Annons

Problem med bromsar som fastnar

1
Hej har en i40 Sport -12
Uthämtad 2013-09
Problemet jag har och inte fått åtgärdat ännu är att bromsarna hänger sig då och då.
Upptäckte det när jag ställde bilen i garage och det luktade bränt från HF. Brända bromsar
Det förklarde segheten och onormalt höga förbrukningen .
Det har varierat men mestadels HB har hängt sig men ibland HB och VB och HF väldigt sällan dock VF(ca 3 ggr)
Lukten kommer av brända bromsar och bilen blir seg och Automatlådan växlar ner och växlar även underligt.
Så nu har jag kört i 5500 mil och ÅF vägrar att åtgärda för de har inte kunnat verifiera detta. de har haft inne den och smörjt upp bromsarna (tog 2 dagar borde gått på 2 timmar)
De ligger på mer ibland (syns på fröbrukning 7-12 streck) och ibland mindre (5-6 streck)
De få ggr den gått optimalt utan anliggande bromsar så ligger den på 2-4 streck har fört bok i strax 2 år nu och påpekat detta för ÅF De hänförde då förbrukningen till Diesel-partikel-rengöringen. Jag sa då att då skall väl inte bilen bli seg och lukta bromsar .
! gång lyckades jag svänga förbi deras anläggning men dåvar mekanikern inet där(gått för dagen) men en av deras säljare verifierade att det luktade brända bromsar.
Detta vill dock inte servicechefen lita på nu, "jag litare inte på mina säljare" sa han.
Så kämpar fortfarande mot dem. Detta har kostat mig ca 1,2 dl extra( i snitt) per mil i förbrukning * 5500 Mil
sedan har vi det okända slitaget(motor jobbar hårdera,växellåfdan jobbar hårdera ,hjullager(värmen) Bromsskivor mm)
Ingen som vet hur detta påverkat bilen.
ÅF har alltså ingen avsikt att försöka lösa detta utan kommer bara med tomma ord
Jag har dokumentaerat ala tillfällen den "hängt" sig hade tom en film på mobilen när det snöar ymnig ute och det snöar på Skivorna (jag stannade när jag upptäcket att den drog mer och var seg) hur det ryker från bromsskivorna. det viftar de bort också.

Jag har en bilmekaniker utbildning i botten(arbetar inte som det nu) och har mekat bil under 30 års tid så jag vet hur vara/brända luktar

Det konstiga är att när de haft inne bilen för att försöka hitta felet så har de nog nästan kört sammanlagt 2 mil (wow) de hänvusar hela tiden till Diagnostikavläsningar och förlitar sig på dess resultat (skumt ,vet själv att det inte alltid visas på dessa) och det finns väl inget som reggas där om bromsarna ligger på
Annons

Re: Problem med bromsar som fastnar

2
PS när jag kört med husvagn påkopplat så har det varit ännu värre.
! gång fungerade den optimalt bilen drog fint och förbrukningen hamnade på 0.7
en annan gång så låg bromsarna på från och till i 40 mil med husvagn påkopplade (på mäater förbrukning 12-18 streck(normalt ?? )

3
Intressant. Har själv hämtat ut en i40 -14 helt ny för några veckor sen. Det luktade lite varma bromsar de första dagarna men det är väl normalt.
Men nu när jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på att skivorna varit väldigt heta när man känner på dem efter parkering. Men viss värme blir där väl ändå?!

4
Jo viss värmeutveckling blir det ju alltid beroende på hur hårt man kör och bromsar.
Skillnaden är att jag kan köra ungefär samma(samma betende ) och bromsa och när jag märker at den blir seg och bromsen ligger på så försöker jag stanna och luktar då på hjulen ,börjar alltid med HB (där är det oftast) men även VB mycket . Och spottar även på skivorna ,senast igår låg de på och när jag spottat så fräste det och rök. Gjorde samma på framskivorna och ingenting.
Så håll koll