Min -14 automat 136hk ligger nu på 0.72. Tycker det e högt då det främst körs landsväg!! Har hört att man inte ska mäta på en diesel förens efter ca 1500 mil.
Samtidigt finns här trådar om bromsar som ligger an så man undrar ju om det kan vara ngt sådant.
Annons
Re: dieselförbrukning!?
20,72 på landsväg låter högt även med en automat. Min erfarenhet är dock att Hyundais bränslesiffror är rena önskesiffrorna, eller fantasier på speciella banor, med all onödig utrustning avslagen, lugna förare osv. En i40 ska tex dra runt 0,45 på landsväg enl. spec. I praktiken är det för de flesta 0,55 med manuell låda, men det är å andra sidan väldigt enkelt att komma ned till 0,51 om man kör försiktigt. Jag har kört flera mil på 0,33 genom att slå av AC, gps mm och köra i ungefär 70-80, och med "ett ägg" mellan foten och pedalen. Så visst går det.....
Men hur kul är det. En automat är svårare att rå på, men håll dig runt 80, och slå av AC, färddator osv. olch kör vääääääldigt defensivt så kommer du nog i närheten av vad det står i broschyrerna.......
Men hur kul är det. En automat är svårare att rå på, men håll dig runt 80, och slå av AC, färddator osv. olch kör vääääääldigt defensivt så kommer du nog i närheten av vad det står i broschyrerna.......
3Tyvärr så är i40 bränsletörstig även på dieseln... när jag kör långt så kommer jag ner på 0.6x som bästa..
annars snittar man lite över 0.7 efter 4k mil..
annars snittar man lite över 0.7 efter 4k mil..
4Det är ju lite kasst.
Man borde dra åt svångremen för hur der får mätas från myndigheternas sida.
Är det nån av er som provat att chippa?
Det sägs ju öka vridmoment och minska förbrukningen en aning??!!
Man borde dra åt svångremen för hur der får mätas från myndigheternas sida.
Är det nån av er som provat att chippa?
Det sägs ju öka vridmoment och minska förbrukningen en aning??!!
50,62 ligger min på. I40 sport manuell. Blandad körning. Under 3500 mil. Kollade inte under de första 1000 milen.
Tycker att det är för högt.
Bästa var semesterkörning i England. 0,513. Då var det långsam landsväg som gällde. Inte ens då är man i närheten av officiella siffror.
Tycker att det är för högt.
Bästa var semesterkörning i England. 0,513. Då var det långsam landsväg som gällde. Inte ens då är man i närheten av officiella siffror.
6Det låter som lite för högt. Min automat 2014 drar 0,55-0,6 enligt färddatorn. Om jag inte bryr mig om förbrukningen hamnar jag oftast på omkring 0,6 och när jag försöker hålla det lågt brukar det bli 0,55. Jag upplever det som märkligt att skillnaden inte är större?
7Körde 40 mil igår, ca 20 mil motorväg och sedan 20 mil vanliug landsväg. Förbrukning 0.50 enligt färddatorn. 136 hk diesel manuell. Brukar ligga på 0.6 - 0.65 vid blandad körning.
Tankade en tank ren diesel (båtdiesel) förra året, dvs utan sk miljötillsatser. Då gick förbrukningen ner till 0.45.
Tankade en tank ren diesel (båtdiesel) förra året, dvs utan sk miljötillsatser. Då gick förbrukningen ner till 0.45.
8Hej
Jag har en 2011 i30 automat chippad med KCR ska ge 128hk, 18" 235 däck. Åker ca 5 mil ToR jobbet varje vardag o lite småsvängar på helgerna. Jag kör mycket på farthållare pga kameror. Försöker parera vid 70 o 60 med att inte bromsa utan sänka farthållaren i god tid. samma sak när man skall öka, lugnt och försiktigt. Iof så har jag dragit lite släpskärra (20mil). Alltså inge bus åka.
Har mätt noggrant sista 2 månaderna. Färddatorn säger 0,63 - 0,65. Tankkortet och trippmätaren säger 0,73 - 0,77.
Trippen borde väll ändå stämma fast att man har 18". Omkretsen är väll den samma?
Bilen går bra o lagom rolig för mig, lite hög förbrukning bara.
/N
Jag har en 2011 i30 automat chippad med KCR ska ge 128hk, 18" 235 däck. Åker ca 5 mil ToR jobbet varje vardag o lite småsvängar på helgerna. Jag kör mycket på farthållare pga kameror. Försöker parera vid 70 o 60 med att inte bromsa utan sänka farthållaren i god tid. samma sak när man skall öka, lugnt och försiktigt. Iof så har jag dragit lite släpskärra (20mil). Alltså inge bus åka.
Har mätt noggrant sista 2 månaderna. Färddatorn säger 0,63 - 0,65. Tankkortet och trippmätaren säger 0,73 - 0,77.
Trippen borde väll ändå stämma fast att man har 18". Omkretsen är väll den samma?
/N
Jag är inte så nyfiken bara jag får reda på allt 

9Om du har KCR-box så stämmer inte färddatorn längre.NizZze skrev:Hej
/N
----------------------------
Legacy 2.5i lineartronic -10
Hyundai i20 crdi -09
Tidigare: Saab 900 -82, Saab 900 2.0 -94, Saab 9-5 2.0t -01 och Subaru Impreza 2.0 Gx -02
Legacy 2.5i lineartronic -10
Hyundai i20 crdi -09
Tidigare: Saab 900 -82, Saab 900 2.0 -94, Saab 9-5 2.0t -01 och Subaru Impreza 2.0 Gx -02
10Hej hopp
Jag tryckte ner min I40 till 0,36 landsväg.
Men max 87 km/h och inga omkörningar.
Den är mycket känslig för vägen och såvidare.
Vid mer normal körning var det 0,45.
Fast jag hade manuellåda i min...
11fredrikreuter skrev:Hej hopp
Det låter ju ruskigt bra

Har haft bilen i en vecka kört 100 mil varav 60 landsväg. Landade på 0,62.
Färddator är en jädra pessimist, nytankat visar den räckvidd 75 mil? :p på 70L