De senaste dagarna har centrallåset krånglat två dagar i rad när det varit typ -12 grader på morgonen.
När jag kört några minuter och stannat och låst bilen igen har allt fungerat normalt - det har bara varit på morgonen efter en kall natt som det strulat.
Båda framdörrarna har vägrat att låsa upp sig med fjärren till larmet (eftermonterat larm - dvs. inte Hyundai original).
Bakdörrarna har låst upp sig som de skall.
Jag har även märkt att något i centrallåset har försökt låsa bilen efter jag öppnat dörrarna, men inte lyckats när det varit väldigt kallt ute (typ 15-20 minus) någon gång. Som det är ett relä eller liknande som glappar.
Startbatteriet är väl inte purfärskt precis men ändå ganska väl laddat (brukar underhållsladda med extern Ctek-laddare, typ varannan vecka under vintern för att inte behöva fundera över batteristatusen och samtidigt förlänga livslängden på batteriet) - startar bilen utan problem även vid -20 grader C på morgonen.
Jag provade att smörja i själva nyckelhålet med Assa lås-spray idag, får se om det gör någon skillnad.
Ligger främre dörrarna på en egen "krets" med eget relä eller liknande?
Det som förvånar mig lite är att bakre dörrarna öppnar som de skall men att båda främre har strulat några gånger.
Någon som har tips eller erfarenheter kring detta?
Bilen i fråga är en Santa Fe -03 2,4 4WD GL
Den har rullat knappt 12.000 mil.
Mvh
Johan B
Annons
Re: Centrallåsproblem främre dörrarna i kyla
2Idag var det typ 1 plusgrad på morgonen och inga problem...
Kan det vara så att motorerna i centrallåset inte orkar dra mekanismen i framdörrarna vid kyla?
Mvh
Johan B
Kan det vara så att motorerna i centrallåset inte orkar dra mekanismen i framdörrarna vid kyla?
Mvh
Johan B
Re: Centrallåsproblem främre dörrarna i kyla
3Tjaa...
det är ju vajrar och stänger inne i dörren som ska trycka och dra och eftersom dörrarna inte är helt täta så kan man nog vara säker på att det samlats en del jox där under åren.
Addera vårt schizofrena klimat och tonvis med saltlake på vägarna så...
Lossa dörrsidan och spraya in 5-56/WD40 är mitt tips.
Funkar inte det så kostar en begagnad centrallåsmotor runt en 300:-
det är ju vajrar och stänger inne i dörren som ska trycka och dra och eftersom dörrarna inte är helt täta så kan man nog vara säker på att det samlats en del jox där under åren.
Addera vårt schizofrena klimat och tonvis med saltlake på vägarna så...
Lossa dörrsidan och spraya in 5-56/WD40 är mitt tips.
Funkar inte det så kostar en begagnad centrallåsmotor runt en 300:-
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Re: Centrallåsproblem främre dörrarna i kyla
4Tack för svar!
Jo, så kan det kanske vara.
Men det som gjorde mig lite fundersam, var att det var båda framdörrarna samtidigt men inte bakdörrarna.
Problemet har inte återkommit efter jag gav låsen olja. Det kan iofs. bero på att vi har haft det ganska milt efter det - har legat runt nollan eller någon minusgrad.
Får se om det blir kallare igen och hur låsen reagerar då.
Mvh
Johan B
Jo, så kan det kanske vara.
Men det som gjorde mig lite fundersam, var att det var båda framdörrarna samtidigt men inte bakdörrarna.
Problemet har inte återkommit efter jag gav låsen olja. Det kan iofs. bero på att vi har haft det ganska milt efter det - har legat runt nollan eller någon minusgrad.
Får se om det blir kallare igen och hur låsen reagerar då.
Mvh
Johan B
Re: Centrallåsproblem främre dörrarna i kyla
5Lite mer fakta i fallet:
I natt var det typ -10 grader och givetvis krånglade framdörrarna i morse.
Jag försökte dock låsa upp med nyckeln när fjärren inte ville.
Men det kändes som att låset var helt stumt när jag försökte vrida nyckeln.
Det gick som vanligt lätt att låsa upp inifrån när jag sträckte mig fram från den öppna bakdörren, sedan fungerade det som vanligt igen...
Att låset blir helt "stumt" med nyckeln, känns lite konstigt!
Mvh
Johan B
I natt var det typ -10 grader och givetvis krånglade framdörrarna i morse.
Jag försökte dock låsa upp med nyckeln när fjärren inte ville.
Men det kändes som att låset var helt stumt när jag försökte vrida nyckeln.
Det gick som vanligt lätt att låsa upp inifrån när jag sträckte mig fram från den öppna bakdörren, sedan fungerade det som vanligt igen...
Att låset blir helt "stumt" med nyckeln, känns lite konstigt!
Mvh
Johan B

