Annons

Hög förbrukning Diesel

1
Hej

hämtade ut våran i40 i Mars och idag har bilen gått ca 1150 mil, nöjd hitintills förutom med en grej jag kommer kortare och kortare för varje tankning jag gör,

det är så här när vi hämtade bilen och tankade fullt så stod till tom tank på 115 - 120 mil och det stämde väl hyfsat faktiskt, men idag så kommer jag bara ca 93 mil på full tank, någon som vet vad detta kan bero på?

bilen är en i40 2014 med manuell låda och 16 tums hjul som legat på 2,6 bar sedan ny.

dessutom kollade jag oljan när den var ny och då låg den mitt emellan min och max nu ligger den precis över min sträcket.

Någon som har någon aning om mina frågor?

Mvh
Annons

Re: Hög förbrukning Diesel

2
Färddatorn upplever jag inte alltid som exakt när det gäller hur många mil man kommer tills tanken är tom. Har du provat att mäta själv? Tanka fullt och vid nästa tankning beräkna på hur många liter som går i tanken och hur många mil du kört?

Min 2014 136hk kommer jag ner på ca 0,55 liter/mil och oftast runt 105-110 mil/tank.

Re: Hög förbrukning Diesel

3
Min automat 2014 ligger enligt färddatorn på 5,6-5,9, om jag snålkör så 5,5 men när jag kollade verklig förbrukning så låg den på strax över 0,6. Jag tror att man har byggt en liten glädjemätare i färddatorn. Känns rätt onödigt eftersom jag kan tycka att den går ganska snålt för en såpass stor bil.