Annons

Min första Santa, del 4, still going strong

1
Kamrater.

Tiden går, så jag känner att det är dags för en liten uppdatering rörande min älskade bil.

Jag var och besiktigade den idag, och pärlan slank igenom med blanka papper för tredje gången i rad. Tre av tre hittills, alltså, detta firades med finglass efter maten. Ännu en gång, så fick besiktningsmannens rosthammare bli kvar i hölstret. Jag frågade honom varför han inte hamrade något, och fick "det finns ju ingen rost" till svar. Det visste jag redan, men jag ville höra honom säga det.

Koreanerna kan, tydligen. :)

Vidare, så påtalade han att de främre bromsbeläggen börjar se slitna ut, och att jag bör byta dessa i samband med däckbytet i vår. Jag passade på att tacka honom för infon, och påtalade att det var väldigt vänligt av honom att säga det, för jag tänkte lämna in bilen på service och litar inte alltid på att man verkligen behöver byta det som verkstan påtalar behöver bytas. (Jag har inga tankar på att lämna in bilen, men det skadar inte att smeka SBP lite medhårs ibland.) Då fortsatte han med att även påtala att jag hade ett litet, minimalt, glapp i spindellederna. Så litet, att han inte visste om det var en feature för modellen i fråga, eller om det är på väg att bli värre. Om det nu är så att det har börjat glappa, så brukar det ganska snart bli värre, sa han. Så om min verkstad påtalar att det är dags att byta spindelleder när bilen är på service, så ljuger de inte då heller, fortsatte han. Jag tackade för det och åkte därifrån med ett leende. Besiktningsprotokollet fick finåka på passagerarplatsen.

Nu är jag lite i valet och kvalet, rörande vad jag ska köpa för grejer till bilen. I normala fall så brukar jag göra en LOU superlight, när jag ska köpa saker till bilen, med lägsta pris som vinnare. Men jag är lite tveksam till att gå på priset när det gäller bromssystemet. Bromsbelägg på Mek*****en, till exempel, går på närmare 700 spänn just nu. (med närmare 15 % rabatt) Bi***ma är ju betydligt billigare än så. Men kvalitet och pris går ju ofta hand i hand, och några hundra extra gör kanske att bromsarna tar lite bättre, och kanske håller något år längre. Någon med erfarenhet av detta? Det skiljer sig också en hel del i pris på spindelleder, speciellt då man gärna vill byta bägge sidor samtidigt.

Då det nalkas mot vinter, så åkte vinterdäcken på förra veckan allaredan. Jag köpte flång nya däck online, som en däckverkstad fick kränga på. (Denna däckverkstad var osedvanligt billiga på däck märkte jag senare, hade jag vetat det innan så hade jag köpt mina däck där, istället för online.) Jag vill inte göra en massa onödig reklam, men däcken är tillverkade i ett grannland vars namn är ungefär motsatsen till ful-land. Just den koncernen tillverkade även gummistövlar och mobiltelefoner, gör det väl för övrigt fortfarande. Och de är de överlägset bästa däcken jag haft. Så tysta, att det känns som en annan bil. Det märks skillnad redan i låga hastigheter, och i min vanligaste marschfart 84 så är skillnaden ungefär 5 nivåer på stereon, vi lyssnar alltså på 15-16 istället för 20-21. Det är dessutom lättare att kommunicera med ungarna, som sitter där bak. I högre hastigheter så märker jag numera av vindbruset runt speglarna, som alltså inte hördes alls tidigare. Däcken i sig blev väl testvinnare i något test jag läste, så de är bevisligen bra att ha när det är kallt också, utöver att de är tysta.

Då bilen går så bra, och uppenbarligen håller ihop ypperligt, så känner jag att man kanske skulle satsa lite mer på pärlan. Jag har redan köpt en snygg uppsättning 18-tummare att ha på sommaren. (Tack ännu en gång, ClasseClas.:)) Jag funderar bla på en frontbåge, bra extraljus samt running boards. Någon som har provat LED-extraljus? De kostar en smula mer, men om det är bra ljus så skulle det kanske vara värt merkostnaden. En frontbåge ligger högre på önskelistan än running boards, då en frontbåge skulle snygga till den fula truten som Santan dras med.

Vidare så ska en bluetooth-stereo inhandlas. Jag har noterat att det finns flertalet modeller i precis rätt (läs låg) prisklass, som ska fungera anständigt med tanke på hands free-samtal också, någon som har erfarenheter av detta?

Funderar också lite löst på att installera P-sensorer i bak. Nu har jag ju allaredan svart bälte i reversering/fickparkering, men det är ju kul med lite extra lull-lull. Det ligger dock lite längre fram i tiden.
Annons

Re: Min första Santa, del 4, still going strong

2
En liten uppdatering då.

Jag fick en bluetoothstereo i julklapp av Sockret, vilken installerades tidigt på juldagsmorgonen. :) Det var en av de billigare på marknaden, men funktionen är klockren. Att koppla telefonen var en baggis, och de kopplar ihop varenda gång jag drar på tändningen, på några sekunder. Det går hur bra som helst att lyssna på spotify via bluetooth, eller apple music om man föredrar det. Att prata i telefon via stereon går också bra, alla i bilen hör ju den man pratar med, men det är ju så det funkar. Stereon kan dock inte bläddra i telefonboken, då iPhone:n inte kommunicerar på det sättet, uppenbarligen.

Men kul med ny stereo, och att jag kan lyssna på favvomusiken utan sladd. (Sockret lyckades ha sönder två sladdar, och slutligen AUX-uttaget i den gamla stereon.)

Jag har även kostat på mig nya donglar, för att fjärrlåsa/låsa upp bilen, det var länge sedan som jag ruttnade på de jag hade. Den ena funkade nästan inte alls när jag köpte bilen, det var ett jäkla pressande för att kunna låsa eller låsa upp. På senare tid så har även den andra varit riktigt dålig, jag har inte bara varit tvungen att pressa hårt så in i bängen, jag har dessutom behövt trycka lås/låsupp om vartannat, för att den ska vakna. (Nästan så att man tänker på den klassiska upp-upp-ner-ner-vänster-höger-vänster-häger-B-A-start. :)) Vilket naturligtvis fick till följd att jag låste bilen igen, ibland.

Så för några veckor sedan så tog jag ut svängarna ordentligt, rubbade mina cirklar och tog mig utanför komfortzonen, och köpte nya donglar på eBay. Jag hittade en firma som sålde donglarna i par för USD 40 ink. frakt, ungefär. De kom redan efter någon vecka, och idag så skulle det programmeras.

Jag hade läst på ordentligt, och i stort hittat tre olika sätt att programmera donglarna. Först så skulle jag hitta apparaturen i bilen, vilket var det svåraste. Jag vågade inte lämna parkeringen då det är datumparkering i området i morgon, så den rutan jag stod på är hårdvaluta, vilket fick till följd att jag inte kunde öppna dörren ordentligt. Dosan med switchen satt bakom säkringarna, nedanför vänster knä. (Eller framåt, i färdriktningen, om man så vill.) På vissa forum hade jag läst att man skulle lossa på en panel, men det visade sig inte behövas. Den är i stort sett helt omöjlig att hitta genom att bara känna efter med handen, då switchen i fråga är gömd bakom en bit tejp. (Tankarna for nästan till de klassiska musikkassetterna och deras kopieringsskydd. :)) Jag använde mobilkameran med blixten på, och hittade den efter lite stånk och stön. (Man skulle nästan kunna tro att Hyundai inte vill att ägaren ska göra detta själv. :)) När den väl var lokaliserad, så var det en barnlek att genomföra själva programmeringen, efter att tejpen var avlägsnad. Jag satte switchen i läge "SET", tryckte på låsknappen på de donglar jag ville programmera, och satte sen tillbaka switchen i läge "OFF". Klart. Superlätt. Om förardörren var öppen eller stängd under programmeringsproceduren, spelade ingen roll.

Jag försökte att programmera fler donglar än två, men det gick inte.

Tyvärr så var en av de två donglar jag köpte trasig, så numera funkar en av de nya klockrent, och den mindre dåliga av de två gamla funkar... ja, sådär. Jag ska kontakta säljaren, och se vad denne säger om eventuella returer. Jag åker säkert på att returnera dongeln för egna pengar, och då kan det faktiskt vara billigare att köpa EN ny på eBay. (Av en annan säljare förstås. :)) Fast det kan ju bli så att latmasken slår till, och att jag nöjer mig med att ha en fullt fungerande dongel. Det är ju, trots allt, bara jag som kör bilen, så behovet av två fungerande donglar är minimalt. För att inte säga obefintligt. :)

Om du funderar på att byta ut en dongel eller två, så kan det kanske vara läge att kolla att det fungerar att programmera enligt ovan först. Jag har läst att nyare årsmodeller, oklart vilka, kräver programmering via uppkoppling och programvara.