Annons

Topplock eller turboras

1
Körde ut på motorvägen och gasa på, mitt i detta kände vi av en liten knyck, bilen börja bolma vit rök och blev orkeslös, och slutade med bilbärging

Hyundai själva säger att det är ytterst sällan toppen eller packningen går sönder, men art allt är möjligt
Dock vill dem plocka ner allt för att säkerställa, borde väl gå utan att plocka ner hela bilen, blir en dyr kostnad bara för att få se om man har råd att laga bilen

En annan verkstad så att det lät lustigt att problemet bara "dök" upp och att det ev kunde vara turbo!

En 3e kolla upp byte av packning o plana topp kosta 20000kr vilket är mer en hela bilens värde

Nån som har någon förslag hur jag bör gå till väga

Hyundai i30 2008 diesel
Annons

Re: Topplock eller turboras

2
Minns Du hur röken såg ut? Hel vit eller ljusgrå till mörk. Helvit som upplöses fort är vattenånga och tyder på spricka i topplocket. Men det dyker inte upp so plötsligt att bilen inte gåt att köra. Med Spricka i toppen kan Du köra länge. So detta vill jag utesluta. Turbon ger ljusgrå till mörk rök som ligger kvar rätt länge bakom Dig. Röken kommer från oljan i turbon som tränger ut. Lite underligt är det även då att bilen inte gick att köra. Men det är mycket möjligt. Vet inget om turbon på Hyundai. Min starka gissning är turbofelet. Renovera toppen för 20000 är inget alternativ när felet är kvar ändå. Luktar i avgasröret och runt turbon efter bränt oljelukt. Näsan är bra på att hitta fel.

4
Börja med ett Kompressions prov på varje cylinder.
(Ta bort alla tändstift och kör motor för att se om det kommer ut vatten.) :shock:
Koll om du fått in vatten i oljan, vit-gegga.(Olje sticka, olje påfyllnings lock)
Vatten läcka runt motor, turbo.
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

10
Lexing1976 skrev:Idag kom domen, topplockspackning var det och med det ett stort hål i plånkan om vi väljer att laga skiten
Mina misstankar lutade åt det hållet, begär en offert på olika verkstäder det kan skilja sig med tusen lappar 8-)

15
Lexing1976 skrev:
andersbe skrev:
Lexing1976 skrev:Billigaste hittills ,och det för en vän känner en som äger en verkstad och då fick väldigt bra rabatt 18000kr.. annars mellan 22-25000
Hade gjort det för 6..... 8-)
Varsågod, jobbet är ditt
Vilken stad bor du i?