellan innevånare och stat som riskerar att (ytterligare) undergräva misstroendet och klyftorna i samhället.
Ingen vinner på sådant!
Staten måste informera kring och motivera sina beslut, men måste också lyssna på sina medborgare och anpassa rättssamhället därefter - annars urholkas trovärdigheten för samhället som rättvis rättskipare.
Swedefe