Annons

Dör vid gaspådrag (hackar)

1
Hej!
Har en Hyundai santa fe -03 som börjat krångla den liksom dör och börjar hacka vid gaspådrag :evil: (jämn och lite gas går bilen iaf frammåt men i 30-40 kh :cry: ) och den känns slö helst i uppförsbackar :? , då får jag växla ner till 2:an och 1:an och till slut stannar den om jag ger gas :cry: . Hör också ett surrande ljud (knack) bak i bilen under och i bagagen när fenomenet uppstår och lite mindre på tomgång :? . Inga problem direkt efter start och hinner åka en bit innan jag känner av problemet igen :evil: . Lika vaje gång jag ska iväg :evil: . Motorlampan lyser ej :shock: . Kan det vara avluftningen till tanken eller bränslepumpen som som gör problemet? :roll:
MVH/Peter
Annons

Re: Dör vid gaspådrag (hackar)

5
Det sista jag bytte var kamaxelgivare och luftmassamätare och efter det går bilen hur bra som helst. Jag misstänker att det var kamaxelgivaren. Så börja att byta den för den är billigast från http://www.mister-auto.se
Bilen går in i ett nödläge, det är därför bilen går så dåligt och till slut stannar. Väntar man en stund så startar bilen igen.

Annars har jag bytt en jävla massa grejer på bilen, Lamdasonderna/Koppling/2 st katalysatorn/Kamaxelgivaren/Luftmassamätare och nu väntar jag bara på att vevaxelgivaren ska rasa. Men den har jag liggande hemma.

6
Kolla tändspolarna kolla om tändstiften är blöta är dom blöta så har dom inte varit i drift då är det tändspolen som gett upp
Sitter 2 stycken under skyddskåpan 1 tändspole till två stift

Hade samma problem med min köpte ny tändspolar på drivknuten.se 399 eller 499 kr på märkesverkstad 3000kr styck

7
Tack för svar Dragos och zippychippy. De jag hann byta innan jag hitta felet va bara knacksensorn. Innan jag bytte den så hade jag bytt kamrem och vevaxelgivare för bilen kunde va omöjlig å starta när man stannat den så jag vet att vevaxelgivaren inte orsakade den dåliga effekten. Men utan resultat. Bilen ha sakta börjat gå sämre å sämre och börjat "spika" mer å mer. Knacksensorn bytte jag för att på senaste besiktning hade förra ägaren fått anmärkning på den. ( jag köpte bilen i april). Men som sagt bilen ha blivit mer å mer orkeslös å spikar för minsta gaspådrag. Hursomhelst så började jag misstänka att de va stopp i avgasröret (har hört lite skrammel underifrån bilen) så jag fick en kompis till att hålla handen bakom slutröret när jag försökte varva. De va dåligt flöde och brännande heta avgaser. Jag bankade lite på katalysatorn å den lät som en marackas så jag tog tigersågen å kapade röret framför katten å testkörde, allé effekt va tillbaka å inget spikande. Katten va så gott som tät. Så de bli å sätta dit en universal från biltema för 699kr innan besiktning, kör med ett rör nu.
Så va de med de.
Tack iaf!!