Annons
Annons

2
Kan det vara som så, att det är det enda sättet att ge igen.

För hur man än vänder på det är ju en bilaffär ALLTID en dålig affär, och man bär kanske lite undertryckt agg :evil: mot den person som har lurat in lilla oskyldiga mig i fällan. :cry:

Sedan snackas det ju en massa i försäljningshallen, men när man vill ha fakta flummas det bara vidare med oklara antydningar. Ofta är viljan att sälja, SÅ mycket större än viljan att vara kunnig och påläst om varan som skall säljas.

Men naturligtvis finns det untantag, någon mer än Stahl som har en solskernshistoria om sin säljare?

Hur som helst...

-På Dem bara :twisted: :twisted: :twisted:

//Santaclaus

3
De får vad de förtjänar....

Tänk om många försäljare tänkte om, gick ut från sina "glasburar" när kunden kom in, slutade att granska kunden som om utsidan skulle kunna visa om kunden vill köpa.

Jag håller med Santaclaus, hur man än vänder och vrider så förlorar man alltid pengar på bilköp och någon måste ju bli syndabock om det visar sig vara ett dåligt köp.

Jag var och tittade på en Sorrento en gång, jag lovar han ville inte sälja. Efter 10 minuter orkade han lyfta sig från sin stol i glasburen och masa sig fram till mig, han såg att jag hade en Santa Fe, så det första han sa du har ju ingen riktig 4-hjulsdriven bil..... det är ju en vanlig personbil.... våra bilar är det 6 mån leveranstid...... suck och stön...... Tack och hej sa jag.

Egentligen borde det inte vara så svårt att vara försäljare. Bemöta kunden med intresse. För egentligen behöver säljarn bara sälja första bilen sen är det upp till verkstad/service och se till att kunden blir kvar.
... ja ja priset spelar roll....

Må gott :wink:
Stahl

4
Är det inte underligt att man som presumtiv kund, blir hånad av säljaren?

Fantastisk attityd från säljarens sida, som förmodligen hjälper honom att skapa ett förtroende hos kunderna :?: :?: .

Att sedan deklarera att de har leveransproblem, är ju direkt idiotiskt.

Var nyligen själv å kikade på Kia Sorrento, men lyckades inte hitta någon säljare som kunde något om bilen. (Då menar jag mer än vilka färger den finns i), det festliga var att kära hustrun ställde de tekniska frågorna, och säljaren svarade henne som om han talade till ett barn. Saken var den att han inte svarade på de ställda frågorna, utan bara svamlade.

:idea: Biliavarning på den säljaren! :evil:

När hustrun sa till mig: - Han kan ju ingenting, kom vi går! kunde säljaren sjunka genom golvet, eftersom flera andra spekulanter hört samtalet.

Det var med viss stolthet jag travade ut ur bilhallen, strax bakom hustrun.


//Santaclaus

6
Santaclaus skrev: :idea: Biliavarning på den säljaren! :evil:
Men, upplever du Bilias säljare som snorkiga?

Om jag fattat rätt så är just dom några av de få som verkligen jobbar seriöst med att lyfta bilförsäljarens status - vill minnas att jag snappat upp något om "traineeprogram" och ambitiösa utbildningsprogram hos just Bilia..?

Har aldrig haft med dem att göra, men inbillade mig att de låg ett steg före alla andra - felfattat av mig?



Just det som Stahl beskriver är ett katastrofalt felbemötande - om spekulanten seglar in på gården i en SUV - vilken som helst! så visar det ju att den första tröskeln är passerad; Säljaren behöver inte sälja konceptet - själva idéen bakom att åka bil på andra våningen med allt vad det innebär av för och nackdelar; det tunga jobbet är redan gjort!

Smart kille hade tackat och bockat, samt riktat in sig på att sälja sin bil istället för att dissa den bil kunden valde att köpa för 3 år sedan!
(och därigenom indirekt dissa sin presumtiva kund...)

Även jag har samma erfarenhet - när man glider in med en Santa har jag flera gånger fått kommentarer i stil med: "Jaså, är det dags att byta till något riktigt nu..?"
Det brukar vara startskottet till en punchserie utav frågor om deras bilmärke från min sida som oftast mynnar ut i att säljaren ser lika skrynklig ut som en kvarglömd rullkorv på Statoil...


En sak som stör mig med bilförsäljare är att dom ofta är så förbannat dåligt pålästa!
Jag begär kanske inte att dom skall ha full koll på tekniska specar på sina konkurrenters bilar - men nog fasen borde dom ha en susning om sina egna...?

Undertecknad är visserligen en besserwisser av guds nåde, men ändå?
Det känns så b när jag som spekulant vet mer än säljaren om hans egna produkter - och de få oklarheter jag vill ha besvarade lämnas gladeligen outredda, medans de svamlar iväg om finesser med luftkonditioneringen.

Det är ju deras jobb för tusan! Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte kunde besvara frågor rörande mitt arbete. Eller orka ta reda på svaren...


Swedefe - out hunting...

7
Swedefe skriver:

Men, upplever du Bilias säljare som snorkiga?

Om jag fattat rätt så är just dom några av de få som verkligen jobbar seriöst med att lyfta bilförsäljarens status - vill minnas att jag snappat upp något om "traineeprogram" och ambitiösa utbildningsprogram hos just Bilia..?


Undrar varför just Bilia...?

//Santaclaus