Annons

ABS givare bak

1
Hej.
Vi har en Santa Fe årsmodell 02 som vi fått felkod på abs-givare vänster bak. Vi har bytt ABS-kransen och det åtgärdade inte felet. När jag nu har sökt efter abs givare bak så hittar jag inget. Delar finns inte på Mekonomen, Laga eller några sidor jag tittat på.
Hur ska jag få reda på vad det kostar, om det går att göra själv eller om det måste åtgärdas på en auktoriserad verkstad m.m.

Tacksam för alla svar jag kan få på detta problem.
Annons

Re: ABS givare bak

2
Hej!

Jag hittade sensorer på Bildelsbasen.se, Bildelaronline24.se, Ebay.com, med mera.

Du behöver först ta reda på artikel-nr/part-nr för just din bil, såg att det finns både 95650-26000 och 95630-26000, vet dock inte helt säkert vad det är för skillnad, gissar på att 95650-26000 är till 4x4 medans 95630-26000 är till FWD.

För att ta reda på part-nr om det inte står kvar på sensorn så kan du kontakta en Hyundai-återförsäljare och inkomma med ditt reg-nr/chassinummer, så kan de få fram exakt vilket part-nr du behöver.

Mvh

3
Den ABS givare jag förstår skulle passa som finns på Bildelsdatabasen är för höger bak och saknar kontakt. Vet inte om det spelar någon roll att den ska sitta på vänster och om man kan använda befintlig kontakt.

4
Hej igen!

Har du en 4WD?

Kollade upp lite mera och det verkar som så att part-nr 95650-26000 hör till 4WD och part-nr 95630-26000 hör till FWD.

Jag hade inte köpt ABS-givaren utan kontakt, tycker att den är alldeles för dyr för att vara begagnad och dessutom avklippt kontakt.

Hittade en sensor som jag tror passar din bil, Hyundai OEM (95650-26000) från ebay.com, priset blir nog runt 500:- kr inkl. tull, moms och Postnords avgift:

http://www.ebay.com/itm/Hyundai-2001-20 ... 9A&vxp=mtr

Finns även andra givare från ebay.com, men de billigaste ABS-sensorerna är enligt min erfarenhet en chansning, de kan fungera bra men kan också vara av usel kvalité varav dom går sönder efter en månad eller två, här är i alla fall ett exempel:

http://www.ebay.com/itm/FOR-Santa-Fe-hy ... d4&vxp=mtr

Jag hade köpt originalsensorn i första länken ovan.

Med vänlig hälsning

5
Tack för alla svar.

Ny ABS-givare har införskaffats och nu blivit bytt. Enligt vår mekaniker släcks lampan ett tag sen indikerar den att det är fel på alla givare!!! Vad i he### innebär det? Han är ingen Hyundaimekaniker så han vet inte vad han ska titta på nu.