Med posten idag fick jag ett brev från generalagenten. Brevet innehöll ett frågeformulär med 28 frågor rörande mina erfarenheter av min nya Santa Fe CM 2007, synpunkter på återförsäljaren som sålde bilen, mina framtida planer för val av serviceverkstad, mm mm.
I och för sig är det helt OK att man vill följa upp hur kunderna efter avslutat köp ser på affären, om man är nöjd eller har några klagomål. osv. Men som vanligt innehåller den aktuella enkäten ett antal frågor som inte kan besvaras med något av dom angivna alternativen.
Flera frågor är av den arten att jag inte vill besvara dom, andra skulle nog passa bättre i en anonym enkät - men i denna enkät kommer jag inte ifrån att uppge namn och adress (finns redan tryckt på blanketten).
Jag är jättenöjd med köpet, återförsäljaren och dennes representant, leveransen, bilen som sådan, etc. Men jag kan ändå inte förmå mig till att fylla i den aktuella enkäten, och därmed går både Hyundai Bilar AB och återförsäljarna (jag kontaktade förstås flera innan jag bestämde mig) miste om mina positiva erfarenheter.
Generalagentens hemsida verkar inte ange någon email-adress - annars skulle jag förstås i första hand ha framfört mina synpunkter den vägen.
/BengtB
Annons
2
Hej, jag fyllde en liknande enkät när det begav och skickade in den. Jag vill minnas att jag inte riktigt gillade öppenheten, ej heller den öppna betygssättningen av verkstaden.
Vad är det för fel på enkäten tycker du? När det gäller kontaktuppgifter så det bara ett 020-nummer. Min erfarenhet är det går bra att ringa å tjöta på HK via det numret, så jag föreslår att du gör det också.
(Som sidoinfo, Shell fick ngt tuppjuck nyligen och skulle byta ut alla bensinkort mot ngn annan sort och genomförde en massiv mailbombning. Tji fick de, för det var så många som protesterade så de gav upp det "obligatoriska" bytet. Tjöt lönar sig!
)
Vad är det för fel på enkäten tycker du? När det gäller kontaktuppgifter så det bara ett 020-nummer. Min erfarenhet är det går bra att ringa å tjöta på HK via det numret, så jag föreslår att du gör det också.
(Som sidoinfo, Shell fick ngt tuppjuck nyligen och skulle byta ut alla bensinkort mot ngn annan sort och genomförde en massiv mailbombning. Tji fick de, för det var så många som protesterade så de gav upp det "obligatoriska" bytet. Tjöt lönar sig!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
3
Bl a är det förstås bristen på anonymitet, både vad gäller frågorna om verkstäderna och återförsäljarna (jag vill ju kunna komma tillbaka och diskutera bilköp en annan gång utan att ha avslöjat hur jag tänker och agerar).Vad är det för fel på enkäten tycker du?
Dessutom tycks inte konstruktören/författaren av frågorna ha insett att man kan samtidigt sondera och förhandla med fler återförsäljare (även för andra märken) än den som slutligen fick beställningen. Därmed blev vissa frågor omöjliga för mig att svara på. Bl a var frågan om provkörning omöjlig. Jag hade förstås provkört bilen, men inte hos den aktuelle återförsäljaren, och därmed var det för mig ointressant om denne erbjöd mig en provkörning eller inte. Frågeställaren tycks dock ha ansett att ett spontant provkörningserbjudande ska ses som ett plus i kanten för säljaren.
Säljarens agerande passade mig precis, inget onödigt snack. Jag hade förstås förberett mig genom att studera bilen på egen hand och var inte betjänt av en ingående demonstration och reklamfraser, utan var bara intresserad av att diskutera pris etc. Men av frågornas formulering kunde man se att säljaren skulle få ett bättre "betyg" i frågeställarens ögon, om han hade varit vad jag närmast vill kalla påflugen.
Säljlokalens utseende, förekomsten av kaffeautomat, etc är också totalt ointressant. Det är ju en bil jag är spekulant på, inte en kopp kaffe.
När det gäller service/reparationer tycks man ha utgått från att kunden vänder sig till en auktoriserad återförsäljares verkstad eller till en helt oberoende icke auktoriserad verkstad. Men det finns ju faktiskt ett tredje alternativ, nämligen en fristående men auktoriserad verkstad. Dom alternativ som för min del ligger närmast till hands är faktiskt sådana verkstäder.
Så min inställning till enkäten var till att börja med positiv - det är klart att jag ska hjälpa dom med mina synpunkter, tänkte jag. Men ju längre in i frågeformuläret jag kom, desto mer irriterad blev jag.
Och jag vill absolut inte lämna ut uppgifter om mig själv om det kan innebära att återförsäljaren kan dra slutsatser som är till nackdel för mig i en framtida köp/säljsituation - eller motsvarande när det gäller verkstäder och service/reparationer.
Som mångårig inköpschef har jag väl utvecklat ett beteende som inte riktigt passar in i bilbranschens mall för hur en bra privatkund ska vara...
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.